Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Z Flip

• Samsung Galaxy Note 10 Lite

• Realme X2 Pro

• Samsung Galaxy S20 Ultra

• Moto G8 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Ralph

Ralph

• Lid sinds 15 september 2009
  • Berichten 472
  • Reputatie 0
  • 10 januari 2010
  • 10:58

AndNav2

Eén van de eerste dingen die je op je Android toestel wilt als je deze net hebt, is navigatie. Immers, alle hardware is al aanwezig om te fungeren als een navigatietoestel, behalve de software. Natuurlijk, Google Maps staat erop, maar dat is geen navigatiesoftware, dat is een routeplanner. Het verschil tussen een routeplanner en navigatiesoftware (ook wel turn-by-turn genoemd), is dat een routeplanner voor jou een route berekend van A naar B en daar houdt het mee op. Navigatiesoftware daarentegen, zal deze route berekenen en jou per positie vertellen wat te doen, hij vertelt jou bocht na bocht (turn-by-turn) waar je heen moet.
We kennen allemaal TomTom, misschien ook Garmin en zo zijn er nog een paar. Deze 2 komen waarschijnlijk ook naar Android, en er zijn al een paar serieuze mogelijkheden op Android (Sygic, CoPilot, Ndrive), maar voor deze pakketten moet je toch relatief diep in de buidel tasten, denk gauw aan 60-80 euro.
Als je er veel gebruik van maakt, zijn deze pakketten het geld dubbel en dwars waard, maar, als je maar sporadisch navigatie nodig hebt, dan zijn er ook gratis alternatieven.

Ik heb er 2 voor jullie getest (Nav4All en AndNav2), en wil jullie AndNav2 aanbieden. Dit omdat Nav4All zeer simplistsich is (alleen een eenvoudige pijl die je de richting aanwijst), en omdat de menu-structuur nogal onoverzichtelijk is.
Het grote verschill tussen deze 2 pakketten en de eerdere genoemde commerciële software, is dat de betaalde versies volledig offline werken, en de gratis versies hun kaarten en routeberekening online doen, iets wat voor de meeste van ons geen probleem is, maar wel degelijk iets is om rekening mee te houden als je naar het buitenland gaat.
AndNav2 biedt wel de mogelijk om offline te werken, maar is niet ideaal, daar later meer over.

AndNav2 benadert van de gratis pakketten nog het meest de commerciele pakketten. Je route wordt aangegeven door een kaart die je van bovenaf ziet. De bekende 3D (helicopter view) zoals we die kennen van TomTom is niet mogelijk, maar toch is het zeer goed te doen.

Je kan zelfs kiezen welke kaart-provider je wilt zodat het detail-niveau op jouw wens is aan te passen. Zo kan je kiezen voor kaarten met meer of minder details, kaarten waarbij fietspaden duidelijker herkenbaar zijn, satelietbeelden, of zelfs kaarten waar ski-pistes duidelijk in aangegeven zijn.
Bij het plannen van je route kan je aangeven of je met de auto, fiets of lopend bent, en of je de snelste of kortste route wilt.
1 setting die ik voor de werkbaarheid heb aangepast is de center- en rotatie mode. Standaard is jouw positie het midden en je rijrichting omhoog. Door de automatische zoom (welke opzichzelf zeer goed werkt, beter dan bij sommige commerciele broertjes) krijg je soms de komende bocht net niet te zien, op het moment dat die in beeld komt, gaat hij inzoomen waardoor hij weer buiten beeld valt.
Na even te moeten wennen heb ik gekozen voor het in beeld hebben van de volgende bocht (het gehele beeld wordt dan altijd gezoomed zodat jouw positie en de volgende bocht in beeld is), en als rotatie mode is het noorden altijd boven. Dit laatste is voor ons Europeanen nogal ongewoon, maar in bijv. de US zijn ze veel meer gewend om met Noord-West-Zuid-Oost te werken.

Verder is het meest denkbare en wenselijke wel aan te passen, de gebruikte eenheden, dag- en nachtkleuren, POI's, je thuislokatie, favorieten, etc etc.

Ben je in het buitenland en wil je toch navigeren zonder al te hoge kosten, dan kan je je route cachen als je bijvoorbeeld een wifi-verbinding hebt. Dit neemt echter 2 beperkingen met zich mee:
Zoomen werkt niet meer, dit omdat de kaartdelen op voorhand ingeladen worden op één zoomlevel.
Wijk je af van de aangegeven route, dan kan er geen alternatieve route berekend worden.

Ondanks wat kleine tekortkomingen zoals de soms wat wazige route-aanduidingen (rij half rechts bijvoorbeeld :eek/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/smile.png" /> en het online moeten zijn voor het navigeren, is AndNav2 zeker een goed alternatief voor degene die met uitzondering een routebegeleiding willen hebben, maar hier niet de hoofdprijs voor willen betalen.

Download AndNav2 direct vanuit de Market:
org.andnav2

Bewerkt (22 april 2013 12:16)
vulperhorst

vulperhorst

• Lid sinds 12 november 2009
  • Berichten 83
  • Reputatie 0
  • 10 januari 2010
  • 14:27

Is het niet mogelijk de kaarten te downloaden, op de sd kaart te zetten en zo het programma te laten draaien? lijkt me niet zo moeilijk voor iemand die goed is met software of vergis ik me hierin?

Ralph

Ralph

• Berichten 472
  • Reputatie 0
  • 10 januari 2010
  • 14:30

Nee, dat lijkt mij wel mogelijk, als je zelfs zoekt op AndNav2 in de Market, zie je een add-on die je kan downloaden die het mogelijk maakt om mappen van OpenStreetMap te gebruiken. Je zal alleen wel altijd online moeten voor de routeberekening.

vulperhorst

vulperhorst

• Berichten 83
  • Reputatie 0
  • 11 januari 2010
  • 09:09

het lukt me niet om een adres in te voeren. Programma geeft aan could not load o.i.d.

Iemand een oplossing?

Ralph

Ralph

• Berichten 472
  • Reputatie 0
  • 11 januari 2010
  • 09:23

Klinkt als het niet goed een verbinding te hebben met de server, welke server heb je gekozen?

vulperhorst

vulperhorst

• Berichten 83
  • Reputatie 0
  • 11 januari 2010
  • 10:43

ik geloof frankfurt……
zal de andere eens selecteren.

gnur

gnur

• Lid sinds 25 november 2009
  • Berichten 81
  • Reputatie 0
  • 11 januari 2010
  • 13:12

Een kleine opmerking n.a.v. het lezen van dit artikel. Gebruik a.u.b. de volgende keer kaarten in plaats van mappen. Mappen zijn die plastic dingen waar je je A4'tjes in kan opbergen.

Een groot gedeelte heb je het wel over kaarten, maar dan begint het ineens over mappen waarop je ski-pistes kan zien. Dat vond ik dan een beetje apart.

vulperhorst

vulperhorst

• Berichten 83
  • Reputatie 0
  • 11 januari 2010
  • 13:44

Ralph;12336
Klinkt als het niet goed een verbinding te hebben met de server, welke server heb je gekozen?

idd probleem opgelost/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/big_smile.png" />

I'm a happy camper now

Tho-master

Tho-master

• Lid sinds 04 augustus 2009
  • Berichten 50
  • Reputatie 0
  • 11 januari 2010
  • 13:45

Wordt er triest van werkt voor geen meter …

Ralph

Ralph

• Berichten 472
  • Reputatie 0
  • 11 januari 2010
  • 16:12

gnur;12347
Een kleine opmerking n.a.v. het lezen van dit artikel. Gebruik a.u.b. de volgende keer kaarten in plaats van mappen. Mappen zijn die plastic dingen waar je je A4'tjes in kan opbergen.

Een groot gedeelte heb je het wel over kaarten, maar dan begint het ineens over mappen waarop je ski-pistes kan zien. Dat vond ik dan een beetje apart/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/smile.png" />.
Je hebt gelijk, aangepast/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/smile.png" />

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren