Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

• Xiaomi Mi 9T Pro

• Samsung Galaxy Note 10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

T_Scheen

T_Scheen

• Lid sinds 20 september 2011
  • Berichten 67
  • Reputatie 0
  • 14 december 2012
  • 09:23

Met de app MAME4Droid kan je (al een tijdje) op Android tablets & phones een goed werkende MAME emulator installeren om nog eens de goede oude klassiekers van begin jaren 80 te herleven.

De spelletjes die hier voor mij van groot belang zijn: (Ms) Pac Man, Donkey Kong en Galaga - Simpel en geniaal !
Min-puntje van Mame4Droid: Je kan geen highscores bewaren - misschien komt dit nog later. Voor wie dit een spelbreker is hoeft dus niet verder te lezen.

Probleem: Deze en andere games zijn zonder Joystick, op een touchscreen niet echt speelbaar. Je geraakt misschien voorbij de eerste level, maar dan…
Bluetooth Joystick of Gamepads bestaan er al een tijdje voor Android, maar het esthetische aspect laat het toch wat afweten.

Ik kijk al een tijdje jaloers op de iCade in combinatie met een iPad maar Apple komt er bij mij niet thuis - Punt aan de lijn !
iCade - Arcade Cabinet for iPad - ION Audio

Dit product werkt ook via Bluetooth, dus in principe zou het ook op Android lopen.

Op deze Youtube links kan je zien, hoe je het met een Android tablet combineert - werkt blijkbaar prima !
icade arcade for tablets ios android use mame4droid - YouTube
mame4droid on android how to roms mame4all - YouTube
icade + mame4droid + asus transformer - YouTube

Ook al heb ik een Asus Transformer Prime, vind ik de combinatie tablet / iCade nog iets te groot.
Ik heb mij daarom via Amazon.com het kleinere broertje van de iCade uit de VS naar Belgie laten leveren, de iCade Jr. (90$ in totaal - ondertussen is ie weer 20$ goedkoper):
iCade Jr. - Desktop Arcade Station for iPhone & iPod touch - ION Audio

Als je dus (zoals ik) een Android Smartphone hebt, die ongeveer de afmetingen van een iPhone 4 heeft (of max. 65 x 120 x 11 mm), dan is deze combinatie een heel fraaie Mini-Arcade voor retro-geeks zoals ik.
Is je smartphone groter dan boven beschreven, dan kan je hem alsnog in landscape mode in de gleuf van de iCade Jr. zetten.
Werkt het ? Kort samengevat: Ja ! (welliswaar met wat gepruts, dat geef ik toe)
En, in tegenstelling tot de Jesus-Phone users, heb ik geen Jailbreak/Root nodig om Mame te gebruiken.

Hier dus de stappen (Met dank aan de Non-support van ionaudio.com):

1. Installeer MAME4Droid vanuit de Google Play store
2. Haal je MAME 0.37b5 ROMs (alleen deze werken) op Download MAME Mame 0 37b5 Roms ROMs and Games (eerst gratis inschrijven)
3. Alvorens verder te gaan, probeer nu eerst of de games werken en speel met de settings van MAME4Droid om de voor jou de juiste instellingen te vinden
4. Installeer “Bluez IME” keyboard vanuit Google Play store. Dit maakt van je iCade Jr. een Bluetooth keyboard.
5. Download en installeer de add-on apk voor iCade van dezelfde ontwikkelaar (in je settings eerst ‘allow unknown sources’ activeren - geen paniek, de app is veilig):
BluezIME-HIDEnabler.apk - android-bluez-ime - BluezIME HID Enabler - A Bluetooth IME system for connecting gamepads to your Android - Google Project Hosting
6. Start Bluez IME (en Bluetooth)
7. 4 knoppen achter de iCade Jr. 5 seconden lang ingedrukt houden tot dat het toestel in de lijst van Bluetooth devices verschijnt = Pairing
8. Druk op iCade Jr. en daarna selecteer ‘Icade’ als controller
9. Selecteer ‘Bluez IME’ als input method. Als alles goed is, verschijnt ‘Bluez IME’ nu permanent in de notification bar.
10.Start de MAME4Droid app
11. Configureer de 4 buttons (A, Y, X, B) in Mame4Droid in Options->Settings->“Define Keys” (De DPad/Joystick hoeft niet opnieuw ingesteld te worden)
12. In settings, laat “External Controller” op “Default”
13. In settings, “Scaling mode” op “Stretch to fit screen” zetten
14. Optioneel: In settings, “Touch controller visible” uitvinken, dit geeft nog meer speelruimte op het scherm

Game on !

In bijlage, een video van mijn iCade Jr. in combinatie met een Sony Xperia Miro (Android 4.04.).

View My Video

In principe een smartphone met low-end specs - maar het werkt toch prima.

Waarschijnlijk ga ik vroeger of later nog de panels met iets zinnigers dan ‘iCade’ overplakken.
Volgend project: Frodo C64 op dezelfde manier aan de praat krijgen - “Impossible Mission” and “Paradroid” zijn mijn favorite-games uit de C64-periode.

Veel retro-plezier !

Bewerkt (24 april 2013 16:01)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren