Naar content
Trending apps
  • Ouderlijk toezicht voor Nintendo Switch

• Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

Trending games
  • Super Mario Run

• RollerCoaster Tycoon® Classic

• Bully: Anniversary Edition

• Paper Wings

• Pokémon GO

Trending smartphones
  • Huawei Mate 10 Pro

• Huawei Mate 10 Lite

• Google Pixel 2 XL

• Nokia 8

• LG V30

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

• ASUS ZenPad S 8

• ASUS ZenPad 8

a.jongebloed

a.jongebloed

• Lid sinds 01 november 2011
  • Berichten 164
  • Reputatie 0
  • 27 november 2011
  • 11:55

@Leander, bedankt voor je heldere uitleg, zelfs voor een beginner, zoals ikzelf, goed te begrijpen! Onderschrijf ook waarmee je begint, door het zelf op te schrijven en aan anderen trachten uit te leggen, leidt weer tot beter begrip bij jezelf…

Groeten, Allard

Bewerkt (24 april 2013 13:45)
PageMaker

PageMaker

• Lid sinds 03 januari 2012
  • Berichten 52
  • Reputatie 0
  • 3 januari 2012
  • 14:42

Wat hierbij gebeurt zal ik nog wel eens uitleggen in een ander topic!
Nou we zien het graag. Dit is in elk geval een hele goede opstap!
Zeer bedankt voor de moeite.

Bewerkt (24 april 2013 13:59)
scanno

scanno

• Lid sinds 16 oktober 2012
  • Berichten 4
  • Reputatie 0
  • 17 oktober 2012
  • 17:30

danielw8;194218
Een erg interessant topic, en ik snap het nu ook een stuk beter.
Maar ik heb toch nog een paar vragen.
Ik had ergens anders gelezen dat de Linux kernel ongeveer hetzelfde is als de BIOS van je pc, klopt dit?
En als je bezig bent een nieuwe kernel te flashen, en er gaat iets mis, je trekt bijvoorbeeld de usb kabel uit de computer, wat gebeurt er dan?
Als hij bijvoorbeeld bezig was met de USB drivers, en die werken dus niet meer, is je telefoon dan compleet dood? (hard-brick?)
Maar men zegt dat als je een kernel flasht je geen hard-brick kunt krijgen, hoe zit dit dan?
En wat zijn bootloaders dan eigenlijk precies?

Misschien wijkt dit een beetje af van het topic, maar ik denk toch dat ik deze vragen het beste hier kan stellen

De Linux kernel is niet hetzelfde als de BIOS. De Linux kernel is een basis operating system. Ik weet je leeftijf niet, maar je zou het kunnen vergelijken met het oude MS-DOS. MS-DOS is het basis operating system, vanuit MS-DOS kon je Windows 3.11 / Windows95 / Windows98 starten en heb je een grafische omgeving. De Linux kernel is dus het basis OS. Dat kun je ook zien In de tekening.

Of je een brick hebt, hangt helemaal af van de architectuur van de bootloader. De bootloader zorgt er voor dat de kernel wordt aangeroepen wanneer je de telefoon aanzet. Als je kernel niet correct geflashed is, zal je telefoon niet kunnen booten.

Veel bootloaders hebben wel een failsafe. Dat is de bekende fastboot mode. Als de bootloader de kernel niet kan laden, gaat deze naar fastboot mode (tenminste als de bootloader dat ondersteund) en heb je de mogelijkheid om via fastboot opnieuw de kernel te flashen. Dit is bijvoorbeeld voor devs erg handig om kernels te testen.

Als de bootloader geen mogelijkheden kent (bijvoorbeeld een toetsencombi) om in recovery / fastboot te komen of geen automatische fastboot kent als de kernel niet geladen wordt, heb je wel een probleem.

Bewerkt (24 april 2013 15:42)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren