Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • POCO X3

• Samsung Galaxy Note 20 Ultra

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

• Samsung Galaxy A51

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Kobe

Kobe

• Lid sinds 17 maart 2010
  • Berichten 315
  • Reputatie 0
  • 8 februari 2011
  • 14:29

Een kleine tutorial omtrent views die gebruikt kunnen worden in Android development.

Er zijn verschillende soorten Views beschikbaar in de Android SDK maar je kan er ook altijd zelf schrijven door zaken te combineren zoals bijvoorbeeld een afbeelding met tekst en dat je dat als “control” kan oproepen in je code of zelfs gewoon in je layout XML.

Maar we beginnen met de standaard views van Android.

Een nieuw project aanmaken kan iedereen nu waarschijnlijk wel al. Zo niet, hier vind je de tutorial van Android zelf.
En dan gaan we nu van start en gaan we in Eclipse (of andere ontwikkeltool) naar de map “res” (van resources) en dan “layout”.

Daarin zie je het bestand main.xml standaard staan. Als je dit opent dan zie je een grafische layout en kan je daar gewoon je objecten (views en layouts) gewoon inslepen naar hartelust.

In volgende afbeelding heb ik 2 LinearLayouts gesleept, maar je ziet ze niet. Ze zijn er allesinds wel en dat kan je zien op volgende afbeelding.
1338
als je daar dan een van de 2 LinearLayouts (LL's) aanduid en je klikt dan op je Properties tabblad dan zie je daar de properties van die je allemaal kan instellen.
1339
Helemaal onderaan die properties zie je dan een deel “Misc” staan met daarin Layout properties. Zoals je kan zien staan die op “wrap_content” wat wil zeggen dat die LL's enkel zichtbaar zijn als er iets instaat en daar gaan ze zich dan rond nestelen. Wil je ze over je volledige scherm, dan kan je ze op “fill_parent” zetten.
1337
Uiteindelijk zie je dan nog niet veel, maar dat komt door de kleur die niet ingesteld is. Kijk maar bij “background” in de properties. Als je daar in het lege veld klikt en dan op de 3 puntjes dan kan je kiezen om een drawable (afbeelding) of een color (kleur) te kiezen.
Maar ik ga nu als voorbeeld gewoon een kleur invullen (wat ook kan gedaan worden). Hiervoor wordt volgende methode gebruikt: “#AARRGGBB”. Deze methode kan je als volgt interpreteren:

• # -> vast teken voor kleuren
  • AA: Alpha waarde
  • RR: Rood waarde
  • GG: Groen waarde
  • BB: Blauw waarde
  • Deze 4 waarden kunnen tussen 0 en 255 liggen maar worden aangeduid 00 tot FF omdat dit hexadecimaal is.

Voorgaande methode kan ook verkort worden tot #ARGB, #RGB, #RRGGBB. Ik ga nu eens als voorbeeld #RGB gebruiken en vul dus #F00 in om rood te bekomen voor mijn LinearLayout.
1340 1341

In views kan je veel wijzer worden als je eens de kleuren anders maakt dan de achterliggende kleur. Dit is iets dat ik zelf al geleerd heb en wat me dan ook al veel wijzer heeft gemaakt.
Ik hoop dat deze tutorial voor enkele toch wel handig kan zijn en jullie ook wijzer kan maken!

Bewerkt (8 februari 2011 14:29)
fifarunnerr

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 8 februari 2011
  • 18:39

Mooie tutorial

Maar meestal maak ik die views toch zelf in XML code. Ziet er wat vertrouwder uit

Bewerkt (8 februari 2011 18:39)
Kobe

Kobe

• Lid sinds 17 maart 2010
  • Berichten 315
  • Reputatie 0
  • 8 februari 2011
  • 18:45

fifarunnerr;98516
Mooie tutorial/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/smile.png" />

Maar meestal maak ik die views toch zelf in XML code. Ziet er wat vertrouwder uit/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/big_smile.png" />
Ik maak ze ook veel liever in XML, maar beginnende developers of android programmeurs moeten ook ergens beginnen hé.

Bewerkt (8 februari 2011 18:45)
fifarunnerr

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 8 februari 2011
  • 18:48

Dat is zeker waar. Voor deze tutorial is geen kennis vereist

Bewerkt (8 februari 2011 18:48)
Android_User

Android_User

• Lid sinds 06 november 2010
  • Berichten 692
  • Reputatie 0
  • 8 februari 2011
  • 21:17

Ik zal wanneer ik tijd heb me zeker verdiepen in deze tutorial, en de andere die fifarunnerr heeft aangekondigd!

Bewerkt (8 februari 2011 21:17)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren