Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

• Xiaomi Mi 9T Pro

• Samsung Galaxy Note 10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Orpheo

Orpheo

• Lid sinds 09 oktober 2010
  • Berichten 20
  • Reputatie 0
  • 17 oktober 2010
  • 14:00

Beste mede-androidliefhebbers,

het valt me een beetje tegen, niemand die nog een review geschreven heeft van de HD, terwijl ie toch al 2 dagen te koop is

Nou ja, dan doe ik het maar!

(eerst effe dit plaatsen, ben ik lekker de eerste)

Inleidend

De specs, daar ga ik niemand meer mee doodgooien. Iedereen kent het onderhand wel. Ik zal eerst wel even vertellen hoe ik aan deze kwam. Ik heb in juni de Dell Streak gekocht, en ik was daar redelijk tevreden mee, maar hij viel toch wat te groot uit, 1.6 was te oud, langzaam, onbetrouwbaar, en ik miste de Sense-shell die ik op mijn HD2 had en die mijn vriendin op haar desire had. Ik besloot mijn streak te verkopen of ruilen, zodra ik van de desire HD hoorde. zo gezegd, zo gedaan. Ik ruilde ‘m om voor de galaxy S, die naar mijn vriendin is gegaan (omdat ze haar telefoon zwemles gaf in de toiletpot…) De SGS is netjes geroot en heeft de OCLF gekregen, en loopt als een zonnetje. Ik heb nu dus de desire hd! Ik heb the phonehouse platgelopen, belcompany ook, en ze hadden ’m niet! Toen maar de vodafonewinkel binnengelopen, en ja hoor, zij hadden ‘m wel! keurig netjes zonder simlock, zonder voda 360, helemaal kaal.

Out of the Box

Er zit alleen het hoognodige in de doos. de telefoon zelf (met de batterij in plastic gewikkeld IN de telefoon), een 8gb kaartje (van samsung, leuke ironie gezien mijn voorgeschiedenis), headset, usbkabel en adapter. geen hoesje, geen goodies, niks. Kan je ook weinig kwijtraken!

Hup, aanzetten die handel, ik wil m’n eerste tweet plaatsen!

Nou, ja, dat opstarten, de cold start, gaat redelijk vlot. binnen 40 seconden koud, en binnen 10 seconden als ie al aan is geweest (en dat laatste dan zonder de batterij eruit te halen, anders is ‘t weer 40 seconden). vlotter dan m’n ouwe telefoons. Effe alle gegevens invullen, contacten, agenda en mails syncen, facebook en twitter aanzetten, en hij trekt eigenlijk al heel vlot alle accounts en contacten samen in friendstream. Tot mijn spijt doet ie NIET twitter erbij, dat is dan effe met de hand koppelen.

En wat krijg je dan, als ie aan is? een prachtig, mooi helder gekleurd 4.3 inch scherm, met prachtige kleuren. Alles staat er natuurlijk al, alles loopt vloeiend, op rolletjes. Android 2.2 is gewoon tof. punt. Ik heb als eerste quadrant gedownload, ik wilde weten welke benchmarks hij draait, en hij ligt net boven de 2000. De galaxy S met 2.1 en de lagfix is vlotter, by a margin. de 2.2-versie zonder lagfix is trager dan de desire HD (DHD te noemen hiernaa), en 2.2 met lagfix weet ik ‘t niet (ik weet niet eens of dat wel kan!).

Anyway, wat valt er nog over te zeggen? de interface is bekend van bijna alle andere htc’s die android draaien, maar hij heeft een paar nieuwe tweaks.

Allereerst, HTCSense.com. Die site kom je overal tegen. Overal word gevraagd ‘wil je inloggen op je htc account?’. Nee, wil ik niet, ik heb die account (nog) niet! het hebben van die account maakt dingen wel makkelijker, maar is ‘t noodzakelijk? neuh. Ik mis ’t voorlopig niet.

Leuker is hoe je de homepage kan veranderen. De bekende longpress voor de widgets is er nog steeds, de bekende htc widgets zijn er ook nog steeds, maar wat nieuw is, is dat je niet meer een popup menu krijgt, maar echt een heel eigen scherm, waar je ook instellingen makkelijk kunt veranderen, maar ook de weergave. Je hebt een paar ‘scenes’ waar je uit kunt kiezen. Niet zo heel speciaal, je veranderd wat kleuren en de vorm van de dockbar beneden, maar het is leuk speelgoed. Leuker is dat in dat longpress-scherm je ook je geluid(weergave) kunt aanpassen.

De notificationbar is dezelfde die wel een poos kennen, maar het dropdownmenu is wat vernieuwd. Er zit een ‘bar’ met snelkoppelingen in van apps die je het meest recent gebruikt hebt. net zoiets dus als de homeknop lang indrukken, maar dan via een ander kanaal, en met meer apps, en scrollable. Je kan dus meer dan 6 apps bekijken!

De constructie van dit toestel is SOLIDE. hij is redelijk ‘zwaar’, maar heel gaaf als je ‘m in je handen hebt. het aluminium ziet er mooi mat uit, lekker koel, mooi gevormd. De cameramodule lijkt een dikke bubbel, maar dat valt in het echt redelijk mee.

De kapjes voor de batterij en de sim/microSD kaart zijn van een soort rubber gemaakt, dus je kunt m daar makkelijker vasthouden zonder dat de telefoon uit je handen valt, omdat het aluminium behoorlijk glad is. de openingen zitten ook op de positie waar je hand om de telefoon heen wikkelt, als je ’m met je linkerhand vasthoud (wat ik doe, en ik ben rechtshandig, ik weet niet hoe anderen rechtshandigen dat doen)

Het zorgekindje is de batterij. Ik heb een paar apps gedownload die wat werk voor me uit handen nemen, te weten ‘automatic task killer’ en ‘advanced task killer’. Die 2 apps zorgen ervoor dat wat ik niet gebruik, uit gaat, uit blijft en niet meer aangaat! Sommige apps gaan constant aan, zoals de amazon mp3 market. zodra ik een rootmethode ken voor deze telefoon, ga ik ‘m rooten, en via Titanium apps eraf gooien die werkelijk zinloos zijn. Het valt bij de DHD wel mee hoeveel dat er zijn, ik geloof maar een stuk of 3, terwijl ik er bij de SGS zeker 7 af heb gegooid.

Beetje lange inleiding voor de batterij, maar goed, hoe doet hij het nou?!?

Eigenlijk behoorlik goed! Ik moet de batterij nog inwerken, zoals alle batterijen, maar een hele werkdag (9 uur lang) intensief downloaden, spelletjes spelen en browsen, doet ie op ongeveer 50%. Hij is dus zuiniger dan de galaxy s!

1230mah zegt dus niet heel veel. De batterij van de SGS trekt 5.5 watt/uur. De batterij van de DHD trekt 4.7 watt/uur. Ik denk dat al met al de DHD een batterij heeft die genoeg ’juice' heeft om een dag door te halen, wellicht nog wat langer zelfs dan de originele desire of de galaxy s. Ter vergelijk. de dell streak heeft 1500 mah, en deed het bij mij 1.5 tot 2,5 dag, terwijl degene die ‘m nu heeft, er nog niet eens een dag mee haalt.

Kortom, hoeveel mah de batterij heeft, zegt niet veel.

Nog een belangrijke feature die ik niet genoemd heb, is de camera.

Ik heb wat fotos gemaakt in beroerde omstandigheden (die zal ik zo posten); stikkedonker veraf, fel licht dichtbij, met en zonder flitser. Het is aan jullie om te bepalen hoe goed (of slecht) jullie de camera dus vinden. Ik heb de automatische modes gebruikt, dus niks aangepast.

de foto’s in daglicht zijn echt schitterend. In tijden niet zulke mooie foto's met een telefoon gemaakt, if ever!

Ik vind het een geweldig toestel, en ik denk dat deze met nog wat tweaks nog wat sneller kan worden, en dat het echt een paradepaardje van HTC genoemd mag worden.

Bewerkt (17 oktober 2010 14:00)
eupn11

eupn11

• Lid sinds 08 juli 2010
  • Berichten 306
  • Reputatie 0
  • 17 oktober 2010
  • 14:54

Leuke rewiew Orpheo. Ik weet niet of ik hem ga kopen

Bewerkt (17 oktober 2010 14:54)
jordinho78

jordinho78

• Lid sinds 17 oktober 2010
  • Berichten 1
  • Reputatie 0
  • 17 oktober 2010
  • 15:15

Ik heb hem via de zaak besteld en verwacht hem deze week !!!!!

Leuke review, ben zeer benieuwd hoe hij mij gaat bevallen !!!!

Ik heb hem vrijdag wel in mijn hand gehad mooi toestel !!!

Vodafone in zaandam had hem idd op voorraad !!!!

Bewerkt (17 oktober 2010 15:15)
huijaa

huijaa

• Lid sinds 16 oktober 2009
  • Berichten 38
  • Reputatie 0
  • 18 oktober 2010
  • 01:15

Bedankt voor uw review, orpheo. Mijn tweede voorkeur is Samsung Galaxy S en de eerste is dat DHD en het blijft ‘gelukkig’ nog ook, want als uw review heel wat tegengevallen was, zouden mijn voorkeuren omgewisseld kunnen zijn.

Het is wel voor mij nog aantal dagen te wachten. Sinds 5 oktober ben ik toegewezen tot contractvernieuwing (Tmobile) met nieuw toestel erbij.

Bewerkt (18 oktober 2010 01:15)
Orpheo

Orpheo

• Berichten 20
  • Reputatie 0
  • 18 oktober 2010
  • 09:06

de galaxy S is een topper hoor, en net wat slanker, de DHD is gewoon een flink blok metaal in je klauwen, heel solide. het komt aan op ‘wat heb je het liefst?’.

de sgs: raw power in de processor, rap, en en niet-zo-goed doordachte shell

de DHD: iets minder raw power in processor, maar betere camera, beter doordachte UI, meer ram, en veel, veel gelikter qua uiterlijk.

Bewerkt (18 oktober 2010 09:06)
SA1993

SA1993

• Lid sinds 18 oktober 2010
  • Berichten 1
  • Reputatie 0
  • 18 oktober 2010
  • 11:07

Top review
Hoe ervaar jij het geluid met DOLBY en SRS uit de speaker en oortjes ?

Uhm ik wil nu niemand bang maken ofzo,.. maar heb jij last van prox sensor die niet goed werkt ?
Hiermee bedoel ik op XDA zijn er heel wat mensen die problemen hebben met de PROX SENSOR die niet goed werkt
want zodra je iemand belt gaat de scherm uit en dan komt de scherm niet meer terug dan moet je de batterij eruit halen en dan pas werkt hij weer heb jij hier last van ?

Bewerkt (18 oktober 2010 11:07)
macamba

macamba

• Lid sinds 15 april 2010
  • Berichten 17
  • Reputatie 0
  • 18 oktober 2010
  • 11:40

Heb de Desire HD (DHD) zaterdag gekocht @Vodafone, alles werkt bij mij naar tevredenheid.

Wel was het eerste toestel of de batterij blijkbaar defect, dit hebben meer mensen gehad, als je 'm koopt zit de batterij en de 8 gig geheugenkaart er al in.. alleen om de batterij hoort een soort plastic folie te zitten zodat ie geen contact maakt en dus niet leegloopt.
Die folie zat er bij mij niet om, net als bij verschillende mensen op tweakers.
De technische dienst van de vodafone shop heeft toen de batterij even op de snellader gehangen en ook dat bood geen oplossing, dus heb ik een andere meegekregen.

Verder heb ik geen problemen kunnen ontdekken, de veelgenoemde “prox sensor” werkt ook perfect.
Wat ik mensen kan aanraden is na het installeren even je telefoon opnieuw op te laten starten, dan werkt alles prima. Doe je dat niet dan kan het zijn dat je bijv wel kunt bellen maar niet gebeld worden.

Ik merk wel dat HTC Sense.com en de software op de telefoon wellicht nog een verbetering gaan krijgen.. het staat nog in de kinderschoenen en soms werkt er iets niet helemaal lekker.

Dan nog iets belangrijks.. ik had even naar HTC gebeld om te vragen hoe dat nu zit met die premium navigatie, kaarten staan er al op maar de licentie die er nu op zit.. verloopt die en moet je dan 26.95 per jaar gaan betalen?
De medewerker wist het zelf ook niet zeker dus we merken het vanzelf wel..

Hij vroeg me naar mn imei of s/n, dus ik gaf dat en hij kon dus wel zien dat het een VF toestel is (DAMN!).
Ookal is hij simlockvrij en ziet hij er compleet unbranded uit.. het lijkt een losse serie te zijn dus als dit waar is dan gaan updates weer vertraagd uitgebracht worden of staat er ineens 360-crap op je toestel.

Zodra de eerste mensen de normale losse toestellen binnen hebben kunnen we de builds en releasekeys gaan vergelijken he.. :-/

Bewerkt (18 oktober 2010 11:40)
Quinten

Quinten

• Lid sinds 02 maart 2010
  • Berichten 1283
  • Reputatie 0
  • 18 oktober 2010
  • 16:58

Erg leuk om te zien. Een uitgebreid gebruikersreview. Ik heb dit topic even verspreid via twitter.
Leuk om te lezen.

Bewerkt (18 oktober 2010 16:58)
Ltbozz

Ltbozz

• Berichten 20
  • Reputatie 0
  • 18 oktober 2010
  • 20:45

Super review,heb lang getwijfeld of ik dit toestel wil hebben maar denk toch dat ik deze neem! twijfelde vooral om het scherm en camera.

Heb je trouwens die foto,s nog voor ons?
Zie ze graag tegenmoet.

Mvg

Bewerkt (18 oktober 2010 20:45)
PietPlakPleister

PietPlakPleister

• Lid sinds 22 april 2010
  • Berichten 22
  • Reputatie 0
  • 18 oktober 2010
  • 21:20

Fijn te lezen dat er ook mensen zijn die wel tevreden zijn. Hahahaha. Als je op tweakers.net leest zakt je broek er gewoon vanaf. Ik heb hem nog niet binnen, maar sta te springen tot die komt. Heb nu een Hero, dus zal wel niet weten wat me overkomt qua snelheid. Ben hard aan het duimen dat 1 dezer dagen de postbode aan de deur staat.

Bewerkt (18 oktober 2010 21:20)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren