Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

• Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

• Pokémon Quest

• PUBG Mobile

• Super Mario Run

Trending smartphones
  • ASUS ZenFone 6

• OPPO Reno 10x Zoom

• OnePlus 7 Pro

• Xiaomi Mi 9

• Samsung Galaxy S10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

botteaap

botteaap

• Lid sinds 02 augustus 2010
  • Berichten 29
  • Reputatie 0
  • 9 november 2010
  • 11:00

De UI hoef je eerst nog niet zo veel aandacht aan te besteden, die kan je nog wel mooi maken als de app intern 100% werkt.

Niet helemaal mee eens…UI en UIX is wat een goeie app van een slechte app doet verschillen, als je qua functionaliteit exact dezelfde apps hebt. “Fancy” UI op is denk ik wel een valkuil: Android heeft nou eenmaal standaard UI metaforen, zoals elk platform en daar moet je niet te veel van afwijken, anders ziet je applicatie er gewoon raar uit.

Hoe het werkt (UI) en wat het doet (implementatie) vormen samen het hele plaatje, dus je kan dat niet zonder meer los zien van elkaar IMHO. Daarom kan je ook niet beginnen aan de implementatie zonder een idee te hebben over wat voor UI je erop gaat plakken….

Bewerkt (9 november 2010 11:00)
Leander

Leander

• Lid sinds 29 juli 2010
  • Berichten 279
  • Reputatie 0
  • 9 november 2010
  • 11:03

Marvin;56921
Anyway, ik begin mijn apps door eerst maar eens goed te overdenken wat de functionaliteit is die ik wil bieden. Alles hangt daar aan op, ik krijg sterk de indruk van jouw verhaal dat je vooral naar het frontend kijkt en daarna pas naar de functionaliteit. Ergo: “wat moet de app gaan doen?”. Dat is waar ik vandaan begin.

Hmmm dat zou best wel eens kunnen. Toch heb ik het idee dat ik wel veel over de functionaliteit van mijn app heb nagedacht. Maar ondertussen heb ik ook veel nagedacht over hoe hij moet gaan werken? Misschien dat dat fout is? En dat ik me in het vervolg beter kan focussen op de functionaliteit en daarna pas de werking van de app gaan uitwerken?

Ik ben het eens met marvin, functionaliteit is het belangrijkste.

Bedenk goed wat het doel van je app is, en zorg dat ie dat optimaal doet (liever iets beter dan de concurent).

De UI hoef je eerst nog niet zo veel aandacht aan te besteden, die kan je nog wel mooi maken als de app intern 100% werkt.

Hmmm dan zal ik voortaan maar afstappen van het ontwerpen van zo'n hele UI… Maar het houden van en FO is wel handig, toch? Zo weet kun je de functionaliteit en de werking van je app wat dichterbij elkaar brengen en weet je waar je heen wil. Ook zou zo'n FO kunnen helpen bij het developen ervan?

Nog een vraag over het developen ervan? Als ik nu alles af heb en ik weet wat ik wil met mijn app en hoe. Hoe begin ik dan? Van welke kant moet ik weten? Kijken hoeveel verschillende schermen ik heb en vanuit die schermen kijken hoeveel activitity's er in mijn app moeten komen? Of kan ik gewoon beter beginnen bij mijn Homescreen en die te gaan uitwerken in Android om die vervolgens werkend te krijgen? En zo elk deel uitwerken?

Hoe kan ik weten dat ik straks niet verkeerd bezig ben (ik kan wel wat Java en OOP, maar ik moet het nog even goed in praktijk brengen). Bij een normale Java applicatie zou ik een UML Diagram maken, maar is dat ook nuttig bij en Android app. Of kan ik beter maar gewoon beginnen en kijken waar het schip strand?

Bewerkt (9 november 2010 11:03)
AVS

AVS

• Lid sinds 02 oktober 2009
  • Berichten 9893
  • Reputatie 0
  • 9 november 2010
  • 11:11

Bij elke applicatie die ik maak (niet zpecifiek Android apps) waar een UI aan vasthangt start ik altijd met het hoofdscherm. In mijn ogen is dat toch je basis van waaruit je begint…het is ook vaak de basis van waaruit de app zal beginnen.
Maar tijdens het coderen wil het niet zeggen dat ik eerst de complete hoofdscreen afmaak om vervolgens naar een ander scherm te gaan…het is een wisselwerking.
Als een functie op het hoofdscherm een ander scherm vereist dan gaat dat andere scherm er tussendoor en waneer dat weer goed werkt dan weer terug naar het hoofdscherm en het volgende onderdeel coderen.
Vanuit .NET maak ik aardig ingewikkelde applicaties waarbij deelschermen vaak langer duren om te maken dan het hoofd/startscherm dus dan komt het geregeld voor dat ik het startscherm dagenlang niet zie omdat het deelscherm zoveel tijd opslokt.
Maar even heel simpel gezien maak ik altijd de functies per functie werkend…hoeveel deelschermen er ook aanhangen.

Bewerkt (9 november 2010 11:11)

Samsung Galaxy S8+

klwinkel

klwinkel

• Lid sinds 23 oktober 2010
  • Berichten 951
  • Reputatie 0
  • 9 november 2010
  • 11:15

Ik wil je niet beledigen hoor leander, maar ik heb een beetje het gevoel dat je in je leven nog niet zo veel software hebt ontwikkeld en dat je een beetje opziet tegen het programmeerwerk. Omdat je niet goed weet waar je beginnen moet.
Daarom blijf je ook wat lang steken in de ontwerpfase.

Ik kan het mis hebben hoor, dan zeg je het maar.

Begin eens met het downloaden van een bij elkaar passende android sdk en Eclipse (let op de versienummers, niet klakkeloos de nieuwste nemen).
Maak dan eens een hello world en experimenteer daar eens wat mee.
Probeer de apidemos app eens in eclipse te bouwen en speel er eens mee, daar zitten veel dingen in die je kan gebruiken.

Vervolgens ga je eens nadenken hoe je de dingen die je gezien hebt in je app wilt gebruiken.

Mijn voorspelling is dat je het in het begin even moeilijk zult hebben, dan lukt er niks en alles lijkt moeilijk. Als je wat langer bezig bent ga je het vanzelf steeds leuker vinden, de combinatie sdk en eclips werkt heerlijk.

Google is je beste vriend, als je niet weet hoe iets moet, is er meestal al wel iemand die het voor je heeft opgelost…

Succes

Bewerkt (9 november 2010 11:15)
klwinkel

klwinkel

• Lid sinds 23 oktober 2010
  • Berichten 951
  • Reputatie 0
  • 9 november 2010
  • 11:26

Over het algemeen is het niet verstandig om de UI en de “internals” van een app/programma te veel met elkaar te verstrengelen.

Als je bijvoorbeeld je app ook voor de iPhone geschikt wil maken, kan je de internals wel hergebruiken, maar de UI zaken niet, die zijn specifiek android.

Of als je er later een webgebaseerde UI op wil zetten.

Wel goeie en leuke discussie trouwens..

Bewerkt (9 november 2010 11:26)
botteaap

botteaap

• Lid sinds 02 augustus 2010
  • Berichten 29
  • Reputatie 0
  • 9 november 2010
  • 15:50

Over het algemeen is het niet verstandig om de UI en de “internals” van een app/programma te veel met elkaar te verstrengelen.

Met samenwerken bedoel ik niet het aanbrengen van harde dependencies tussen UI en implementatie code. Maar je wil natuurlijk wel dat je vanuit je Activities op een handige manier je logica kan aanroepen. Dat betekent dus nadenken over welke functionaliteit je moet bouwen en hoe je die dan gaat aanbieden naar je UI.

En hoe wil je op code nivo code tussen iPhone en Android gaan delen?

En dat ik me in het vervolg beter kan focussen op de functionaliteit en daarna pas de werking van de app gaan uitwerken?

Als het al niet hetzelfde is, dan liggen ze wel heeeeel dicht bij elkaar. Volgens mij is het niet zo'n stom idee om eerst na te denken voordat je wat gaat bouwen.
Als je je veilig voelt bij een heel arsenaal van ontwerpen en diagrammen, prima. Maar een gemiddelde Android app zal lang niet zo complex zijn. Met een UML classdiagram ben je dan al snel klaar en de vraag is of het nog iets toevoegt.

Ook voor ontwerp van UI zijn er tools, bijvoorbeeld: android-ui-utils - Project Hosting on Google Code maar je kan bijvoorbeeld ook met Balsamiq mock ups maken. (zie Balsamiq) Balsamiq is een goeie tool om een gevoel te krijgen van schermen, zonder dat je er al te veel detail in legt (want dat kan simpelweg niet)

Bewerkt (9 november 2010 15:50)
Leander

Leander

• Lid sinds 29 juli 2010
  • Berichten 279
  • Reputatie 0
  • 9 november 2010
  • 17:43

klwinkel;56942
Ik wil je niet beledigen hoor leander, maar ik heb een beetje het gevoel dat je in je leven nog niet zo veel software hebt ontwikkeld en dat je een beetje opziet tegen het programmeerwerk. Omdat je niet goed weet waar je beginnen moet.
Daarom blijf je ook wat lang steken in de ontwerpfase.

Ik kan het mis hebben hoor, dan zeg je het maar.

Laat ik het zo zeggen. Ik kant tegen kritiek en feedback. Ik denk dat dit ook wel klopt, tenminste.. Ik heb nog nooit echt een programma gemaakt. Wel webapplicaties, maar dat vind ik toch een ander kaliber omdat ik me daar meer in thuis voel (PHP en MySQL).
Misschien dat ik een beetje te schuw ben bij Java en ik gewoon maar moet beginnen, en zien waar het schip strand!

@botteaap:
Ja ik gebruik balsamiq mockups, zeer handig programma! Ik denk dat ik maar gewoon kijk naar mijn ontwerpen, en maar eens begin met het ontwikkelen van mijn app/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/smile.png" />

Bewerkt (9 november 2010 17:43)
Marvin

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 9 november 2010
  • 18:48

Ga gewoon beginnen. JBF is een prima methode om lekker aan de slag te gaan, om gewend te raken aan de development environment. Ga pas met je echte app aan het werk als je een beetje gevoel hebt gekregen voor de tools…

Bewerkt (9 november 2010 18:48)
F-energy

F-energy

• Lid sinds 17 maart 2010
  • Berichten 223
  • Reputatie 0
  • 5 december 2010
  • 15:52

UI is nog best lastig voor zomaar een persoon die kan programmeren!
Het gaat om de interactie tussen mens en apparaat, en je kijkt dan vooral naar de eerste handelingen van de mens.
Als je denkt dat iedereen jouw eigen visie snapt, dan heb je het mis.
Vaak genoeg zie ik programmeurs die niet goed snappen hoe mensen in elkaar zitten, daarom werken ze ook meestal samen met bijv. een interaction designer.
Als tip: Sla eens een keer een psychologie boek open.

Bewerkt (5 december 2010 15:52)
RunaR

RunaR

• Lid sinds 09 augustus 2010
  • Berichten 214
  • Reputatie 0
  • 5 januari 2011
  • 22:06

Dit is wat google vorig jaar op de Google IO zei over ui ontwerp:
YouTube - Google I/O 2010 - Android UI design patterns

Bewerkt (5 januari 2011 22:06)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren