Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Moto G8 Plus

• Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

• Xiaomi Mi 9T Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

SakasakaHeyhey

SakasakaHeyhey

• Lid sinds 10 augustus 2011
  • Berichten 72
  • Reputatie 0
  • 23 september 2011
  • 13:37

Hoi Androidboys and Girls,

Ik heb een vraag over Custom ROMS…..ik heb al het forum zitten afstruinen, maar ben toch nog een beetje huiverig om te expirimenteren. Ik ben met het gebruik van de androidphone nog echt een beginneling. Ik vind het een onwijs leuk en boeiend systeem.

Ik heb met het behulp van dit forum mijn telefoon geroot en dat is prima gelukt door precies te doen wat er staat stap voor stap.

Hier en daar lees ik dat custom roms erg handig zijn omdat je telefoon daar bijvoorbeeld een stuk sneller door wordt. Eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer. Er zijn veel verschillende soorten roms en ik zou al niet weten welke ik moet kiezen en dan het belangrijkste punt hoe installeer ik een nieuwe rom veilig.

Ik ben bang om iets verkeerds te doen waardoor ik een onbruikbare telefoon krijg en daar zit ik niet op te wachten.

Zou iemand mij in Jip en Janneke taal wegwijs kunnen maken in de verschillende soorten roms en de voor en nadelen op een rijtje kunnen zetten en wellicht een soort van stappenplan voor mij hebben om een custom rom veilig op je telefoon te zetten?

Alvast reuze bedankt!

Bewerkt (23 september 2011 13:37)

Phone: Samsung Galaxy S4
Rom: Cyanogenmod 11

kevin1980

kevin1980

• Lid sinds 30 oktober 2011
  • Berichten 31
  • Reputatie 0
  • 3 november 2011
  • 15:05

Hier sluit ik mij volledig bij aan

Bewerkt (3 november 2011 15:05)
fifarunnerr

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 3 november 2011
  • 15:48

Voor een stappenplan moet je maar even op XDA-developers kijken bij jou toestel en dan Android Development, dan heb je er een in het Engels, als je dat niet wilt hier even jou toestel-board opzoeken en het dan vragen.

Maar goed, even een korte uitleg:
- Root
Root is echt wat voor geavanceerde gebruikers, voor gebruikers die het gevoel hebben dat ze meer uit hun telefoon kunnen en willen halen dan dat standaard kan. Bijvoorbeeld voor als je fabrikant geen updates meer geeft en er ontwikkelaars zijn die een nieuwere Android versie stabiel op jou toestel hebben kunnen krijgen. Of voor als je je telefoon te langzaam vind en hem wat harder wilt laten werken. Of voor als je vind dat er te weinig intern geheugen in zit en je volledige applicaties op je SD kaart wilt zetten.
Root is voor normale gebruikers vaak niet nodig, die vinden het goed als hun toestel werkt en doet wat het moet doen.

Zelf heb ik hem wel geroot, maar ik vind dan ook dat ik een geavanceerde gebruiker ben, ik draai een nieuwere versie dan dat HTC mij geeft, mijn telefoon werkt wat harder en ik heb een aantal applicaties volledig op mijn SD-kaart staan. Voor mij was het dus een uitkomst.

Custom ROM
Ja, ik heb het net al een beetje genoemd, het is een andere versie van Android die jij nu hebt. Er zullen veel varianten op de standaard ROM zijn voor je toestel, met wat kleine aanpassingen en verbeteringen. Verwacht in die ROMs niet zo veel speciaals, overclocken(toestel harder laten werken) en applicaties op SD zetten kan op elke ROM, zolang je maar root hebt. Dan heb je nog Cyanogenmod en Miui, twee versies die veel verschillen van de versie die jij op dit moment draait met andere looks, een nieuwere android-versie(indien beschikbaar) en een heleboel functionaliteiten om de interface & prestaties aan te passen.

Bewerkt (3 november 2011 15:48)
j0r1s

j0r1s

• Lid sinds 15 juni 2011
  • Berichten 14
  • Reputatie 0
  • 3 november 2011
  • 17:32

Ik raad cyanogenmod aan, werkt goed op veel toestellen

Bewerkt (3 november 2011 17:32)
redmaner

redmaner

• Lid sinds 24 januari 2011
  • Berichten 2787
  • Reputatie 10
  • 3 november 2011
  • 17:44

j0r1s;234601
Ik raad cyanogenmod aan, werkt goed op veel toestellen

+1
Cyanogenmod is opgebouwd van android source.
In plaats van gebaseert op android van de fabrikant zoals de meeste.
En werkt altijd uitstekend vind ik dan

Bewerkt (3 november 2011 17:44)

Android hacker / MIUI vertaler:
Xiaomi Mi2 / Motorola Xoom

voetbalremco

voetbalremco

• Lid sinds 19 oktober 2011
  • Berichten 27
  • Reputatie 0
  • 3 november 2011
  • 19:07

geloof me, doe het niet.. lees eerst veel over custom roms en rooten, en app2sd gui, en probeer het daarna pas..
een fout zit in een klein hoekje, en dan heb je geen garantie en een kapotte telefoon…
ik heb dit zelf ook gehad, en heb met mazzel mijn telefoon kunnen repareren.
ik raad je aan dit niet te doen als je er niet veel verstand van hebt, en wil je het toch lees dan eerst wat je gaat doen.

Bewerkt (3 november 2011 19:07)
Jurgi

Jurgi

• Lid sinds 21 oktober 2011
  • Berichten 47
  • Reputatie 0
  • 3 november 2011
  • 22:36

voetbalremco;234633
geloof me, doe het niet.. lees eerst veel over custom roms en rooten, en app2sd gui, en probeer het daarna pas..
een fout zit in een klein hoekje, en dan heb je geen garantie en een kapotte telefoon…
ik heb dit zelf ook gehad, en heb met mazzel mijn telefoon kunnen repareren.
ik raad je aan dit niet te doen als je er niet veel verstand van hebt, en wil je het toch lees dan eerst wat je gaat dwoen.

Hahaaa lol:')

Bewerkt (3 november 2011 22:36)
SakasakaHeyhey

SakasakaHeyhey

• Lid sinds 10 augustus 2011
  • Berichten 72
  • Reputatie 0
  • 7 november 2011
  • 15:18

Thanx mensen. Het is me iets duidelijker geworden. Ik denk dat het voor mij verstandig is om pas echt te gaan experimenteren wanneer ik een tweede telefoon heb….dan is het ook niet zo heel erg mocht misgaan

Bewerkt (7 november 2011 15:18)

Phone: Samsung Galaxy S4
Rom: Cyanogenmod 11

niekie

niekie

• Lid sinds 20 november 2010
  • Berichten 802
  • Reputatie 0
  • 7 november 2011
  • 22:21

Ik denk dat rooten erger is dan een custom rom installeren

Wat kan er nog mis gaan als je al geroot bent?

Verkeerde keuze van rom = nandroid backup terug toch? correct me if im wrong.

Probeer wel vaker een andere rom en soms loopt de zaak vast ja, maar dan gooi ik er een andere rom op
of gewoon mijn backup. Ik zie het probleem niet zo nadat de root gelukt is.

Maar misschien zie ik het wel verkeerd en klooi ik altijd maar aan met veel geluk.

Bewerkt (7 november 2011 22:21)
Daejji

Daejji

• Lid sinds 26 augustus 2010
  • Berichten 5
  • Reputatie 0
  • 1 december 2011
  • 19:26

Zelf ben ik ook een nieuwe Android gebruiker en kom van een iPhone.
Op mijn iPhone heb ik een jailbreak gehad en ging me prima af. Android wereld is nieuw voor me en net als de topicstarter zie ik door de bomen het bos ook niet meer.
Dus ik zie deze topic en hoop op meer info. Maar ook overal waar je wat vraagt wordt je weer doorverwezen om meer te lezen of om naar XDA te gaan.
Maar ergens een duidelijke NL talige uitleg over dit onderwerp heb ik nog niet kunnen vinden.? Waarom is dat? Waarom kan er niet ergens centraal uitleg worden gegeven wat je moet doen en duidelijke uitleg erbij??
Is dat omdat het per toestel weer anders is misschien?
Om je iPhone te jailbreaken had je genoeg sites waar je gewoon in normaal nederlands hele duidelijk uitleg kreeg stap voor stap..
Mis ik iets of heb je dat niet voor Android??

Bewerkt (24 april 2013 13:47)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren