Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Realme X2 Pro

• Moto G8 Plus

• Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

pasmel

pasmel

• Lid sinds 12 juni 2010
  • Berichten 394
  • Reputatie 0
  • 11 maart 2011
  • 10:37

Beste allemaal, weet niet of dit echt voor ons is, maar voor de zekerheid…
Komt van Security.NL

Google Android update bevat Trojaans paard
Gisteren,11:56 doorRedactie
Cybercriminelen hebben een update van Google voor Android smartphones voorzien van een Trojaans paard, terwijl de oorspronkelijke update juist infecties moet voorkomen. Begin maart verwijderde Google zo'n vijftig kwaadaardige applicaties van de Android Marktplaats. Als aanvulling verwijderde de zoekgigant de geinstalleerde applicaties van de smartphones en zou het een beveiligingsupdate naar de getroffen toestellen sturen.

Het is echter geen update die het beveiligingslek in kwestie verhelpt, zo ontdekte Kaspersky Lab. Een lek dat in een groot deel van alle Android smartphones aanwezig is. Gebruikers die de “Android Market Security Tool” willen downloaden zijn gewaarschuwd. Er gaat namelijk ook een versie rond die van een Trojaans paard voorzien is. De versie werd op een onofficiële Chinese Android Marktplaats aangetroffen.

Telefoonrekening
Symantec is nog bezig met de analyse van de malware, maar laat weten de gebruikte code gebaseerd is op een project dat Google zelf host en onder de Apache licentie beschikbaar is. Eenmaal geïnstalleerd stuurt het Trojaanse paard informatie zoals het IMEI en telefoonnummer naar een remote server. Volgens F-Secure is de malware specifiek voor een Chinees telecomnetwerk, aangezien het met een Chinees nummer verbinding maakt. De malware kan voor veel datagebruik zorgen, waardoor slachtoffers met een hoge telefoonrekening achterblijven.

Bewerkt (11 maart 2011 10:37)
flevo

flevo

• Lid sinds 08 juli 2010
  • Berichten 952
  • Reputatie 0
  • 11 maart 2011
  • 11:30

dan maar hopen dat het chinees blijft

Bewerkt (11 maart 2011 11:30)
Patrick

Patrick

• Lid sinds 14 januari 2009
  • Berichten 6189
  • Reputatie 180
  • AdminAdmin
  • 11 maart 2011
  • 11:45

Naar juiste forum verplaatst, dit is niet Galaxy S specifiek.

Bewerkt (11 maart 2011 11:45)
AndroidDevil

AndroidDevil

• Lid sinds 09 januari 2011
  • Berichten 743
  • Reputatie 0
  • 11 maart 2011
  • 11:46

Die versie van Google is makkelijk te herkennen want de google versie was 2.5 en de trojan was 1.5 bovendien had die trojan meer permissies nodig dan de google app. En google heeft die app die de trojan bevatte uit de Android market verwijderd.

Google sluit ook alle accounts van e ontwikkelaars van Android Malware die het willen verspeiden via de Android market. Tevens worden die apps verwijderd uit de market. En een Security suite lijkt me geen overbodige luxe.

Bewerkt (11 maart 2011 11:46)
Patrick

Patrick

• Lid sinds 14 januari 2009
  • Berichten 6189
  • Reputatie 180
  • AdminAdmin
  • 11 maart 2011
  • 11:52

Ook een beetje dom om die Security Tool te downloaden want wat staat er bij de beschrijving:

There is no need to download and install this application on your own.
This is an Android Market security update that undoes exploits caused by the malicious applications that were removed from Android Market on 03/01/2011. Only some users were affected. Those users will receive an email notification that states this update will be automatically pushed to their devices. This app will be removed automatically after it has completed running.

Bewerkt (11 maart 2011 11:52)
Zabivelli

Zabivelli

• Lid sinds 13 september 2010
  • Berichten 1857
  • Reputatie 0
  • 11 maart 2011
  • 13:54

Ik verdenk anti virus bedrijven zelf. Zolang er geen virussen zijn, zullen zij ook niets verdienen. Dit anti virus business is miljoenen business en geloof me die bedrijven zullen alles doen om aan al dat geld te komen. Ik heb berichten gelezen over paar van die grote bekende merken zoals norton anti virus, avg en nog een paar dat ze expres een soort virus hadden ontwikkeld om vervolgens mensen er tegen te “beschermen”.

Bewerkt (11 maart 2011 13:54)
19ac728

19ac728

• Lid sinds 09 maart 2011
  • Berichten 4
  • Reputatie 0
  • 12 maart 2011
  • 08:17

Ik heb liever een virus van een anti-virus bedrijf , dan van een puber die echt schade gaat aanrichten.
Vergeet niet kluizen bouwers ook krakers in dienst heeft om deze te testen, dat komt de veiligheid/bedrijf zekerheid ten goede.
En natuurlijk word er weer een hoop hier aan verdiend, maar ik betaal liever voor een stukje veiligheid dan dat het me geld kost als het wel een keer fout gaat.

Bewerkt (12 maart 2011 08:17)
fifarunnerr

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 12 maart 2011
  • 09:59

19ac728;117171
Ik heb liever een virus van een anti-virus bedrijf , dan van een puber die echt schade gaat aanrichten.
Vergeet niet kluizen bouwers ook krakers in dienst heeft om deze te testen, dat komt de veiligheid/bedrijf zekerheid ten goede.
En natuurlijk word er weer een hoop hier aan verdiend, maar ik betaal liever voor een stukje veiligheid dan dat het me geld kost als het wel een keer fout gaat.

Dat is positief denken, maar als je anders denkt:
Als er geen virussen zijn voor Android gaat niemand een virusscanner installeren. Als er test-virussen installeren er maar weinig een virusscanner. Maar als je zelf nou een mooi virus ontwikkeld, wat heel veel rechten krijgt en alleen wat informatie doorstuurt, DAN lijkt het heel gevaarlijk. Het virus brengt geen schade aan ofzo, het enige wat het doet is 2 nummertjes doorsturen(via internet!).
Maar omdat het root-toegang heeft is het een gevaarlijk concept. Nu gaat iedereen natuurlijk een viruscanner installeren omdat het zo gevaarlijk is.

Maar vergeet niet dat virusscanners helemaal geen zak doen, volgens mij werken die gewoon met een blacklist, want ze kunnen niets anders doen.

Echt, virusscanners is 1 groot commercieel iets, en dat zal altijd zo blijven. Niet voor niets dat ze laatst van Trend Micro security boos waren dat Microsoft hun eigen virusscanner via windows update ging brengen. Dan krijgen ze bij Trend Micro minder klanten, en dan verdienen ze minder. Het gaat hun echt niet om de veiligheid van mensen hoor(anders waren ze er bij Trend Micro blij mee geweest), het is allemaal om het geld.
Virusscanners krijgen van iedereen alle permissies die ze willen, SMS lezen, mail lezen, contacten lezen en ga zo maar door. Niemand die ze verdenkt. Nou…Ik wel hoor.

Bewerkt (12 maart 2011 09:59)
Zabivelli

Zabivelli

• Lid sinds 13 september 2010
  • Berichten 1857
  • Reputatie 0
  • 13 maart 2011
  • 12:53

tegenwoordig is geen bedrijf te vertrouwen het gaat hun idd om het geld en niet veiligheid.

Bewerkt (13 maart 2011 12:53)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren