Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Realme X2 Pro

• Moto G8 Plus

• Samsung Galaxy A51

• Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

i-guy

i-guy

• Lid sinds 15 juni 2011
  • Berichten 12
  • Reputatie 0
  • 22 juni 2015
  • 22:42

Hoi,

Eerst even wat achtergrond informatie:
Sinds kort ben ik mij aan het verdiepen in het ontwikkelen van android applicaties.
Tot nu toe kom ik aardig uit de voeten. Ik doe dit voor mij zelf in Android studio (zoals het zou moeten lijkt mij)
en voor school (verplicht) in Xamarin studio voor het ontwikkelen van een "cross platform application".
Buiten het feit dat ik ondertussen een GRUWELIJKE hekel heb gekregen aan Xamarin studio moet ik hier mee verder.

Het probleem
Helaas loop ik tegen een probleempje aan waar ik geen snars van snap. Dit zowel bij Android studio als Xamarin studio….
hoe kan ik items mooi positioneren, bijv. 6 knoppen in "Windows stijl" (2 breed 3 hoog) of 2 tekstboxen in een rij en dit 2 kolommen hoog?

Ik krijg het met veel stoeien, klooien en googlen wel voor elkaar echter snap ik het hele systeem erachter niet.
Ze werken namelijk met een weightsum per lineair view en een weight per object. Kan iemand me uitleggen hoe dit principe werkt?

Ik vond het volgende:
http://stackoverflow.com/questions/3736663/problems-understanding-android-xml-layout-weight

Hier wordt uitgelegd dat je het kan gebruiken als procenten en noemen er een mooi voorbeeld bij waar ze 0, 25 en 75 als weigt in stellen.
Dit lijkt mij het fijnst werken aangezien ik me iets kan voor stellen bij "25% van je schermhoogte" of 10% etc.

Echter in hun voorbeeld gaan ze uit van een 50px breed scherm en zeggen ze:
weight 0 = 10px
weight 25 = 15px
en weight 75 = 25px, naar mijn logica zou dit dan niet kloppen en zou:

0 … 0px moeten zijn
25 … 12,5px moeten zijn (een halve pixel gaat niet maar dan nog)
en 75 … 37.5px moeten zijn.

Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk is en dat iemand mij DUIDELIJK kan uitleggen hoe dit werkt.
Het is vast vrij eenvoudig….. als je het eenmaal weet dus sorry voor de mensen die het een stomme vraag vinden….

Alvast bedankt, Gr. Rogé

Bewerkt (22 juni 2015 22:42)
tim687

tim687

• Lid sinds 11 juli 2011
  • Berichten 418
  • Reputatie 0
  • 29 juni 2015
  • 09:41

Wat je het beste kunt doen is een RelativeLayout gebruiken. Hierbij kan je per view aangeven waar hij (naast, boven, onder, links en rechts) van een andere view moet staan in de xml.

Dit werkt een heel stuk beter.

Zie hier een lijst met attributes die je in de RelativeLayout kan gebruiken

PS: Als je een LinearLayout moet gebruiken, voeg dan een RelativeLayout toe in een LinearLayout

Je hebt dan een LinearLayout gebruikt, en alles ziet eruit zoals je in de RelativeLayout hebt toegepast!

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren