Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • POCO X3

• Samsung Galaxy Note 20 Ultra

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

• Samsung Galaxy A51

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

karasma

karasma

• Lid sinds 22 maart 2011
  • Berichten 4
  • Reputatie 0
  • 29 maart 2011
  • 09:56

Hoi,

Momenteel ben ik bezig met mijn “eigen applicatie te maken” heb er al wat van gelezen enzo… maar ben er nog niet helemaal in thuis..

Mijn app tot nu toe,

Start scherm met daarop een imagebutton die het hele scherm covered (linearLayout)… dus als een wacht scherm zeg maar… als er geklikt wordt ga ik naar activiteit 2 met een viewflipper met de fade animatie! ben er al erg trots op en weet ook daadwerkelijk hoe het in elkaar zit… al moet ik zeggen dat ik het waarschijnlijk nog niet kan schrijven zonder hulp…

Nu wil in het beginscherm op een specifieke plaats een “onzichtbare”button plaatsen… het onzichtbare heb ik gevonden(geloof ik) maar kom er niet goed uit hoe ik hem kan plaatsen… heb iets gelezen over de x en y waardes maar krijg dat niet in me applicatie verwerkt zoals ik dat wil en krijg fc…

Alvast bedankt

Bewerkt (29 maart 2011 09:56)
bartfukkink

bartfukkink

• Lid sinds 11 februari 2011
  • Berichten 358
  • Reputatie 0
  • 29 maart 2011
  • 10:08

Zoals je het omschrijft lijkt het mij alsof je een Absolute Layout (AbsoluteLayout | Android Developers) kan gebruiken binnen je andere layout. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar als ik naar voorbeelden kijk zoals Tutorial For Android: AbsoluteLayout in Android (XML) kan je dan de juiste positie meegeven aan je knopje.

Wel opletten dat het dan flink vervelend kan gaan doen zodra je op verschillende schermen en portrait / landscape modes hebt e.d.
:)

Ow, en LogCat kan je goed helpen met het uitvinden waar je die fc van krijgt. Binnen Eclipse krijg je hem op de volgende manier naar voren: Window > Show View > Other > LogCat

Edit: Zie nu pas dat de AbsoluteLayout depricated is… Is even zien of ik iets anders kan vinden wat je in plaats daarvan kan gebruiken.

Bewerkt (29 maart 2011 10:08)
fifarunnerr

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 29 maart 2011
  • 12:06

Precies, AbsoluteLayout NIET gebruiken omdat die depricated is

Binnen die LinearLayout kan je die knop verplaatsen met “android:layout_marginLeft=”20dip“, dat kan ook marginRight, marginTop of marginBottom zijn. Als je hem naar links wilt verplaatsen moet je iets doen als android:layout_marginLeft=” -50dip“, let op dat minteken ervoor

Mocht je hem op een specifieke plek willen hebben(links, rechts, midden) kan je beter een RelativeLayout gebruiken, dan kan je iets zeggen als
”android:below=“@id/image1”

Een onzichtbare knop moet je overigens niet maken door de visibility op false te zetten, maar de achtergrond 100% transparant te maken en er geen tekst in zetten. Want als je de visibility uitzet kan je er ook niet meer op klikken

Bewerkt (29 maart 2011 12:06)
bartfukkink

bartfukkink

• Berichten 358
  • Reputatie 0
  • 29 maart 2011
  • 12:20

Inderdaad, had iets beter moeten opletten vanochtend

Maar je kan misschien ook een Framelayout gebruiken (Android Application Development : UI Layouts laatste voorbeeld). Daarin worden alle onderdelen in de linker bovenhoek van het frame geplaatst. Daarin kan je ze wel verplaatsen met gravity en margins.

In het voorbeeld wordt dit gebruikt om een stukje tekst bijvoorbeeld midden in het beeld, onderaan te zetten:

android:layout_marginBottom="20dip"
android:layout_gravity="center_horizontal|bottom"
En als het helemaal niet wil lukken kan je het ook nog proberen om via code de juiste hoogte en breedte te geven lijkt me. Maar misschien dat dat iets te lastig wordt voor een simpele knop :p

Bewerkt (29 maart 2011 12:20)
fifarunnerr

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 29 maart 2011
  • 12:23

bartfukkink;127182
]En als het helemaal niet wil lukken kan je het ook nog proberen om via code de juiste hoogte en breedte te geven lijkt me. Maar misschien dat dat iets te lastig wordt voor een simpele knop :p

Ik denk niet dat je dat moet willen, want als je het in code wilt gaan doen kan je dat pas doen nadat de GUI is opgestart om de schermresolutie te krijgen, en dat vertraagd de hele applicatie/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/wink.png" />

(Nee, ik wil niet per se je antwoorden verbeteren maar ik wil karasma helpen/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/wink.png" /> )

Bewerkt (29 maart 2011 12:23)
bartfukkink

bartfukkink

• Berichten 358
  • Reputatie 0
  • 29 maart 2011
  • 12:28

fifarunnerr;127186
Ik denk niet dat je dat moet willen, want als je het in code wilt gaan doen kan je dat pas doen nadat de GUI is opgestart om de schermresolutie te krijgen, en dat vertraagd de hele applicatie/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/wink.png" />

(Nee, ik wil niet per se je antwoorden verbeteren maar ik wil karasma helpen/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/wink.png" /> )

Ik weet hetMaar het is wel een mogelijkheid om het te doen, niet de meest handige, maar het kan :p

Bewerkt (29 maart 2011 12:28)
karasma

karasma

• Lid sinds 22 maart 2011
  • Berichten 4
  • Reputatie 0
  • 30 maart 2011
  • 05:13

Hi guys,

Bedankt voor jullie hulp…
Ik heb het nu gedaan door de de linear layout te houden en de knopp(en) te denifiëren…
met de Layout_margin.. is dit goed voor de snelheid van de app? neem aan van wel toch?
het is ook maar een simpel appje maar misschien als ik wat andere apps ga bouwen en ik heb het ooit nog nodig ofzo?

zal me app aan het einde van de week in de eigenapps sectie zetten

Bewerkt (30 maart 2011 05:13)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren