Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

• Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

• Pokémon Quest

• PUBG Mobile

• Super Mario Run

Trending smartphones
  • ASUS ZenFone 6

• OnePlus 7 Pro

• Google Pixel 3a XL

• Xiaomi Mi 9T

• Huawei P30 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

Verwijderd_Account_14072017

• Lid sinds 15 februari 2014
  • Berichten 2
  • Reputatie 0
  • 18 februari 2014
  • 15:01

TL;DR: Port je app naar BlackBerry, vergroot je markt, en maak kans op een BlackBerry Z10. Zie links beneden.

Beste Android developers,
Ik wilde het volgende graag met jullie delen, zodat jullie eenvoudig en kosteloos je markt kunnen vergroten en dus meer geld verdienen aan je apps. Met de laatste update voor de BlackBerry 10 telefoons, 10.2.1, draaien Android apps bijna geheel vlekkeloos op BlackBerry. BlackBerry 10 telefoons draaien de Android runtime(4.2.2 Jelly Bean) namelijk net zoals deze op Android telefoons wordt gedaan via de Linux Kernel. Er is dus geen sprake van een virtual machine en de prestaties zijn gelijk op telefoons met vergelijkbare hardware.

Begin Februari heb ik een presentatie gegeven voor Appsterdam, de bekende developer community https://appsterdam.rs/, waarin ik heb gedemo'd hoe eenvoudig je een APK file kan installeren(Shazaam als voorbeeld). Deze heb ik vervolgens de tevens via APK geïnstalleerde Spotify app laten openen zonder problemen om aan te tonen dat vrij complexe apps zonder problemen runnen(Zelfs banking apps draaien vlekkeloos). Zie hier de slides van de presentatie: http://bb-community.nl/wp-content/uploads/2014/02/Free-Money-Android-on-BlackBerry-5feb.pdf

Echter zodra je de apk gaat verspreiden heb je er geen invloed meer op en kan je er lastig geld aan verdienen. Daarom kan je je apps nu binnen een uur gratis porten naar BlackBerry en via de BlackBerry World te koop aan bieden. Aangezien de BlackBerry markt qua app aanbod nog klein is val je veel sneller op dan op Android. Er zijn twee eenvoudige manieren om je apps te porten. Direct uit Eclipse, of via een tool die .apk omzet naar BlackBerry’s ‘.bar’ file, voor als je de apk uit bijvoorbeeld Game Maker hebt verkregen. Ook de bekende game frameworks als Marmalade en Unity hebben een BlackBerry export.

Tot slot is er nog een betere reden om je apps te porten voor BlackBerry: Apps die in de maand februari worden geport en bij ons aangemeld, tellen mee voor een speciale actie. We mogen namelijk Z10's gaan verloten onder alle developers die porten, waarbij meer ports=meer Z10's. Het precieze aantal telefoons is nog niet bekend, maar we hopen op een telefoon per 5 aangemelde apps te mogen verloten.

Tot slot iets over mijzelf, mijn naam is Titus en ik ben Group Manager van de BlackBerry Developer Group NL. Dit is op vrijwillige basis en dus geen betaalde functie van uit BlackBerry. Zelf ben ik nu al een paar jaar een developer, voornamelijk voor BlackBerry.

Ken je nog andere Android developers, laat het ze dan ook weten!

Resources:
Port hulp: http://bb-community.nl/android-naar-blackberry/
Win een Z10: http://bb-community.nl/android-contest/

Bewerkt (6 oktober 2014 18:35) | verouderde info
klwinkel

klwinkel

• Lid sinds 23 oktober 2010
  • Berichten 951
  • Reputatie 0
  • 25 februari 2014
  • 15:30

Titus,

bb10 is toch zo goed als dood? Tenminste voor particulieren.

Ik ken echt niemand die een Z10 (of Q10) heeft.

Ik heb mijn android apps zowel in de playstore als in bb10 app world staan, maar met download aantallen die je op 1 hand kan tellen,
loont het eigenlijk niet de moeite is mijn ervaring, ook la kan je er een gratis z10 mee winnen (wat zou je daar mee moeten?).

Het spijt me, mooier kan ik het niet maken, alhoewel ik zelf bb10 wel verfrissend anders vond.

• Lid sinds 15 februari 2014
  • Berichten 2
  • Reputatie 0
  • 25 februari 2014
  • 16:10

Beste klwinkel,

De Nederlandse BlackBerry 10 markt is pas net echt aan het groeien nu de prijzen enorm gezakt zijn, maar internationaal gezien zijn er toch al veel BB10 telefoons. Wat inhoudt dat als je internationaal gerichte apps uitbrengt je daar toch best een grote hoeveelheid downloads mee kan halen. En omdat je je Android app heel eenvoudig ook op BlackBerry uit kan brengen, betekent dit dat je met vrij weinig moeite toch een groot stuk extra markt mee kan pakken.

Daarnaast moet je de kracht van een beetje promotie niet vergeten. Omdat er relatief weinig apps op BlackBerry zijn, kan je met een beetje promotie al heel erg opvallen. En dat levert dan best een behoorlijk aantal downloads op.

Een vriend heeft zelfs zonder promotie met zijn Android spelletje in 2 weken al meer downloads gehaald op BlackBerry dan in anderhalf jaar op Google Play!

En een gratis Z10 kan je prima gebruiken om Android apps, HTML apps, Adobe Air apps of andere apps op te testen. En als je hem niet als test apparaat wilt gebruiken, is het een leuk apparaat welke je in een weggeef actie ter promotie kan gebruiken. (en dan kan je daarmee weer bijvoorbeeld je apps promoten).

Titus

klwinkel

klwinkel

• Lid sinds 23 oktober 2010
  • Berichten 951
  • Reputatie 0
  • 25 februari 2014
  • 20:25

Ik had het ook over internationale apps, 1 heeft zelf 17 talen.
Waarbij er in de playstore honderden (of soms zelfs duizenden) downloads per dag zijn, zijn dat er voor bb10 vaak maar 3 of 4.

Publiceren is ook nogal wat gedoe, met Promo schermen die verplicht zijn. En screenshots die niet van een Android toestel mogen zijn. Bovendien duurt het soms weken voordat zee een update goedkeuren.
Je moet hem echt helemaal opnieuw publiceren, dat had veel makkelijker gekunt (en gemoeten).

En dan nog de piraterij in hun App world, ik ben meerdere keren mijn eigen apps tegen gekomen die er door andere (Chinese) ontwikkelaars ingezet waren. Blijkbaar controleren ze niet of je wel de eigenaar bent van de package. Ook dat had simpel voorkomen kunnen worden.

Als ik terugkijk, heb ik spijt dat ik er tijd heb ingestopt, ondanks dat ik twee z10 toestellen en een sweater van ze heb gekregen.

Maar nogmaals, het bb10 os zelf is best leuk.

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren