Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

• Xiaomi Mi 9T Pro

• Samsung Galaxy Note 10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Leander

Leander

• Lid sinds 29 juli 2010
  • Berichten 279
  • Reputatie 0
  • 31 oktober 2010
  • 13:11

Ik zat met de vraag hoe andere developers hier mee omgaan. Want je kan wel gewoon beginnen met bouwen van een applicatie, maar ik wil het via de ‘juiste’ manier gaan doen. Dus Onderzoeks, Concepting, Ontwerpen, Production, Oplevering en Nazorg fases. Op dit moment zit ik tussen de Onderzoeks en Concepting fase met mijn applicatie.

Ik ben dus van plan om straks een Functioneel Ontwerp te maken, zodat ik precies weet hoe ik mijn applicatie ga bouwen en ik niet meer voor drastische veranderingen of problemen kom te staan. Gelukkig dat mijn studie mij op weg helpt met het goed uitzetten van een klein project, het boek Hello, Android heeft bij de beginselen van Android geleerd. Maar op beide fronten krijg ik niks binnen van het ontwerpen voor mobiele applicaties.

Want hoe maak je nu een goede interface voor een mobiele applicatie? Daar zit heel wat denkwerk in vooraf, want veel developers slaan deze processen over en brengen uiteindelijk een applicatie op de markt die gewoon flut is. De UI is bar slecht waardoor de hele app als negatief wordt beschouwd (terwijl in veel applicatie's wel potentie zit). Mijn vraag is dus, hoe doen andere developers dat met het ontwerpen van een UI voor mobiele applicaties?
Hoe begint men? Hebben jullie wat tips en tricks of weten jullie een handig boek/site waar zulke dingen aanbod komen. Ondertussen zal ik door blijven googlen op nuttige artikelen!

EDIT: Volgens mij heb ik een hele goede wiki gevonden (engels): http://patterns.littlespringsdesign.com/index.php/Main_Page

Natuurlijk ben ik nog steeds benieuwd hoe andere developers dit aanpakken?

Bewerkt (31 oktober 2010 13:11)
AVS

AVS

• Lid sinds 02 oktober 2009
  • Berichten 9893
  • Reputatie 0
  • 8 november 2010
  • 21:48

Ik ken het principe wel. Op m'n werk gaat het allemaal op die manier.
Echter voor m'n eigen apps die ik thuis fabriceer, komt er wel een planning bij kijken…maar lang niet zo uitgebreid.
Dat houdt soms…soms, gelukkig niet altijdin dat ik bepaalde onderdelen/modules moet herschrijven omdat ik ergens geen rekening mee had gehouden.
Maar over het algemeen valt het me reuze mee.

Bewerkt (8 november 2010 21:48)

Samsung Galaxy S8+

klwinkel

klwinkel

• Lid sinds 23 oktober 2010
  • Berichten 951
  • Reputatie 0
  • 8 november 2010
  • 22:01

Mijn ervaring is dat je het “data model” ook niet moet onderschatten.

Dus welke data je app gebruikt, hoe je die in je app gebruikt en hoe je die het efficiënts opslaat.

Als je dat achteraf nog wilt wijzigen, is vervelend. De data van een gebruiker mag niet verloren gaan, dus dan moet je die bij het opstarten van een nieuwe app versie omzetten van het oude formaat naar het nieuwe formaat.

Software ontwikkeling is meer dan even iets bij elkaar klikken…

Uit de eerste post van de topic starter, maak ik op dat hij/zei zich hier van bewust is trouwens.

Bewerkt (8 november 2010 22:01)
AVS

AVS

• Lid sinds 02 oktober 2009
  • Berichten 9893
  • Reputatie 0
  • 8 november 2010
  • 22:06

Helemaal mee eens klwinkel. Dat is dan ook een van de dingen die ik op zeker wel vooraf plan.
Ik develop 90% van de tijd applicaties die gebruik maken van MSSQL en daar het datamodel in een later stadium nog van veranderen is een ware crime
Maar ook de functionaliteit van een app, of module bepaal ik van tevoren. Ik maak er geen proffessioneel werk van en de FO is ook, voor mij goed hanteerbaar…
Maar Ik maak dus geen program-flows en al dat soort dingen.

Bewerkt (8 november 2010 22:06)

Samsung Galaxy S8+

klwinkel

klwinkel

• Berichten 951
  • Reputatie 0
  • 8 november 2010
  • 23:23

Over de UI:

Voor android apps (ik heb er pas één op de market en één bijna), maak ik wat schetsten van de UI en dan begin ik, ik zie wel waar ik uitkom.
Vaak als je wat schetsen maakt, ga je vanzelf al nadenken.
zolang je nog niet de eerste versie op de market hebt gezet, is het nog redelijk makkelijk om wat te wijzigen, daarna moet je daar mee oppassen, gebruikers vinden het vervelend als de complete UI over de kop gaat.
verbeteringen en verfraaingen kan natuurlijk wel.

Als ik Professioneel apps zou gaan maken, zou ik het wel wat serieuzer aanpakken trouwens, dan wil je liever geen dingen voor niks doen, of dingen die je overnieuw moet doen enzo, zonde van je kostbare tijd.

Bewerkt (8 november 2010 23:23)
botteaap

botteaap

• Lid sinds 02 augustus 2010
  • Berichten 29
  • Reputatie 0
  • 9 november 2010
  • 08:14

Natuurlijk moet je goed nadenken wat je gaat bouwen, helemaal mee eens. Ik ben echter niet met je eens dat je daarvoor zo'n zwaar proces moet doorlopen, maar dat is jouw keuze
Android apps zijn meestal minder complex dan bijvoorbeeld webapplicaties etc…

Wat UI betreft: hou het simpel! Een mobiele app gebruik je meestal om een snelle actie mee uit te voeren, dus de app moet starten, eenvoudig te bedienen en in staat zijn om z'n state te bewaren op zo'n manier dat de taak waar je mee bezig was hervat kan worden als je bijvoorbeeld gebeld wordt.

Bewerkt (9 november 2010 08:14)
Leander

Leander

• Lid sinds 29 juli 2010
  • Berichten 279
  • Reputatie 0
  • 9 november 2010
  • 09:57

botteaap;56905
Natuurlijk moet je goed nadenken wat je gaat bouwen, helemaal mee eens. Ik ben echter niet met je eens dat je daarvoor zo'n zwaar proces moet doorlopen, maar dat is jouw keuze/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/smile.png" />
Android apps zijn meestal minder complex dan bijvoorbeeld webapplicaties etc…

Wat UI betreft: hou het simpel! Een mobiele app gebruik je meestal om een snelle actie mee uit te voeren, dus de app moet starten, eenvoudig te bedienen en in staat zijn om z'n state te bewaren op zo'n manier dat de taak waar je mee bezig was hervat kan worden als je bijvoorbeeld gebeld wordt.

Ja klopt! Maar dit is het algemene proces bij het starten van een project… Toch is het wel handig om al die flanken te doorlopen (dan niet heel uitgebreid). Ik heb ook enkel een Concurrentie analyse gedaan (wat heeft de concurrent, zijn er concurrenten, wat zijn de voordelen van die app/nadelen, is het handig dat ik dat ook in mijn app ga implementeren?) Goede vragen die je in de concept fase kan gebruiken! Want vervolgens maak ik dus een FO (heb wel een FO voor elk scherm gemaakt/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/neutral.png" /> Duurde even maar ik weet nu wel hoe mijn app gaat worden.)

Vervolgens heb ik elk FO omgezet naar een Grafisch ontwerp (wat ik de volgende keer misschien niet meer ga doen). Dat is ook enorm veel werk… :p Nu moet ik nog starten met het programmeer gedeelte. Alleen het begin daarvan is lastig.. Het best is denk ik een UML Diagram te maken, en van daaruit de app maken? (dan wel in de volgorde, eerst design -> daarna design werkend maken (per scherm of deel).

Hoe doen anderen dit..?
@AVS en Klwinkel: Mooie discussie, ik snap nu weer iets beter hoe anderen mensen het aanpakken/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/smile.png" /> Daar gaat het mij voornamelijk om, ik wil leren van andere developers (hoe die het aan pakken… :p) (zeker mooie valkuilen naar voren gekomen, waar ik op moet letten.)

Bewerkt (9 november 2010 09:57)
Marvin

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 9 november 2010
  • 10:20

Leander;56919
Hoe doen anderen dit..?
Eerst maar even een disclaimer zo je wil: ik ben van huis uit werkzaam in de embedded elektronica waar user interfaces vooral experimenteel ontstaan en geschaafd worden (uiteraard met de nodige ervaring in bedieningselementen).

Anyway, ik begin mijn apps door eerst maar eens goed te overdenken wat de functionaliteit is die ik wil bieden. Alles hangt daar aan op, ik krijg sterk de indruk van jouw verhaal dat je vooral naar het frontend kijkt en daarna pas naar de functionaliteit. Ergo: “wat moet de app gaan doen?”. Dat is waar ik vandaan begin.

Daarna ga ik nadenken over hoe dat het best aangestuurd kan worden. Een user interface moet passen bij wat de prototype gebruiker die ik voor ogen heb intuïtief vindt zonder tunnelvisie te creëren (anders krijg je van die draken van interfaces zoals bijvoorbeeld van de tvgids.tv app). Daaruit ontwikkel ik dan meestal volgens een waterval model. Dus, implementeren, testen, bijstellen en terug. Veel feedback van derden is daarbij belangrijk maar laat je ontwerp niet te veel dicteren door anderen.

Vooraf een grafisch ontwerp maken klinkt leuk, maar in de praktijk betekent het vaak dat je enorme bulten gaat creëren als later in development blijkt dat er iets niet 100% lekker werkt.

Bewerkt (9 november 2010 10:20)
klwinkel

klwinkel

• Berichten 951
  • Reputatie 0
  • 9 november 2010
  • 10:39

Ik ben het eens met marvin, functionaliteit is het belangrijkste.

Bedenk goed wat het doel van je app is, en zorg dat ie dat optimaal doet (liever iets beter dan de concurent).

De UI hoef je eerst nog niet zo veel aandacht aan te besteden, die kan je nog wel mooi maken als de app intern 100% werkt.

De UI is wel het deel van de app dat de gebruiker ziet, dus als het er niet uitziet, kan ie er wel op afknappen.

In mijn beleving ligt tegenwoordig de nadruk zelfs wat te veel op een fancy UI. Ik vind het zelf veel belangrijker dat een app snel is.

Zoals bijvoorbeeld bij de AW reader, als ik op een artikel klik, dan moet het er snel staan, hoe het eruit ziet boeit me niet zo.

Bewerkt (9 november 2010 10:39)
botteaap

botteaap

• Lid sinds 02 augustus 2010
  • Berichten 29
  • Reputatie 0
  • 9 november 2010
  • 10:56

Leander;56919
Ja klopt! Maar dit is het algemene proces bij het starten van een project…

Hangt er vanaf wat je gewend bent/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/smile.png" /> Wat jij beschrijft is een behoorlijk “traditioneel” waterval proces, waarbij je eerst alles gaat specificeren, ontwerpen en beschrijven, dan gaat bouwen en dan klaar. Maar je geeft zelf al aan dat er wat overhead in zit, zoals dat je eerst een heel FO schrijft etc. Je zou kunnen overwegen het wat meer agile aan te pakken en bijvoorbeeld alleen de meer complexere zaken te specificeren en de dingen die nog wat onzeker zijn nog globaal te houden.
Dan kan je tijdens je ontwikkeling bepaalde zaken wijzigen want er is een grote kans dat inzichten veranderen, bijvoorbeeld door technische beperkingen of wat dan ook.

Uiteindelijk maakt het niet uit, zeker als je in je eentje ontwikkeld, dan moet je gewoon doen waar je je prettig bij voelt. Maar kijk voor de grap eens naar agile ontwikkelmethoden zoals Scrum, misschien kan je er wat mee.

Dit heeft natuurlijk niets met UI te maken verder, sorry

Oh, het lijkt een beetje of agile gelijk “free for all” is, maar het is in mijn ogen wat meer gebalanceerd: je doet wat nuttig is en de minder nuttige dingen doe je dus ook wat minder van/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/smile.png" />

Bewerkt (9 november 2010 10:56)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren