Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Moto G8 Plus

• Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

• Xiaomi Mi 9T Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

tho123

tho123

• Lid sinds 19 juni 2010
  • Berichten 3
  • Reputatie 0
  • 19 juni 2010
  • 18:19

Beste,

Ik ben van plan om androids apps te maken maar ik heb geen idee in welke programmeertaal ik dit best doe. Ik heb momenteel al de Android SDK en eclipse op mijn pc staan en heb ook al gezorgd dat ik androids apps kan maken in eclipse. Maar in welke programmeertaal moet ik dat doen?

Alvast bedankt
Thomas

Bewerkt (22 april 2013 12:26)
koenhoorelbeke

koenhoorelbeke

• Lid sinds 11 juni 2010
  • Berichten 52
  • Reputatie 0
  • 19 juni 2010
  • 18:40

Java … veel keuze heb je niet … je kan ook native C, maar dat is meestal enkel voor hoog-performante games. Denk dat 99% van de Android-developers in Java ontwikkelt.

Je kan op zich ook wel kiezen om web-applicaties te maken, maar dan heb je uiteraard niet zoveel mogelijkheden als met “echte” Android-apps. Het voordeel is dan wel weer dat je app's op meerdere telefoons gaan werken.

Zelf vind ik de “echte” Android-apps veel leuker

Greetingz,
Koen<

i_like_android

i_like_android

• Lid sinds 11 juli 2009
  • Berichten 2497
  • Reputatie 10
  • 19 juni 2010
  • 20:12

Kan ook in javascript en html met Titanium of in Lua met Anscamobile, nog één in javascript met phonegap , en nog een in javascript met Quickconnect en dan nog één in c of c++ met Airplaysdk . Er zullen er nog zijn maar deze opgnoemde zijn vrij bekend.

tho123

tho123

• Lid sinds 19 juni 2010
  • Berichten 3
  • Reputatie 0
  • 19 juni 2010
  • 21:52

koenhoorelbeke;24591
Java … veel keuze heb je niet … je kan ook native C, maar dat is meestal enkel voor hoog-performante games. Denk dat 99% van de Android-developers in Java ontwikkelt.

Je kan op zich ook wel kiezen om web-applicaties te maken, maar dan heb je uiteraard niet zoveel mogelijkheden als met “echte” Android-apps. Het voordeel is dan wel weer dat je app's op meerdere telefoons gaan werken.

Zelf vind ik de “echte” Android-apps veel leuker/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/smile.png" />

Greetingz,
Koen<
Bedankt voor de grote uitleg ik heb wel nog 2 vragen.
Wat bedoel je me de “echte” android apps?
Wat bedoel je met een web-applicaties?
Ben nog newbie in het programmeren voor mobiele platformen.
Thx
Thomas

i_like_android

i_like_android

• Lid sinds 11 juli 2009
  • Berichten 2497
  • Reputatie 10
  • 20 juni 2010
  • 07:06

Bij mijn lijstje was ik Rhomobile nog vergeten. Voor deze moet je Ruby kennen.

Koen bedoelt hiermee dat een echte Android app geschreven is in java en de webapplicaties zijn degene die zoals ze zeggen op een server draaien. Kijk eens naar degene die ik heb opgesomd en daar staan er tussen die niet met java werken maar javascript , css en html.

tho123

tho123

• Lid sinds 19 juni 2010
  • Berichten 3
  • Reputatie 0
  • 20 juni 2010
  • 13:11

i_like_android;24633
Bij mijn lijstje was ik Rhomobile nog vergeten. Voor deze moet je Ruby kennen.

Koen bedoelt hiermee dat een echte Android app geschreven is in java en de webapplicaties zijn degene die zoals ze zeggen op een server draaien. Kijk eens naar degene die ik heb opgesomd en daar staan er tussen die niet met java werken maar javascript , css en html.
Bedankt zal er mij even in verdiepen

koenhoorelbeke

koenhoorelbeke

• Lid sinds 11 juni 2010
  • Berichten 52
  • Reputatie 0
  • 20 juni 2010
  • 20:02

Ik denk overigens dat ik mijn antwoord wat bijstellen … i_like_android schreef een paar post terug in dit forum, als ik ‘t goed heb, dat ie bezig was met AIR (van Adobe). Dus volgens mij kan je daar ook apps mee maken die “op” Android lokaal werken. Geen ervaring mee, dus daar zou i_like_android even moeten op reageren.

Met “echte” apps bedoel ik dus idd apps die op je telefoon zelf werken, zonder dat je enige vorm van internet verbinding of iets dergelijks nodig hebt. Web-apps draaien dus meestal ergens op een server op ’t internet. Maar ook dat is niet helemaal 100% waar, want ik kan me voorstellen dat je ook web-apps kunt maken, waarbij de source-files gewoon lokaal op je telefoon staan, en dus niet echt een internet-verbinding nodig hebben.

Hoedanook, met de “echte” apps die ik bedoel, zal je bijna altijd meer mogelijkheden hebben, dan met web-apps, omdat die geen (of beperkt) toegang hebben tot specifieke hardware-functie van je telefoon (zoals bijv de sensors, gps, etc.).

Persoonlijk vind ik wel dat het leer-pad om te beginnen programmeren op Android (maar eigenlijk iedere telefoon) niet zo makkelijk is. Je moet er echt wel behoorlijk wat energie in steken. Op dat vlak vind ik Windows Mobile eigenlijk nog ‘t makkelijkst, omdat dit goed aansluit met de bestaande desktop software (maar ook hier geldt dat je dan ook al ervaring nodig hebt met die desktop-omgeving).

Maar ’t is zeker de moeite waard! Aan de andere kant, als je wil gaan programmeren op Android, enkel en alleen omdat je ergens iets hebt, die je opgelost zou willen zien … don't do it … er is zoveel software beschikbaar dat je dan beter wat tijd spendeert om te zoeken (en vinden) wat je nodig hebt. Er is vast wel ergens iemand die ‘t al gemaakt heeft.

Hou je van programmeren, dan is Android echt leuk … ik programmeer al behoorlijk lang, en ’t is verfrissend om te zien hoe ze bepaalde dingen aangepakt hebben. Intent's vind ik bijv heel mooi. Had ik maar zo iets in de Windows-omgeving (kan uiteraard wel, maar intents maken dingen echt een stuk eenvoudiger).

Have fun

Greetingz,
Koen<

Rode_Ridder

Rode_Ridder

• Lid sinds 14 maart 2010
  • Berichten 58
  • Reputatie 0
  • 23 juni 2010
  • 03:29

native C kan onstabiel zijn.
de probleem met Java is, dat er teveel verschillende soorten Android devices zijn.

Marvin

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 23 juni 2010
  • 09:57

Native C onstabiel? Dat moet je eens uitleggen… de virtual machine is geschreven in C, het OS is geschreven in C. Als native C onstabiel zou zijn is het volstrekt onmogelijk om een werkende telefoon te maken!

C gives you enough rope to hang yourself, da's waar. Je moet weten wat je aan het doen bent, zeker in een semi-embedded omgeving als Android. Maar onstabiel? Nee, daar kan ik het niet mee eens zijn…

i_like_android

i_like_android

• Lid sinds 11 juli 2009
  • Berichten 2497
  • Reputatie 10
  • 23 juni 2010
  • 13:30

Rode Ridder;25063
native C kan onstabiel zijn.
de probleem met Java is, dat er teveel verschillende soorten Android devices zijn.
Marvin;25086
Native C onstabiel? Dat moet je eens uitleggen… de virtual machine is geschreven in C, het OS is geschreven in C. Als native C onstabiel zou zijn is het volstrekt onmogelijk om een werkende telefoon te maken!
C gives you enough rope to hang yourself, da's waar. Je moet weten wat je aan het doen bent, zeker in een semi-embedded omgeving als Android. Maar onstabiel? Nee, daar kan ik het niet mee eens zijn…
Heeft geschreven dat het onstabiel kan zijn. En daar heeft hij misschien wel gelijk in. Android draait niet lang voor iedereen soepel op zijn toestel.

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren