Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

• Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

• Pokémon Quest

• PUBG Mobile

• Super Mario Run

Trending smartphones
  • OnePlus 6T

• Huawei Mate 20 Pro

• Samsung Galaxy S10

• Google Pixel 3 XL

• Samsung Galaxy Note 9

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

elbo

elbo

• Lid sinds 17 juli 2012
  • Berichten 59
  • Reputatie 0
  • 17 februari 2013
  • 14:50

Google loopt de laatste tijd al van de ene privacy gerelateerde rechtzaak naar de andere en recent is er weer een nieuw issue bijgekomen. Een blogger en appdeveloper heeft een blog geschreven ([url=http://phetdreams.tumblr.com/post/42959902001/massive-google-play-privacy-issue]Internet Hugbox[/url]) waarin hij vermeldt welke informatie plotseling allemaal in zijn mailbox terecht gekomen was van mensen die zijn app gekocht hadden in de play store. Het gaat om e-mail adressen, globale lokatie gegevens en in sommige gevallen om volledige namen. In de gebruikersovereenkomst van de play store staat nergens vermeldt dat je gegevens worden doorgespeeld aan de developer.

Bewerkt (21 mei 2013 13:43)
fifarunnerr

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 17 februari 2013
  • 15:38

Het is altijd al mogelijk geweest voor ontwikkelaars om dat soort informatie van betaalde gebruikers te bekijken, dat staat namelijk gewoon in Google Checkout/Wallet. En dat is helemaal geen 'privacy issue', dat is namelijk zo in elke winkel waar je wat koopt. Bij webshops voert iedereen vrolijk zijn adres in, dat is geen probleem. Bij winkels betaalt iedereen vrolijk met pinpas/creditcard, ook dat is geen probleem. Veel winkels hebben een klantenkaart voor extra voordelen, en ook daar voert iedereen zonder problemen al zijn gegevens in. Daarnaast: In de telefoongids staat bij iedereen zijn naam, (exacte) adres en zelfs het telefoonnummer. Niemand die daar een probleem van maakt. Op facebook staat bij iedereen hun volledige naam, een profielfoto, vaak een globale locatie, leeftijd, beroep en studie, en bij een hoop mensen al hun vrienden, likes, foto's gewoon publiekelijk beschikbaar. Ook hier, niemand die er een probleem van maakt. Op Twitter gooit iedereen online wie ze zijn, waar ze zijn, en wanneer ze aan het schijten zijn. Niemand die er een probleem van maakt. Maar stel je voor dat als je iets via een applicatiewinkel koopt dat de ontwikkelaar dan je naam en email kan bekijken. Stel je dat nou is voor! In het allerergste geval sturen ze je een mail met de vraag of wat je van de applicatie vind en hoe hij/zij de applicatie kan verbeteren. Seriously, maak er niet zo'n probleem van en ga verder met leven...

elbo

elbo

• Lid sinds 17 juli 2012
  • Berichten 59
  • Reputatie 0
  • 17 februari 2013
  • 15:53

Als je het weet en er voor kiest is er ook geen probleem. Komt nog bij dat ik echt geen creditcard gegevens bij google achterlaat, dus voor mij is er al helemaal geen probleem. Ik meld het alleen maar, en dan mag iedereen voor zich uitmaken is het wel of niet van belang is. Dus ik bepaal niet of dit voor iemand wel of niet belangrijk is, net zo min als jij dat bepaald.

fifarunnerr

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 17 februari 2013
  • 16:22

[QUOTE=elbo;382614]Als je het weet en er voor kiest is er ook geen probleem. Komt nog bij dat ik echt geen creditcard gegevens bij google achterlaat, dus voor mij is er al helemaal geen probleem. Ik meld het alleen maar, en dan mag iedereen voor zich uitmaken is het wel of niet van belang is. Dus ik bepaal niet of dit voor iemand wel of niet belangrijk is, net zo min als jij dat bepaald.[/QUOTE] Het probleem is: Als mensen zoiets melden dat iedereen ineens denkt: OMG, Google deelt mijn gegevens. Google is evil! Boycotten die handel! Dat terwijl er helemaal niets aan de hand is, ja je gegevens worden gedeeld, maar dat gebeurt bij alle aankopen tegenwoordig, iedereen weet dat en niemand ligt er wakker van. Totdat iemand er wat van zegt, en dan is het ineens een probleem. Totdat men het weer vergeten is, en dan is er niets meer aan de hand.

elbo

elbo

• Lid sinds 17 juli 2012
  • Berichten 59
  • Reputatie 0
  • 17 februari 2013
  • 16:25

Aha. dat is je punt. Ik mag niets negatiefs over google/android zeggen..

fifarunnerr

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 17 februari 2013
  • 16:28

[QUOTE=elbo;382626]Aha. dat is je punt. Ik mag niets negatiefs over google/android zeggen..[/QUOTE] Nee, het punt is: Nu doet iedereen ineens moeilijk omdat blogger X iets over privacy zegt over een bedrijf, terwijl elk willekeurig bedrijf dat doet. Het gaat nergens over, dat is mijn punt. Mensen gaan zich druk maken over privacy als een nieuwssite iets te zeggen heeft, en dan denkt niemand meer na waar het eigenlijk over gaat.

elbo

elbo

• Lid sinds 17 juli 2012
  • Berichten 59
  • Reputatie 0
  • 17 februari 2013
  • 17:23

Met dat laatste ben ik het wel eens. Mensen maken zich alleen druk over privacy als het in het nieuws is. Dat mag best wat vaker.

Peter-036

Peter-036

• Lid sinds 12 november 2011
  • Berichten 2431
  • Reputatie 10
  • 17 februari 2013
  • 17:37

Nu is het toch al zo dat google (bijna) alles van je weet, zeker als je je contacten daar synct, ze weten in elk geval welke apps je hebt/gebruikt, je telefoon en eventuele andere Android apparatuur is bekend.......bij google kijk ik niet zo nauw meer naar machtigingen, maar het kan té gek ook! Verder beslis ik per app of die de gewenste machtigingen ook echt nodig heeft, en dan kan het nog zo zijn dat ik 'm niet download of laat updaten.

Je kunt een paard naar het water leiden, maar je kunt het paard niet dwingen te drinken……..

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren