Naar content
Trending apps
  • Ouderlijk toezicht voor Nintendo Switch

• Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

Trending games
  • Super Mario Run

• RollerCoaster Tycoon® Classic

• Bully: Anniversary Edition

• Paper Wings

• Pokémon GO

Trending smartphones
  • OnePlus 5

• Honor 9

• Samsung Galaxy J3 (2017)

• HTC U11

• Huawei P10

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

• ASUS ZenPad S 8

• ASUS ZenPad 8

nanders

nanders

• Lid sinds 05 oktober 2010
  • Berichten 5805
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • 8 september 2012
  • 14:11

Deze handleiding beschrijft het unlocken van de bootloader en het rooten van de Asus/Google Nexus 7 tablet. Android staat voor mij voor open content, maximale mogelijkheid tot aanpassen naar eigen wens (customization) en onbegrensde functionaliteit. De Nexus is dan natuurlijk het paradepaardje voor de ‘vanilla’ Android ervaring. Maar wat is een Nexus zonder root?

Daarom kon ik niet wachten om te rooten en ik wil dit graag met jullie delen. Ik beschrijf dan ook de stappen die ik heb gedaan om te rooten.

LET OP: Dit proces gebeurt op eigen risico en kan schade toebrengen aan je toestel en/of problemen met garantie opleveren. Het kan ook zijn dat updates niet meer automatisch binnen komen na het unlocken/rooten. Dit heb ik nog niet kunnen testen omdat er nog geen nieuwe updates voorbij zijn gekomen.

Er zijn verschillende manieren om je Nexus 7 te rooten. Een daarvan werkt met de Nexus Root Toolkit voor Windows, gemaakt door WugFresh. Deze handleiding beschrijft deze methode en is gebasseerd op de informatie op Nexus Root Toolkit v1.5.3 | WugFresh. Alle credits naar de maker van deze Toolkit. Ik heb hem zelf getest op een PC met Windows 7 32 bit met de Nexus Root Toolkit 1.5.3.

A. Voorbereiding

1. Laad de Nexus 7 volledig op.
  2. Download de Nexus Root Toolkit via deze link en installeer deze op een gewenste locatie.
  3. Zorg dat ADB op je PC werkt. Ik ben niet zeker of dit noodzakelijk is, in mijn geval had ik dit al geinstalleerd en ik lees tegenstrijdige berichten op internet. Voor meer info over ADB zie ADB installeren in 2 stappen. - Android Forum | Alles over Google Android | Androidworld en Android SDK | Android Developers. Mogelijk zitten de ADB drivers al in de toolkit installatie.
  4. Activeer USB debugging op je Nexus
  5. Start de Nexus Root Toolkit, en kies je model en firmware versie (in mijn geval was dat Asus Nexus 7 met Android 4.1.1 JRO03D)

B: Backup (optioneel)

1. Het unlocken gaat gepaard met een fabrieksreset, oftewel al je apps en instellingen zullen verwijderd worden. Als je je apps wilt bewaren kun je de backup functie gebruiken. Hier kun je zowel user apps als system apps backuppen, hoewel het laatste wordt ontraden. Bij mij werden helaas niet alle apps teruggezet na een restore, dus ben bereid om wat apps te herinstalleren of data kwijt te raken.
  2. Zet je Nexus in de vliegtuigmodus om mogelijke interventie te voorkomen
  3. Start de backup (Create Android Backup File) via de PC en geef je backup een locatie en een naam. Wanneer je de backup start zal je Nexus opnieuw opgestart worden. Dan dien je nogmaals op de PC de backup te starten, en deze ook op je Nexus te activeren.

C. Unlock de bootloader

1. De volgende stap is het unlocken van de bootloader. Dit maakt het mogelijk om custom ROMs en recoveries te installeren. Start de unlock procedure door op de betreffende knop in het hoofdmenu van de Nexus Root Toolkit te klikken.
  2. Ik moest deze unlock procedure een tweede keer starten om te laten werken, omdat de eerste keer nog nieuwe drivers geinstalleerd werden tijdens het verbinden met ADB.
  3. Je telefoon zal zich herstarten in de fastboot modus.
  4. Bevestig op de Nexus dat je de bootloader wilt unlocken. De eerste keer opstarten zal wat tijd in beslag nemen.

D. Rooten
  1. De volgende stap is het rooten zelf. Ook dit is niet meer dan een druk op de knop ‘Root’ in het hoofdmenu van de Nexus Root Toolkit. Check of je Nexus nog steeds op USB debugging staat en klik op OK om de root procedure te starten. Ik heb geen custom recovery meegeinstalleerd. Ik ben enkel uit op root en hoef geen custom ROMs e.d. te installeren.
  2. Je toestel zal meerdere keren opnieuw opstarten.
  3. Als de Nexus volledig is herstart ga naar je app drawer en klik op de Busybox Free om de busybox tools te installeren. Verleen superuser toegang als deze daarom vraagt.
  4. Als deze installatie voltooid is ga dan naar de superSU app en installeer de nieuwe binary update als deze daarom vraagt. Je toestel is nu geroot.

E. Restore backup apps (optioneel)

1. Als je eerder een backup hebt gemaakt kun je deze weer herstellen via de ‘Restore Android Backup File’ knop. Klik op OK om de restore te starten.
  2. Je Nexus zal zich weer herstarten. Klik daarna op OK op de computer en activeer daarna het terugzetten van de backup ook op je Nexus apparaat.

Dezelfde Toolkit kan ook gebruikt worden om te unrooten en relocken ('Flash Stock +Unroot' en ‘OEM Lock’ knop in het hoofdmenu) om alles weer naar het origineel te brengen (niet getest).

Dan rest mij enkel nog jullie veel plezier te wensen met jullie geroote Nexus 7

Bewerkt (24 april 2013 15:32)
Mrjraider

Mrjraider

• Lid sinds 23 april 2012
  • Berichten 1329
  • Reputatie 10
  • 8 september 2012
  • 16:05

Erg interessant deze How To. Ik las in een review op Tweaker.net dat de tablet standaard een PhoneUI heeft en dat je deze in TabletUI kan zetten door wat te veranderen in de build.prop.
En omdat ik deze tablet ook erg graag wil

Bewerkt (24 april 2013 15:32)
Erates

Erates

• Lid sinds 12 juli 2011
  • Berichten 85
  • Reputatie 0
  • 13 september 2012
  • 13:37

Ik heb deze tutorial gevolgd en werkt perfect! Thx, mooie tutorial.

Alleen mijn Nexus 7 is nu uitgezet en hij boot niet meer.
Bij “Back to stock + Unroot” de optie “Device can't boot” aanvinken en opnieuw proberen?

Bewerkt (24 april 2013 15:33)
nanders

nanders

• Berichten 5805
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • 13 september 2012
  • 14:53

Vanaf wanneer boot hij niet meer dan? gelijk na het rooten? Ik heb geen problemen ervaren.

ik zou inderdaad je gesuggereerde optie ‘back to stock’ met de optie ‘status: device can’t boot' gebruiken.

lampie

lampie

• Lid sinds 23 oktober 2009
  • Berichten 54
  • Reputatie 0
  • 13 september 2012
  • 16:00

ik had dat ook tenminste dat hij in de eerste instantie niet wilde opstarten na het rooten. Maar door de aan en uitknop wat langer ingedrukt te houden starte mijn nexus wel weer normaal op.

Erates

Erates

• Lid sinds 12 juli 2011
  • Berichten 85
  • Reputatie 0
  • 13 september 2012
  • 16:23

Ik heb hem eergisteren geroot, en heb hem sindsdien niet meer af gezet. Tot deze middag…

Ik zal eens proberen met de knop wat langer in te houden.

Edit: Knop wat langer inhouden werktThx

MrHans

MrHans

• Lid sinds 21 februari 2011
  • Berichten 107
  • Reputatie 0
  • 14 september 2012
  • 09:14

Bedankt voor deze guide, ik heb voor het eerst nu ook mijn Nexus 7 geroot, maar hoe nu verder?

Welke Rom gebruiken jullie, welke is stabiel genoeg?

Volgens mij is de custom rom development voor de N7 nog niet zo ver, het ziet er allemaal nog vrij experimenteel uit…

nanders

nanders

• Berichten 5805
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • 14 september 2012
  • 09:27

fijn dat het gelukt is.

“Hoe nu verder” hangt af van de reden dat je hebt willen rooten. Ik hoef voorlopig geen custom ROM, wellicht dat ik er over een tijdje een CM10 op ga zetten maar nu nog even niet. De reden dat ik heb willen rooten is om apps te kunnen gebruiken die dit nodig hebben, zoals samba file sharing, titanium backup, autorun manager, etc.

i_like_android

i_like_android

• Lid sinds 11 juli 2009
  • Berichten 2497
  • Reputatie 10
  • 17 september 2012
  • 17:26

Ik heb er cm10 opgezet en deze draait redelijk goed. Is nog niet echt optimaal maar gaat wel.
Ben er zeer tevreden over.

Bewerkt (24 april 2013 15:34)
i_like_android

i_like_android

• Lid sinds 11 juli 2009
  • Berichten 2497
  • Reputatie 10
  • 12 november 2012
  • 22:48

Nog iemand die hier een probleem mee heeft?
Heb het al geprobeerd onder mac en onder Win7 maar krijg mijn toestel niet geroot.
Unlocken is geen probleem rooten wel.
Dit is de eerste maal dat ik een Android toestel niet geroot krijg.
Android die er nu opstaat is 4.1.2.
Misschien dat iemand van jullie een tip heeft om het toch voor elkaar te krijgen.

Bewerkt (24 april 2013 15:51)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren