Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

• Pokémon Quest

• PUBG Mobile

• Super Mario Run

• RollerCoaster Tycoon® Classic

Trending smartphones
  • Oppo R17 Pro

• Pocophone F1

• Xiaomi Mi A2

• Samsung Galaxy Note 9

• Nokia 7 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

• ASUS ZenPad S 8

• ASUS ZenPad 8

ClaudiaBliss

ClaudiaBliss

• Lid sinds 24 januari 2010
  • Berichten 454
  • Reputatie 0
  • AdminAdmin
  • 31 oktober 2010
  • 15:33

Navigatie-applicaties behoren tot de meest gebruikte en handige programma’s op de smartphone. Vijf jaar geleden gebruikte ik TomTom op mijn iPaq 2210. Bellen en navigeren tegelijkertijd, dat wilde toen niet echt lukken. Regelmatig was een harde reset nodig om de boel weer aan de praat te krijgen.

Inmiddels zijn de navigatie toepassingen stabieler en is het mogelijk om tegelijkertijd te navigeren en te bellen. Graag wil ik Waze onder jullie aandacht brengen. Waze is een nieuwe speler op de markt met navigatie-oplossingen, die interactief informatie delen met andere gebruikers op dezelfde weg over files, snelheidscontroles, ongelukken of gevaar op de weg.

Door wie?

Waze is opgericht door Israëlische studenten in 2006. Inmiddels is het een volwassen organisatie met een bestuur, een stabiele financiering en een professionele presentatie op het Internet. De visie van Waze houdt in: “Door informatie van de gebruikers te verzamelen wordt het mogelijk om navigatiekaarten up-to-date te houden en de verkeersomstandigheden realtime weer te geven”. Zo worden de gebruikers optimaal geïnformeerd over de beste route.

Voor wie?

Waze is een sociaal mobiele applicatie die gratis turn-by-turn navigatie op basis van de live-omstandigheden van de weg biedt. Waze werkt op verschillende mobiele telefoons met de besturingssystemen, Android (1.5 of hoger), iOS, Windows mobile en Symbian. Om Waze te kunnen gebruiken heb je een GPS-ontvanger en een actieve dataverbinding nodig. Waze is een data-intensief programma en een onbeperkt data-abonnement is zeker aan te bevelen. De kaart- en de verkeersupdates worden automatisch verzameld en gegenereerd als gebruikers rijden met Waze. Bestuurders kunnen ook actief rapporteren zodat de gebruikers middels alerts meldingen krijgen van files, ongelukken, een brug open etc…

Review

Ik gebruik het al weer meer dan een maand en word er steeds enthousiaster over. Wanneer je ermee start, wordt je als Wazer aangemeld. Dat kan anoniem of met een nickname. Jij krijgt punten bij het gebruik en inmiddels sta ik op de 138ste plek van de Nederlandse gebruikers. Ik heb al een paar verbeteringen van wegen aangebracht en deze worden binnen een paar dagen geactiveerd. Zodra je over een weg rijdt, waar nog geen Wazer geweest is, dan verandert je pointer in een happer die de punten op de weg opeet. Ik ben er van overtuigd dat dit soort toepassingen de toekomst hebben.

Waze moedigt ontwikkelaars aan om meer toepassingen voor bestuurders met behulp van hun live-maps te bouwen. Waze biedt toegang tot de kaart en de kaartgegevens en ook hun realtime API. Voor meer info kun je de website van Waze bezoeken.

Naast Waze gebruik ik Google Maps en Sygic Mobile Maps. Google en Waze zijn niet geschikt om in het buitenland te gebruiken vanwege de hoge datakosten. Navigeren met Google en Waze en een telefoongesprek voeren via Bluetooth werkt uitstekend.

Waze heeft onlangs de bronzen medaille gewonnen op Gizmodo voor de 3de plaats voor Android navigatie-oplossingen.

Mogelijkheden

De belangrijkste functionaliteit van Waze:

• Turn by turn navigatie met Engelstalige stembegeleiding
  • Vanuit Agenda en Contactpersonen direct navigatie opstarten
  • Goed geïnformeerd worden over de actuele wegomstandigheden
  • Zelf straten en snelheidscontroles toevoegen
  • Integratie met Facebook, Twitter en Foursquare

Met onderstaande screenshots krijg je een indruk van het uiterlijk van Waze:

Conclusie

Waze biedt een gratis navigatie-oplossing, waar je interactief met andere gebruikers kunt communiceren. Het biedt meer functionaliteit dan de standaard navigatie-oplossingen. De gesproken taal is Engels. De menukeuze is in het Nederlands. Op dit moment is het niet het meest geavanceerde navigatiesysteem. De snelste weg vinden, dat lukt meestal niet, maar Waze leert snel. Hoe meer gebruikers hoe beter de navigatieoplossing wordt. Ik verwacht dat Waze een belangrijke speler gaat worden in de navigatiewereld. Voor de Androidworld-lezers heb ik vast een groep in Waze aangemaakt. Misschien komen wij elkaar in het verkeer ergens tegen?

Twitter: @waze
Android Market: Zoekterm Waze
com.waze

Waze: Community GPS navigation
by waze
>250,000 downloads, 6119 ratings (3.8 avg)
Free

Bewerkt (31 oktober 2010 15:33)

Android World Domination

sk_nl

sk_nl

• Lid sinds 18 april 2010
  • Berichten 53
  • Reputatie 0
  • 31 oktober 2010
  • 17:11

Leuk artikel. Had wat mij betreft (als enthousiast wazer) wel wat uitgebreider gemogen. Waze is namelijk niet alleen de app. Ook de website is voor de ‘actieve’ gebruiker een must! Hierachter schuilt ook een community met een actief forum. (country (language) forum/dutch forum)
Ik ben meteen lid geworden van de andoidworld.nl groep. Ik ben benieuwd of ik jullie tegen kom.

Bewerkt (31 oktober 2010 17:11)

Nexus 10 | HTC One X | HTC One M7

Loccufier

Loccufier

• Lid sinds 17 april 2010
  • Berichten 14
  • Reputatie 0
  • 31 oktober 2010
  • 21:21

Geïnstalleerd. Tot nog toe gebruikte ik altijd Google Nav, maar ik begin toch echt wel een snelheidsmeter en flitsverklikker te missen.
Ik ben benieuwd…

Bewerkt (31 oktober 2010 21:21)
kelsam

kelsam

• Lid sinds 15 juli 2010
  • Berichten 18
  • Reputatie 0
  • 1 november 2010
  • 09:52

Ik vind dat je wel erg dicht bij mij in de buurt hebt gereden vooral de laaste screenshot Kamperfoliestraat daar woon ik zeer dicht bij ha ha verder leuk geschreven. Zelf heb ik ook Waze maar ben er nog niet helemaal uit hoe het werkt.

Bewerkt (1 november 2010 09:52)
wadgeest

wadgeest

• Lid sinds 06 oktober 2010
  • Berichten 41
  • Reputatie 0
  • 3 november 2010
  • 17:56

thx voor je tip ten eerste :-)
heb hem vandaag erop gezet, en moet zeggen, ziet er goed uit, en werkt ook goed .
zal zeker verder gaan testen………….

Bewerkt (3 november 2010 17:56)
Casey111

Casey111

• Lid sinds 19 februari 2010
  • Berichten 33
  • Reputatie 0
  • 4 november 2010
  • 19:22

Sinds gisteren ben ik ook ‘wazer’ in NL. Vandaag al een kleine 500 km gereden…

Maar heb moeite de groups te vinden. Op mijn phone werkt het vrijwel nooit, en op internet zie ik de NL groepen niet…

Claudia: hoe heet jouw ‘AW lezers’ groep?

Bewerkt (4 november 2010 19:22)
knakworst

knakworst

• Lid sinds 07 november 2010
  • Berichten 3
  • Reputatie 0
  • 7 november 2010
  • 14:17

Naar aanleiding van de review vorige week de app geinstalleerd. De kaarten zijn verre van compleet maar op mijn gebruikelijke woon-werk route werkt het bijzonder aardig. Voor de rest is het nog vrijwel onbruikbaar maar volgens mij gaat dat snel veranderen. Tip: Je kunt zowel Waze als Google Navigatie tegelijk gebruiken.

Zelf heb ik de kaarten in mijn wijk in Den Haag flink geüpdatet. Je krijgt rechten om de map te bewerken na een paar dagen als je er in de buurt navigeert. Alle wegen stonden al wel ingetekend maar ze hadden nog geen naam, nu dus wel. Het kost wel even tijd voordat het van de “update map” naar de “live map” is aangepast.

Wat ik wel een nadeel vind is het copyright. Op de kaarten berust copyright van waze, ook van de informatie die jij hebt aangedragen. Zodra de kaarten dus compleet zijn, zouden ze in theorie de boel flink kunnen uitbuiten.

Zie hier uit de FAQ:
Why doesn't waze work with OpenStreetMaps?
Waze has the technology to create dynamic maps from consumer driving relatively quickly. This is how we created the map in Israel, but when we planned on making our app available on the US market, we decided to use an existing map as a base, rather than start the map building from scratch, and considered various map providers including OSM and TIGER.
We are committed to keeping waze free for our end users who help build the system, yet we're a commercial company who's looking to generate revenue down the line. When looking at the OSM licensing terms, we felt that they might limit us from certain business models in the future, and, therefore, we decided to use TIGER maps. This may change in the future, however, and we are open to potential cooperation with OSM, and other, similar, services.

Bewerkt (7 november 2010 14:17)
ClaudiaBliss

ClaudiaBliss

• Berichten 454
  • Reputatie 0
  • AdminAdmin
  • 8 november 2010
  • 09:19

Deze review is door Edwin Vervaet geschreven en hij heeft de groep aangemaakt, ik dacht met de naam Androidworld.

Bewerkt (8 november 2010 09:19)

Android World Domination

ClaudiaBliss

ClaudiaBliss

• Berichten 454
  • Reputatie 0
  • AdminAdmin
  • 8 november 2010
  • 09:20

Casey111;54859
Sinds gisteren ben ik ook ‘wazer’ in NL. Vandaag al een kleine 500 km gereden…

Maar heb moeite de groups te vinden. Op mijn phone werkt het vrijwel nooit, en op internet zie ik de NL groepen niet…

Claudia: hoe heet jouw ‘AW lezers’ groep?

Deze review is door Edwin Vervaet geschreven en hij heeft de groep aangemaakt, ik dacht met de naam Androidworld.

Bewerkt (8 november 2010 09:20)

Android World Domination

MuPPeTCoRe

MuPPeTCoRe

• Lid sinds 02 februari 2011
  • Berichten 126
  • Reputatie 0
  • 8 juni 2011
  • 13:43

ik weet dat dit een oud topic is, maar ik kwam het vandaag tegen.

maar ik heb er problemen mee bij mij doet die naar mijn mening volledig mis zit ook te gillen dat ik geen internet verbinding heb of gps, en kan me dus ook niet aan melden, daarnaast worden er geen kaarten geladen het blijft gewoon een wit scherm met de logos van waze en ja een blauwe blak

ik gebruik zelf de samsung galaxy s met de laaste update maar als nog doet die niets
is er iemand die dit heeft op gelost gekregen en of werkend want ook i kwil het wel eens van dicht bij testenin plaats van te kijken wat andere mensen er van vinden

Bewerkt (8 juni 2011 13:43)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren