Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • POCO X3

• Samsung Galaxy Note 20 Ultra

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

• Samsung Galaxy A51

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

4me2

4me2

• Lid sinds 16 september 2011
  • Berichten 60
  • Reputatie 0
  • 10 oktober 2011
  • 22:29

Het is vrij eenvoudig om een car charger / mobile power supply te maken voor de Asus Transformer en Slider.

Hoewel de meegeleverde kabel een USB 3.0 kabel is wordt de stroomvorziening gewoon volgens de USB 2.0 methode gedaan maar op een ander voltage.
Dit voltage wordt geleverd door de bij geleverde voeding doordat pootje 7 en 8 doorverbonden zijn.

je kan de bestaande Asus kabel gebruiken en ergens een goedkope USB 2 verlengkabel kopen waarvan je de A plug (wat normaal je pc in gaat) afknipt.
Er komen 4 draden uit de kabel als je deze “stript” Je hebt alleen de zwarte en de rode nodig (pootje 4 en pootje 1)
zet 12 volt (11 - 15 volt) minimaal 1A op de rode en de zwarte draad (rood is de plus)
Vanaf nu kan je laden in je auto.

makkelijk is een “oude” 12 volt stekker van een oude telefoon slopen. Binnenin zit een 5805 die de spanning ombouwt naar 5 volt (de normale USB spanning) deze kan je vervangen door een LM2940 waarmee de auto spanning (die kan oplopen tot 16 volt) afgevlakt wordt tot exact 12 volt.
Anders de autolader bij voorkeur niet gebruiken wanneer de automotor loopt.

LET OP je gebruikt een USB aansluiting waar normaal alleen 5 volt uit mag komen op 12 volt

Aanvulling:
De LM2940 is te koop bij Conrad:
http://showapp.conrad.nl/componenten…op/174378.html

Inmiddels heb ik de zelfbouw car charger getest en die werkt prima.
Houdt wel rekening met voldoende afvoer van hitte, monteer bij voorkeur een zogenaamde “heatsink” op de LM2940 zodat deze voldoende kan koelen en bouw deze niet in een afgesloten kastje.

Alternatief kan je een laptop voeding gebruiken die instelbaar is.
Zet die op 15 volt en haal de plug er vanaf.
soldeer de afgeknipte USB 2.0 verlengkabel er aan en voila…. de perfecte voeding voor in de auto / caravan / boot
(eventueel te koop via mij voor 22,95 ex verzendkosten)

Waarschuwing:
sluit geen normaal USB apparaat aan op deze aansluiting.
Deze brandt absoluut onmiddellijk door.De auteur van bovenstaand artikel aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor het in de praktijk brengen van het hierbovenstaande. Alle modificaties vinden plaats onder eigen risico.

Bewerkt (10 oktober 2011 22:29)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren