Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

• Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

• Pokémon Quest

• PUBG Mobile

• Super Mario Run

Trending smartphones
  • OnePlus 6T

• Huawei Mate 20 Pro

• Google Pixel 3 XL

• Samsung Galaxy Note 9

• Nokia 7 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

Lorelei_7

Lorelei_7

• Lid sinds 02 april 2018
  • Berichten 48
  • Reputatie 0
  • 21 oktober 2018
  • 23:38

Sinds de aankondiging van de Google Pixel Slate tablet, ben ik er een beetje ingedoken: Chrome OS tablets.

Waarom geen Android?
Het lijkt erop dat Android voor tablets een beetje doodgaat. Er worden er steeds minder gemaakt. Degene die er zijn, krijgen weinig updates. Veel app ontwikkelaars richten zich alleen op telefoons. Je ziet ook dat zowel consumenten als fabrikanten er steeds minder in geloven. Ik heb nog wel naar een goede Android tablet gezocht. Maar ik vind geen fabrikant met een goed update beleid, die ze aanbiedt. Uitzondering is Xiaomi, maar de Mi Pad 4 is bedoeld voor de Chinese markt. Dus die heeft geen Google Play Store. En je zou misschien denken dat Samsung met zijn meest high end tablet toch wel een toereikend update beleid zal hebben? Nee. Ze beloven maar 2 jaar updates. En als ze meer doen, dan is dat coulance.

Gaat Chrome OS dan beter zijn?
Nou, het heeft in ieder geval een aantal voordelen. Je krijgt meer, sneller en vooral langer updates. Hoe lang precies hangt af van de processor in je tablet, maar in de praktijk komt het neer op zo'n 5 jaar. Op deze website wordt uitgelegd hoe dat werkt. https://www.computerworld.com/article/2897690/chrome-os/chrome-os-upgrades.html
Een ander voordeel is dat Chrome OS meer mogelijkheden biedt om je tablet in de landschapsmodus te gebruiken, waardoor je dus daadwerkelijk meer tegelijk in beeld hebt dan op je telefoon. Naast de Chrome OS apps (die dus handig de landschapsmodus gebruiken), heb je ook de volledige Google Play Store met Android apps tot je beschikking.
En wat nog een laatste voordeel kan zijn, is dat Chrome OS volledig om de browser heen is gebouwd. En omdat internet browsen dus centraal staat, lukt het dit besturingssysteem om snel complexe webpagina's te laden. Dit gaat sneller dan Android apparaten met vergelijkbare specificaties. (Bron: https://youtu.be/LHmtMXJITTY) Dus is websurfen je ding, dan kan het interessant zijn om Chrome OS te overwegen.

Zijn er geen nadelen?
Nou ja. Je bent dus nog steeds erg afhankelijk van het aanbod in de Google Play Store. Dat is aan de ene kant een verrijking, maar aan de andere kant voor velen een bron van irritatie. Bij elke app die je probeert, is het een gok of deze goed weergegeven gaat worden. Uiteindelijk zijn veel Android apps alleen ontwikkeld met het oog op telefoons. En vaak wordt de weergave niet goed aangepast aan het grotere formaat van een tablet. Google heeft het draaien van Android apps op Chrome OS wel al een poosje kunnen testen bij Chromebooks. En inmiddels zijn de grote bugs eruit. Er zijn geen app crashes meer om de haverklap. Het is nu zo dat de apps technisch "werken". Maar de weergave is soms nog een dingetje. Overigens lijkt me dit hetzelfde als bij Android tablets.
Een ander potentieel nadeel, waar ik bezorgd over ben: "Hoe zit het met de customizability van Chrome OS tablets?" Hier kan ik nog maar heel weinig over vinden. Bij Android kun je natuurlijk de Nova launcher erop gooien en dan je home scherm volledig naar je eigen wens inrichten. Bij Chrome OS lijkt dat geen optie. Het is wel uitgeprobeerd bij Chromebooks en het lukt in theorie om Nova erop te zetten. Maar vervolgens kun je je Chrome OS apps niet vinden, omdat Nova alleen met Android apps rekening houdt. Nou ziet Chrome OS er is tablet modus heel anders uit dan in desktop modus. Maar aangezien er nog zo weinig Chrome OS tablets zijn, valt er nog bijna geen informatie te vinden over wat je in de tablet modus kunt veranderen.

Welke Chrome OS tablets zijn er?
Ik heb 3 tablets kunnen vinden, die op Chrome OS draaien. Daarvan is er maar 1 in Nederland te koop. Deze Acer heeft de minste specificaties van het stel. Daarnaast is er een tablet van Google en eentje van HP. Deze laatste 2 zijn zogenaamde "detachables". Je kunt ze vastklikken op een speciaal toetsenbord. En dan switcht het besturingssysteem automatisch van tablet mode naar desktop mode, zodat je het als laptop kunt gebruiken. Ik heb wat specificaties van alledrie de tablets op een rijtje gezet.

Acer Chromebook Tab 10
Rockchip RK3399-processor
4GB RAM
32GB ROM
Scherm 9,7 inch
Micro SD kaart slot
USB-C poort
3,5 mm jack
Stylus meegeleverd
Tot 9 uur batterijduur
Chrome OS updates tot aug 2023
€349,- bij media markt

Google Pixel Slate (goedkoopste uitvoering)
Intel Celerion
4GB RAM
32GB ROM
Scherm 12,3 inch
Vingerafdrukscanner
2x USB-C poort
Tot 10 uur batterijduur
Chrome OS updates tot juni 2021*
Adviesprijs $599
Gaat verkocht worden in o.a. Verenigd Koninkrijk.
* Dit kon ik niet vinden. Maar ik verwacht dit, omdat andere Chrome OS apparaten met de Intel Celerion ook deze ondersteuning hebben.

HP Chromebook X2 (USA versie)
Intel Core M3-7Y730
4GB RAM
32GB ROM
Scherm 12,3 inch
Micro SD kaart slot
2x USB-C poort
3,5 mm jack
Stylus meegeleverd
Afneembaar keyboard meegeleverd
Tot 10,5 uur batterij
Chrome OS updates tot juni 2024
Adviesprijs $600 (maar vaak duurder)

HP Chromebook X2 (UK versie)
Intel Core M3-7Y730
8GB RAM
64GB ROM
Scherm 12,3 inch
Micro SD kaart slot
2x USB-C
3,5 mm jack
Stylus meegeleverd
Afneembaar keyboard meegeleverd
Chrome OS updates tot juni 2024
£799

Hoe goed zijn ze?
Over de Pixel Slate zijn nog geen reviews beschikbaar wanneer ik dit schrijf.
De Acer tablet is vooral gericht op het onderwijs. Wat ik veel lees is dat hij een mooi scherm heeft met goede kijkhoeken. De speakers kunnen voldoende geluid produceren, maar zijn verder niet bijzonder. De processor schijnt zwak te zijn, waardoor het niet echt mogelijk is om te multi tasken ondanks de voldoende hoeveelheid RAM. En de camera's zijn ronduit slecht. Maar ja, wie wil er foto's maken met een tablet?
Over de HP tablet lees ik eigenlijk alleen maar goede dingen. Hij heeft een top scherm en indrukwekkende front-facing stereo speakers. Het apparaat word omschreven als snappy en mooi en goed doordacht ontworpen. Ook deze tablet maakt geen goede foto's, maar dat zou aan de software liggen. Dus daar zou eventueel een andere app bij kunnen helpen, als je überhaupt foto's wilt maken met een grote tablet als dit. Het enige wat zo jammer is aan deze tablet is de slechte beschikbaarheid. En dat lijkt de prijs ook op te drijven. Ik kan hem niet voor de adviesprijs vinden in de USA. Produceren ze er nou bewust te weinig? Of is het apparaat populairder dan gedacht? En die verschillende uitvoeringen kwamen ook maar niet. Uiteindelijk is er nu toch een versie naar Engeland gekomen, maar die is gelijk heel veel duurder. £799 dat is eigenlijk niet leuk meer. Ze prijzen zichzelf uit de markt zo.

Welke wil ik dan?
Ja heel lastig… Het is het makkelijkste om die Acer even te halen (of laten bezorgen) in Nederland. Maar hij heeft wel een heel zwakke processor. Eigenlijk twijfel ik bij de Acer tablet of die dan echt duurzaam genoeg is en of ik hem goed genoeg vind. Apps zullen alleen maar zwaarder worden vrees ik. Daarom lijken de Google Pixel Slate tablet en de HP Chromebook X2 tablet me eigenlijk interessanter. Misschien ga ik een van die tablets importeren. Hoewel ik ook wel mijn vraagtekens heb bij de processor van de goedkoopste Pixel Slate. Hoe lang krijgt die nou eigenlijk nog updates? Daar wil ik dan echt eerst antwoord op. En ik wil ook graag wat meer over de customizability weten van Chrome OS in tablet modus.

Wat denken jullie?
Zijn jullie nieuwsgierig naar deze tablets? Zijn ze al aantrekkelijk? Als er meer Chrome OS tablets komen, zullen dan zodanig veel app ontwikkelaars voor de Play Store hun apps aanpassen dat het echt kan concurreren met iPads en het app aanbod in de Apple App Store? Heeft Chrome OS de toekomst voor tablets? Valt daar al iets over te zeggen?

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren