Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Note 20 Ultra

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

• Samsung Galaxy A51

• Poco F2 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Tonvdam

Tonvdam

• Lid sinds 30 oktober 2012
  • Berichten 50
  • Reputatie 0
  • 10 december 2016
  • 13:22

Ik krijg de melding dat ik Google Play Services toegang moet geven tot Lichaamssensoren. Waar is dat voor nodig. Google wil echt alles weten heb ik het gevoel!

Sander

Sander

• Lid sinds 23 september 2009
  • Berichten 424
  • Reputatie 30
  • AdminAdmin
  • 16 december 2016
  • 14:32

Hoi Ton, daar kan ik je wel antwoord op geven. De manier waarop beveiliging op Android werkt, kunnen de maker van je toestel en Google bijna alles zonder dat je daar expliciet toestemming voor moet geven. Dat wil echter niet zeggen dat Google maar gewoon al je data naar zijn eigen servers uploadt. Lichaamsdata wordt bijvoorbeeld alleen gesynchroniseerd als je Google Fit gebruikt.

De verwarring ontstaat echter door Google Play Services. Dit is een pakket dat heel veel doet. Er zit onder andere een manier in waarop apps gescand worden op virussen en andere onaangename malware. Daarnaast bevat Play Services verbeteringen aan Android die automatisch op je toestel worden geïnstalleerd, zonder dat de fabrikant van je toestel een update vrij hoeft te geven. Dat is voor ontwikkelaars positief, omdat dat inhoudt dat ze er vanuit kunnen gaan dat een bepaalde functie ook op oudere toestellen beschikbaar is. Voor jou als consument is dat ook positief, omdat je toch gebruik kunt maken van nieuwere mogelijkheden op oudere Android-versies.

Eén van die mogelijkheden is het gebruik van sensoren die je op je lichaam draagt, bijvoorbeeld fitnesstrackers. Google Play Services kan deze data analyseren en weet zo bijvoorbeeld of je aan het hardlopen bent of wanneer je fietst. Pas wanneer je expliciet toestemming aan een app geeft om deze data op te vragen, wordt deze aan een app of dienst vrijgegeven. Als je die permissie geeft aan Google Play Services, betekent dit dus niet dat deze data naar Google gestuurd wordt, dat gebeurt pas wanneer je een app als Google Fit (of van een derde partij als Runkeeper) expliciet toestemming geeft.

Google heeft die permissie zelf niet nodig, als 'maker' van de Android-versie op jouw toestel heeft het standaard al toegang tot die data. Google zal daar echter niet zomaar gebruik van maken om geen privacywaakhonden achter zich aan te krijgen. Het accepteren van de permissie van Play Services zorgt er dus voor dat andere apps beter kunnen werken zonder dat daardoor een groter risico is op privacygebied met betrekking tot Google.

Tonvdam

Tonvdam

• Lid sinds 30 oktober 2012
  • Berichten 50
  • Reputatie 0
  • 17 december 2016
  • 14:40

Sander,bedankt voor de uitgebreide reactie. Duidelijk verhaal. In mijn geval kan ik de permissie gewoon aanzetten.

Groeten,
Ton.

Sheltieliefhebber

Sheltieliefhebber

• Lid sinds 24 november 2018
  • Berichten 1
  • Reputatie 0
  • 24 november 2018
  • 11:57

Oké bij bepaalde gezondheids apps snap ik 't maar bij maps en dan krijg ik ook nog iedere 3 min een melding grrr

Verwijderd_Account_47307

Verwijderd_Account_47307

• Lid sinds 18 april 2012
  • Berichten 6516
  • Reputatie 250
  • 24 november 2018
  • 15:57

Oké bij bepaalde gezondheids apps snap ik 't maar bij maps en dan krijg ik ook nog iedere 3 min een melding grrr
lang drukken op de melding {of links of rechts swipen melding} en dan als het goed is kun je die melding uitzetten of ga naar instellingen/applicaties zoek en klik op de bewuste app en schakel meldingen uit.

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren