Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • ASUS ZenFone 6

• OnePlus 7 Pro

• Google Pixel 3a XL

• Xiaomi Mi 9T

• Huawei P30 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

Ruud

Ruud

• Lid sinds 10 december 2008
  • Berichten 1641
  • Reputatie 50
  • 29 november 2010
  • 08:55

Google werkt hard aan de verbeteringen van zijn fotobeheersoftware programma Picasa, dat voor Windows en Mac OS beschikbaar is. Picasa maakt het mogelijk om op een eenvoudige manier foto's te beheren, te bewerken en online te zetten. Met Picasa Webalbums is het mogelijk om online je fotoalbum te delen en er foto's aan toe laten voegen door vrienden of bekenden. AndroidWorld is op zoek gegaan naar de mogelijkheden om je Picasa foto’s op je smartphone te kunnen bekijken en van je smartphone naar je Picasa account te kunnen uploaden.

De app Picasa Tool Pro biedt uitgebreide mogelijkheden om je Picasa foto’s te bekijken, te uploaden en door te sturen middels Whatsapp of een andere email cliënt. Naast Picasa Tool hebben we ook naar het populaire Gallery 3D gekeken.

Google’s Picasa is foto-albumsoftware waarmee je jouw (uit de hand gelopen) fotocollectie kunt beheren. Picasa maakt de foto’s op je computer eenvoudig doorzoekbaar, je kan ze indien gewenst verbeteren, scannen, printen, uploaden en plaatsen op andere websites. Dankzij Google’s Webalbums is het eenvoudig om je foto’s op het Internet te zetten en te delen met je vrienden en familie. Google heeft de online fotobewerker Picnik onlangs overgenomen. Picknik is nu geïntegreerd in Picasa-webalbum. In de Picasa 3.8 versie kan je locaties toevoegen, gezichtsherkenning activeren en de synchronisatie mogelijkheden met Picasa op je PC zijn verder verbeterd.

Zelf ben ik al jaren een enthousiast gebruiker en heb ook een betaald abonnement op Picasa omdat ik meer dan 2 GB aan ruimte nodig heb voor mijn webalbum. De eerste 1 GB wordt gratis ter beschikking gesteld door Google en daarna moet er betaald voor worden. De kosten voor 20 GB bedragen 5$.

In onze zoektocht naar een geschikte app om je Picasa webalbums te kunnen bekijken, te up- of downloaden of door te sturen, zijn we op 2 apps uitgekomen. In deze week review zullen we beide bespreken.

Picasa tool Pro

Het eerste programma luistert naar de naam Picasa Tool Pro. Het is gratis maar maakt wel met gebruik van Google Ads. De AdFree licentie kost 5$. De app is 2 MB groot en kan niet naar SD verplaatst worden. Je kunt diverse Accounts aanmaken, zodat je eenvoudig kunt wisselen tussen de diverse Picasa accounts. Het laatste overzicht met foto’s onthoudt deze app. Het opstarten gaat razendsnel en de online foto’s zijn ook snel te benaderen, door te bladeren of door te sturen. Bladeren doe je met je vinger van rechts naar link of andersom. Soms komt er een tekst onder in beeld met “Back” of “Next”. De back-toets werkt hier niet. Heb je een foto in beeld, dan kun je voor “More actions” kiezen. Daarna krijg je de volgende mogelijkheden: “Share it”, “Set as wallpaper”, “Delete” en “add comment”. Met “Share it” kun je de foto delen met al je email contacten uit Facebook, WhatsApp, Gmail en Twitter. De “Set as wallpaper” geeft je ook de mogelijkheid om foto’s aan je contacten te koppelen. Met een venster kan jij dan een deel van de foto selecteren. Dit is een handige optie om plaatjes bij je contacten te plaatsen.

Screenshots

Gallery 3D

Het tweede programma luistert naar de naam Gallery 3D. Het is gratis en zonder Google Ads. Gallery vindt meteen al je foto’s op je smartphone. De mappen vliegen over je scherm en het is een lust voor het oog om te zien hoe makkelijk en eenvoudig je door de foto’s kunt scrollen. Als je één of meerdere foto’s hebt geselecteerd, dan kan je met de optie “Delen”, de foto’s doorsturen naar je contactpersonen. Heb je een foto geselecteerd, dan kan je onderin voor de optie “Meer” kiezen. Hier vindt je mogelijkheden om de foto te draaien, bij te snijden of in te stellen als achtergrond of als foto voor je contactpersonen. Gallery is 1 MB kleiner dan Picasa Tool Pro, maar als je gaat syncen met je Picasa webalbums, dan groeit de omvang van Gallery aanzienlijk. Omdat ik een heavy Picasa user ben is dit programma niet geschikt voor mij. Gallery wordt 10 MB of nog groter en daar heb ik geen plaats voor op de HTC Desire, die slechts 148 MB beschikbaar heeft voor apps. Het is niet mogelijk om een deel naar de SD-kaart te verplaatsen.

Conclusie

Met beide apps is het mogelijk om je Picasa webalbum snel en makkelijk te benaderen. De app Picasa Tool Pro heeft slechts één taak en dat is het bekijken en beheren van je Picasa webalbum account. Daarnaast kun je foto’s zoeken in Picasa en is er een optie om de “featured” Picasa foto’s te bekijken en kan je makkelijk switchen indien je meerdere Picasa accounts hebt.

De app Gallery 3D ziet er een stuk beter uit en oogt moderner. Naast het beheren van je Picasa account kan je deze app ook gebruiken om alle foto’s op je smartphone te beheren. Dat is op zich handiger. Beide apps zijn vergelijkbaar in functionaliteit als het gaat om je Picasa webalbum account te beheren. Ze doen het allebei op een iets andere manier.

AndroidWorld geeft de voorkeur aan Gallery 3D tenzij je foto selectie op Picasa webalbum groter is dan 1 GB. Dan gaat de voorkeur uit naar Picasa Tool Pro.

Picasa Tool Pro

larry.zou.colorfullife

Gallery 3D

com.cooliris.media

Bewerkt (29 november 2010 08:55)

Uhmmmm…. Android?

mitchmink

mitchmink

• Lid sinds 26 november 2010
  • Berichten 20
  • Reputatie 0
  • 29 november 2010
  • 13:53

nice! ga ik downloaden! vervangt eigenlijk mobileme gallery als ik het even snel zie… zonde van me geld achteraf!

Bewerkt (29 november 2010 13:53)
deeoo

deeoo

• Lid sinds 29 november 2010
  • Berichten 5
  • Reputatie 0
  • 29 november 2010
  • 16:36

Ik kan JustPictures! ook van harte aanraden. Snel en kan zowel je telefoon, picasa, flickr aks facebook foto's beheren. Het enige nadeel vind ik dat je niet meerdere foto's tegelijkertijd kun selecteren en niet kunt roteren. Verder een top-programma.

Bewerkt (29 november 2010 16:36)
Theuntje

Theuntje

• Lid sinds 29 september 2010
  • Berichten 12
  • Reputatie 0
  • 29 november 2010
  • 18:41

Die ‘3d’ gallary staat standaard op mijn Samsung Galaxy S.. Native app dus..

Bewerkt (29 november 2010 18:41)
Jayum

Jayum

• Lid sinds 18 september 2010
  • Berichten 318
  • Reputatie 0
  • 29 november 2010
  • 19:10

Even testen

Bewerkt (29 november 2010 19:10)

/

Casey111

Casey111

• Lid sinds 19 februari 2010
  • Berichten 33
  • Reputatie 0
  • 30 november 2010
  • 14:37

De QR code voor Gallery 3d laadt de app ‘Gallery Invoker’, en die zou de app. moeten laden op een 2.1 machine. Maar op mijn Magic met 2.1 komt toch echt de melding: app is not possible on this device…
Fijn, bedankt!

Bewerkt (30 november 2010 14:37)
knakworst

knakworst

• Lid sinds 07 november 2010
  • Berichten 3
  • Reputatie 0
  • 1 december 2010
  • 21:39

Ik heb ook de galerij standaard op mijn Galaxy S. Heel mooi programma, automatisch alle picasa albums erin. Echter, ook al mijn MP3 hoesjes etc. Geen idee hoe ik die kan uitschakelen.

Bewerkt (1 december 2010 21:39)
JK1980

JK1980

• Lid sinds 02 oktober 2010
  • Berichten 1645
  • Reputatie 10
  • 7 december 2010
  • 09:19

knakworst;64534
Ik heb ook de galerij standaard op mijn Galaxy S. Heel mooi programma, automatisch alle picasa albums erin. Echter, ook al mijn MP3 hoesjes etc. Geen idee hoe ik die kan uitschakelen.

Misschien een stomme vraag maar hoe heb je dit ingesteld ? Want ik krijg geen Picasa albums te zien op mijn SGS.

Bewerkt (7 december 2010 09:19)

Samsung Galaxy Note 2 N7100 Dr. Ketan 4.3
Samsung Galaxy Tab 10.1 P7510 Ganbarou 4.3

gabriel1949

gabriel1949

• Lid sinds 15 juli 2010
  • Berichten 73
  • Reputatie 0
  • 27 mei 2011
  • 11:04

Picasa Tool 2 vragen:
ik heb er voor betaald en is dat normaal (is het wel waard maar ik zie nergens de bedragen staan bij Market) via Google

2e en belangrijkste: hoe krijg ik al die voorbeelden van foto van derden eraf, nergens zie ik een help op internet hiervoor.
Wat ik wil is alleen mijn foto die ik onder Picasa op Internet heb staan ofwel de albums.

Dus nu start ik men programma met de juiste mail en inlogcode en dan komt netjes men picasa met album en dan ook nog al die andere vorbeelden van foto!

Wie weet eventueel de goede help of oplossing

vr. gr. Gabriël

Bewerkt (27 mei 2011 11:04)
Marvin

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 27 mei 2011
  • 14:49

Nee, het is niet normaal dat je daar voor betaald hebt. Waar heb je die vandaan gehaald?

De foto's die alleen op jouw account staan bij picasa kan je ook zonder extra tools zien in de gallery.

Bewerkt (27 mei 2011 14:49)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren