Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Note 20 Ultra

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

• Samsung Galaxy A51

• Poco F2 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Muntdropje

Muntdropje

• Lid sinds 14 februari 2012
  • Berichten 21
  • Reputatie 0
  • 14 februari 2012
  • 18:28

Hoi Ik heb sinds zaterdag dit tablet en geen hout verstand van Android. Maar met een beetje zoeken is me het één en ander al gelukt. Zo heb ik google apps er op gezet en Android market. Via het arctablet blog.
Maar goed.. Ik lees hier op dit forum over rooten, maar niet waarom ik dit zou moeten doen.

Verder ben ik benieuwd hoe ik zo'n tablet moet beschermen. Voor computers heb je firewalls en antivirusprog. maar hoe zit het met een tablet?
Ook wil ik graag een beveiliging er op, zodat niet iedereen die mn tablet oppakt, gelijk bij alle email en andere persoonlijke bestanden kan. Een standby beveiliging ofzo.. wat is daarin mogelijk.

Ik heb een 8gb tablet, toch geeft hij bij het installeren van apps al aan dat er geen ruimte is. Nadat ik wat apps op een sd kaart heb gezet, heb ik nog 188 mb over. Wat weer raar is, want bij instellingen over opslag is mijn interne opslag maar 174 mb groot, waar doet de rest van de 8gb?

Dit zijn zo'n beetje mn eerste vragen.. (dr komen nog vast wel meer..)

Bewerkt (24 april 2013 14:15)
AVS

AVS

• Lid sinds 02 oktober 2009
  • Berichten 9885
  • Reputatie 0
  • 14 februari 2012
  • 19:14

Hoi Muntdropje,

Rooten is het verkrijgen van meer rechten op je tablet. Zeg maar dat je dan administrator rechten hebt die je normaliter niet hebt op een gewone tablet. Met deze administrator rechten kun je bv bij de systeembestanden komen. Aangezien je daarmee ook je systeem om zeep mee kunt helpen zit er dus standaard geen root op de tablet.

Firewalls en virusscanner zijn er ook voor de tablet. In de android market kun je deze vinden.
Het merendeel van de gebruikers gebruikt echter geen firewall of virusscanner zoals we dat op onze pc's gewend zijn.
De tablet moet zuinig omspringen met de beschikbare resources, en dus probeer je zoveel mogelijk vrij te houden voor de apps/games en office programma's die jij wilt draaien op je tablet. Staat er nou een virusscanner op de achtergrond te draaien dan merk je dat aan de totale performance van dat ding.

Een lock beveiliging, die je juist weer wel op smartphones aantreft, tref je niet zo vaak aan op een tablet. Ik denk dat de tablets die ook op 3g kunnen werken en waarmee je kunt bellen dat die wel een sim-unlock code hebben…maar puur een code om de tablet zelf te unlocken vindt je niet zo snel. Aan de ene kant raar want ook een tablet kan een erg gepersonaliseerd apparaat worden waar gegevens op staan die je niet makkelijk toegankelijk wilt hebben.
Mijn Acer A500 heeft ook geen lock waarmee ik de complete tablet beveilig met een wachtwoord ofzo.
Er zijn wel apps in de market waarmee je apps en bestanden afzonderlijk kunt beveiligen met een wachtwoord. Maar handiger zou zijn als je met één code je complete tablet op slot kunt zetten en er weer vanaf halen.

Het geheugen van je tablet daar zal je even aan moeten wennen. De tablet heeft een 8GB intern geheugen, maar dat is niet het geheugen waar de tablet de geinstalleerde apps op neerzet. Daar is een ander stukje geheugen voor en ik weet op jouw type tablet even niet hoe groot dat geheugen is. Zoals je al schreef kun je bepaalde apps op de interne sdcard zetten. Daarmee kun je al een deel van het “app-geheugen” vrijmaken. Echter nooit helemaal omdat android nooit de gehele app op de sdcard zal zetten…altijd maar een deel van de app (vaak wel het grootste deel).
Ik denk dat je je 8GB al aardig vol hebt staan…dat zou dan die 188mb zijn die nog vrij is en de interne opslag is het app-geheugen waar de tablet normaal de geinstalleerde apps zal opslaan…en die zou dus 174mb groot zijn.
Het wordt nog ingewikkelder als je tablet ook de mogelijkheid heeft om er een extra sdkaartje in te steken. Dan heb je dus je interne opslag voor apps, je interne sdcard en ook nog eens een externe sdcard

Ik hoop dat je iets hebt aan dit hele relaas.

Samsung Galaxy S8+

Muntdropje

Muntdropje

• Berichten 21
  • Reputatie 0
  • 14 februari 2012
  • 20:32

hoi AVS,
Er gaat een wereld voor me open.., zo wist ik niet dat er een interne SD card inzat. Ik had nog een micro SDcard liggen, van 1 van mn zoons Nintendo DS, dus heb ik gebruikt. Ik vond het ook al zo raar dat ik via ‘bestanden’ een mapje SD-kaart zag, terwijl die (vlgs mij dan) er nog niet in zat.
Nu heb ik bij bestandsbeheer (explorer of hoe noem je dat op een tab.?) een mapje SD-kaart, Intern geheugen en USB. Maar waar is dan mijn externe SDcard? Vind android dit niet gelijk automatisch als je deze er in stopt?

Om dat mijn toepassingen niet meer allemaal geïnstalleerd konden worden (en zoveel zijn het er nog niet hoor) heb ik, waar het kon deze op de SDcard gezet, maar dat zal dan wel de interne zijn, vermoed ik.
Dit staat er in mijn ‘instellingen voor opslag’
Bij SD-kaart:Totale ruimte: 3.69 gb
beschikbare ruimte: 3.66 gb
SD ontkoppelen
SD kaart wissen (welke kaart? de interne of de externe?)

NAND Flash (waar wordt dit voor gebruikt?)

Tot. ruimte: 6.54 gb

beschikb. ruimte: 6.18 gb

Erase NAND flash (lijkt me duidelijk, als ik weet wat er op NAND flash gezet kan worden)

Interne opslag
Beschikbare ruimte: 175 mb

Als ik kijk bij ‘toepassingen beheren’
Dan zie ik onderaan in beeld
links 62 mb gebruikt en rechts 186 mb vrij
Als ik dan op tabblad ‘op SD-kaart’ klik, heb ik 30 mb ingebruik, en 3.7gb vrij. (is dit trouwens mijn externe of interne SDcard?)
Genoeg ruimte om nog wat op te slaan, dacht ik zo..

Nou heb ik het tablet net aangesloten op mn PC en zag nu weer twee venster openen (vond ik ook al zo raar, dat ie 2 vensters opent) nu zie ik dat het 1 de Arnova is, en de ander een verwisselbare schijf, dat zal dan de externe SDcard wel zijn.
Wel zie ik dat de SDcard op de Arnova schijf verschillende onderdelen dubbel heeft met de externe SDcard. Dan bedoel ik dus apps en geen mapje Data of Android. Zo staat er bij beide ‘plume’ in het mapje data, terwijl ik deze app juist verwijderd heb, omdat ik geen twitter gebruik.
Ook staat bij alletwee de kaarten Cinetrailer..

Nou genoeg te vragen, zou ik denken. En gezien de veiligheid van zo'n tablet, die is er dus eigenlijk niet, en kan iedereen zo maar binnendringen? Virussen worden niet tegengehouden?? Dat snap ik niet helemaal..

Muntdropje

Muntdropje

• Berichten 21
  • Reputatie 0
  • 14 februari 2012
  • 20:34

o ja en van het rooten blijf ik ff af, kan ik ook niets verknoeien.:p

AVS

AVS

• Berichten 9885
  • Reputatie 0
  • 14 februari 2012
  • 20:46

Ik antwoord even inline…is wat duidelijker denk ik

Muntdropje;269763
hoi AVS,
Er gaat een wereld voor me open.., zo wist ik niet dat er een interne SD card inzat. Ik had nog een micro SDcard liggen, van 1 van mn zoons Nintendo DS, dus heb ik gebruikt. Ik vond het ook al zo raar dat ik via ‘bestanden’ een mapje SD-kaart zag, terwijl die (vlgs mij dan) er nog niet in zat.
Nu heb ik bij bestandsbeheer (explorer of hoe noem je dat op een tab.?) een mapje SD-kaart, Intern geheugen en USB. Maar waar is dan mijn externe SDcard? Vind android dit niet gelijk automatisch als je deze er in stopt?

Ik ken jouw type tablet niet, in die zin dat ik er wel eens mee gewerkt heb, dus een exact antwoord kan ik je niet geven.
Bij Samsung wordt de externe sdcard getoond als een mapje in de interne sdcard (lekker verwarrend he :) ) Dus om op de externe sd te komen moet ik eerst naar de interne sd en daar naar het mapje external_sd gaan end an zit ik op de externe sdcard. Misschien dat het bij jouw tablet op een soortgelkijke manier gaat ?

Om dat mijn toepassingen niet meer allemaal geïnstalleerd konden worden (en zoveel zijn het er nog niet hoor) heb ik, waar het kon deze op de SDcard gezet, maar dat zal dan wel de interne zijn, vermoed ik.
Dit staat er in mijn ‘instellingen voor opslag’
Bij SD-kaart:Totale ruimte: 3.69 gb
beschikbare ruimte: 3.66 gb
SD ontkoppelen
SD kaart wissen (welke kaart? de interne of de externe?)

Ik gok dat het de interne is…..?

NAND Flash (waar wordt dit voor gebruikt?)Tot. ruimte: 6.54 gb

beschikb. ruimte: 6.18 gb

Erase NAND flash (lijkt me duidelijk, als ik weet wat er op NAND flash gezet kan worden)

Ik weet wel wat nand geheugen is, maar niet wat er bedoeld wordt met nand flash. Lijkt alsof je iets op dat stukje geheugen kunt flashen…en flashen dat die je nou ook weer niet zomaar.

Interne opslag
Beschikbare ruimte: 175 mb

Als ik kijk bij ‘toepassingen beheren’
Dan zie ik onderaan in beeld
links 62 mb gebruikt en rechts 186 mb vrij
Als ik dan op tabblad ‘op SD-kaart’ klik, heb ik 30 mb ingebruik, en 3.7gb vrij. (is dit trouwens mijn externe of interne SDcard?)
Genoeg ruimte om nog wat op te slaan, dacht ik zo..

De getallen duizelen een beetje :) Maar wat ik zo zie zou je nog zat ruimte over hebben voor het installeren van apps. dat zou dan die 186mb vrij moeten zijn.

Nou heb ik het tablet net aangesloten op mn PC en zag nu weer twee venster openen (vond ik ook al zo raar, dat ie 2 vensters opent) nu zie ik dat het 1 de Arnova is, en de ander een verwisselbare schijf, dat zal dan de externe SDcard wel zijn.
Wel zie ik dat de SDcard op de Arnova schijf verschillende onderdelen dubbel heeft met de externe SDcard. Dan bedoel ik dus apps en geen mapje Data of Android. Zo staat er bij beide ‘plume’ in het mapje data, terwijl ik deze app juist verwijderd heb, omdat ik geen twitter gebruik.
Ook staat bij alletwee de kaarten Cinetrailer..

Als je een extra sdcard in je tablet hebt zitten dan worden er idd twee vensters geopend. de ene is dan je interne sd en die andere je externe sd. Een aantal mappen zul je idd dubbel tegenkomen. en wat ik zo lees kunnen er ook een aantal weer verwijderd worden.
Als je plume gedeinstalleerd hebt dan kun je die mappen weghalen…kan geen kwaad. Zolang je de app maar niet gebruikt.
Apps zetten hun gegevens vaak lukraak op de sdcard. Je hebt een mooi mapje data waar sommige apps hun data in wegschrijven, maar de meetse apps houden zich daar niet aan. Dat resulteerd dan vaak in een lange lijst met mappen. Als je een app verwijderd dan wordt de map niet verwijderd…dus dit moet je dan zelf een beetje bijhouden. Overigens wel jammer dat men hier nog geen oplossing voor bedacht heeft want je moet wel alles goed in de gaten houden wil je geen puinhoop op je tablet krijgen.

Nou genoeg te vragen, zou ik denken. En gezien de veiligheid van zo'n tablet, die is er dus eigenlijk niet, en kan iedereen zo maar binnendringen? Virussen worden niet tegengehouden?? Dat snap ik niet helemaal..

Een tablet is geen computer. de meeste mensen hebben een pc in gedachten en willen dan ook vaak hetzelfde qua bescherming voor hun tablet. Toch is het niet zo als met de pc dat je een groot gevaar loopt. En, afgezien van “mallware” heb ik nog nooit van een echt androidvirus gehoord.

Samsung Galaxy S8+

Marvin

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 14 februari 2012
  • 21:33

Misschien helpt het om je te realiseren dat de “interne SD kaart” niet bestaat, dat is een verzinsel van Samsung. Intern zit er flash memory in, meestal NAND flash want dat is goedkoper (dan het andere type flash, te weten “NOR flash”) en het wordt gebruikt op in blokken (het sluit dus goed aan op filesystem gebruik). Het gaat om het principe dat het “non-volatile memory” betreft - als je het apparaat uitzet blijft de inhoud bewaard.

Wat heb je nou aan deze wijsheid? Simpel:
- het externe geheugenkaartje is er vermoedelijk een van 4 GByte en staat bekend als “SD card”. Geformatteerd past er 3.69 GByte op volgens jouw cijfertjes en dat kan best kloppen.
- het interne flash geheugen is 8 GByte, maar dat wordt verdeeld in een stukje voor het systeem (waar je niet zondermeer bij kan) en een stuk waar normaliter data opgeslagen worden die je download. Dat is die 6,54 GByte die door Samsung-adepten aangeduid zal worden als “interne SD kaart” maar die hier gewoon staat genoemd voor wat het is: NAND flash. Technisch gezien staat hier gewoon een schrijfbaar filesystem op.
- het gereserveerde stuk van die NAND-flash is vermoedelijk rond de 1,5 GByte. Dat wordt gebruikt door het OS en bijbehorende “vaste” software. Daar is nog 175 MByte van over. Apps worden vaak ook ook in dit geheugen geplaatst totdat je ze (deels) verplaatst naar het andere stuk flash (of echt naar een SD kaart).

Muntdropje

Muntdropje

• Berichten 21
  • Reputatie 0
  • 14 februari 2012
  • 22:12

Een tablet is geen computer. de meeste mensen hebben een pc in gedachten en willen dan ook vaak hetzelfde qua bescherming voor hun tablet. Toch is het niet zo als met de pc dat je een groot gevaar loopt. En, afgezien van “mallware” heb ik nog nooit van een echt androidvirus gehoord.

Idd ik zie (zag nu) de tablet als een kleine computer.. Maar eigenlijk is het gewoon een grote telefoon, en daar zet je ook geen antivirus en firewall op.

fijn dat jullie zulke duidelijke antwoorden geven, zo leer ik snel van alles hierover.. Ook handig is de automatische link die aan woorden wordt gezet in dit forum, zoals Nand, ik kwam nu snel op de WIKI hier.. met uit leg over de nand flash.

Toch denk ik dat op de Arnova tablet ook intern SD card en Extern lastig zijn aangegeven, als ik hier in bestandsbeheer de drie hoofdmappen bekijk.. SD KAART
Intern geheugen
USB

zie ik in de map ‘Intern geheugen’ ook een submapje ‘SD-kaart staan, waar ik dan de mappenstructuur tegenkomt uit de hoofdmap SD KAART, dus via ’bestanden' kan ik niet kijken in mijn Externe SD-kaart, dit kan alleen via aansluiting op de PC.
Nou ja.. weet ik dat ook weer..

AVS

AVS

• Berichten 9885
  • Reputatie 0
  • 14 februari 2012
  • 22:14

Marvin;269784
Misschien helpt het om je te realiseren dat de “interne SD kaart” niet bestaat, dat is een verzinsel van Samsung. Intern zit er flash memory in, meestal NAND flash want dat is goedkoper (dan het andere type flash, te weten “NOR flash”) en het wordt gebruikt op in blokken (het sluit dus goed aan op filesystem gebruik). Het gaat om het principe dat het “non-volatile memory” betreft - als je het apparaat uitzet blijft de inhoud bewaard.

Wat heb je nou aan deze wijsheid? Simpel:
- het externe geheugenkaartje is er vermoedelijk een van 4 GByte en staat bekend als “SD card”. Geformatteerd past er 3.69 GByte op volgens jouw cijfertjes en dat kan best kloppen.
- het interne flash geheugen is 8 GByte, maar dat wordt verdeeld in een stukje voor het systeem (waar je niet zondermeer bij kan) en een stuk waar normaliter data opgeslagen worden die je download. Dat is die 6,54 GByte die door Samsung-adepten aangeduid zal worden als “interne SD kaart” maar die hier gewoon staat genoemd voor wat het is: NAND flash. Technisch gezien staat hier gewoon een schrijfbaar filesystem op.
- het gereserveerde stuk van die NAND-flash is vermoedelijk rond de 1,5 GByte. Dat wordt gebruikt door het OS en bijbehorende “vaste” software. Daar is nog 175 MByte van over. Apps worden vaak ook ook in dit geheugen geplaatst totdat je ze (deels) verplaatst naar het andere stuk flash (of echt naar een SD kaart).

Tuurlijk bestaat er geen intern sdkaartjeUiteindelijk is het gewoon een chip wat op het moederbord vastzit.
Maar omdat alles ernaar refereerd als een sdcard is het ook makkelijker om het zo te blijven noemen. de meeste tablets noemen het ook gewoon sdcard. Blijkbaar deze niet

Samsung Galaxy S8+

AVS

AVS

• Berichten 9885
  • Reputatie 0
  • 14 februari 2012
  • 22:15

Muntdropje;269804
Idd ik zie (zag nu) de tablet als een kleine computer.. Maar eigenlijk is het gewoon een grote telefoon, en daar zet je ook geen antivirus en firewall op.

fijn dat jullie zulke duidelijke antwoorden geven, zo leer ik snel van alles hierover.. Ook handig is de automatische link die aan woorden wordt gezet in dit forum, zoals Nand, ik kwam nu snel op de WIKI hier.. met uit leg over de nand flash.

Toch denk ik dat op de Arnova tablet ook intern SD card en Extern lastig zijn aangegeven, als ik hier in bestandsbeheer de drie hoofdmappen bekijk..SD KAART
Intern geheugen
USB

zie ik in de map ‘Intern geheugen’ ook een submapje ‘SD-kaart staan, waar ik dan de mappenstructuur tegenkomt uit de hoofdmap SD KAART, dus via ’bestanden' kan ik niet kijken in mijn Externe SD-kaart, dit kan alleen via aansluiting op de PC.
Nou ja.. weet ik dat ook weer..

Zie je daar ook ergens iets wat lijkt op /emmcblk01 (iets in die koers) ? Mijn Acer tablet noemt zijn externe sdcard nl zo.
De interne heet gewoon /sdcard.

Samsung Galaxy S8+

Muntdropje

Muntdropje

• Berichten 21
  • Reputatie 0
  • 17 februari 2012
  • 16:23

Zie je daar ook ergens iets wat lijkt op /emmcblk01 (iets in die koers) ? Mijn Acer tablet noemt zijn externe sdcard nl zo.
De interne heet gewoon /sdcard.

Nee helaas, wel heb ik iets anders gezien. Ik heb in mn bestandsbeheer 3 hoofdmappen.SD-kaart
Intern geheugen
USB

Zoals gezegd, is de map SD-kaart hetzelfde als een submap op /intern geheugen.
Wanneer ik mn (externe) SDcard verwijder, geeft /SD-kaart aan, dat SDkaart verwijderd is..
Wanneer ik op mapje /intern geheugen/SD-kaart klik, heb ik opeens de interne SD-kaart. Want hier staan andere dingen op. Heel vreemd.

Verder snap ik niet, waarom ik geen toepassingen kan installeren, terwijl ik nog ruimte genoeg lijkt te hebben.
Ik heb geprobeerd wat foto's te maken van het scherm, maar dat is lastiger dan ik dacht.
In ‘instellingen voor Opslag’

Bij ‘toepassingen beheren’

69 mb gebruikt en 179 mb vrij

Wanneer ik mn toepassingen op SDcard bekijk

heb ik nog ruimte genoeg, toch krijg ik de boodschap dat ik niet genoeg ruimte heb, wanneer ik een nieuwe toepassing wil installeren, ik snap er niets van.
Toch maar gaan rooten, om te kijken wat ik daar wat wijzer van wordt.

Bewerkt (24 april 2013 14:16)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren