Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

• Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

• Pokémon Quest

• PUBG Mobile

• Super Mario Run

Trending smartphones
  • OnePlus 6T

• Huawei Mate 20 Pro

• Google Pixel 3 XL

• Samsung Galaxy Note 9

• Nokia 7 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

Bloesum

Bloesum

• Lid sinds 10 augustus 2010
  • Berichten 342
  • Reputatie 0
  • 13 augustus 2010
  • 12:37

Hallo,

Weet iemand van jullie iets over de IP toewijzing door de mobiele providers? Ik zit bij Vodafone en wil weten of de toewijzing dynamisch of statisch is. Ik wil namelijk proberen mobiel contact te leggen met mijn thuis pc, maar daar zit nog een modem/router tussen met een firewall. Vandaar.

Groetjes,

Bloesum

Bewerkt (22 april 2013 12:33)
Marvin

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 13 augustus 2010
  • 12:48

Het IP adres (voor 2G/3G) dat je door Vodafone toegewezen krijgt is dynamisch en lokaal voor het vodafone netwerk. Je kunt er vanaf je PC niet bij. Andersom echter ga je via de gateway van vodafone (dat doet iedereen die via vodafone mobiel werkt). Ga met je telefoon naar Whoami - My IP Address, Browser info, DNS Lookup en voila, daar zie je het IP adres dat aan de buitenwereld bekend is van de vodafone gateway.

Bloesum

Bloesum

• Berichten 342
  • Reputatie 0
  • 13 augustus 2010
  • 13:21

Marvin;33168
dynamisch en lokaal voor het vodafone netwerk

Is deze toewijzing net zo ‘dynamisch’ als mijn dynamische IP adres voor mijn Telfort vast internet (Wat al jaren hetzelfde is)? En wat bedoel je met lokaal? Kan dit weer veranderen in een andere regio van Nederland?

Groetjes,

Bloesum

Marvin

Marvin

• Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 13 augustus 2010
  • 14:58

Bloesum;33182
Is deze toewijzing net zo ‘dynamisch’ als mijn dynamische IP adres voor mijn Telfort vast internet (Wat al jaren hetzelfde is)? En wat bedoel je met lokaal? Kan dit weer veranderen in een andere regio van Nederland?
De IP adressen die vodafone aan je toestel uitdeelt zijn in de 10.x.x.x reeks en worden daadwerkelijk iedere keer dat je een verbinding opnieuw op zet nieuw uitgedeeld. Je krijgt dus iedere keer dat je een keer de verbinding kwijt geweest bent een vers adres uit de DHCP pool (3G 's nachts uit is voldoende). Vanmorgen had ik bijvoorbeeld adres 10.15.170.237, net gooi ik de mobiele dataverbinding even down en daarna weer up en nu heb ik 10.67.253.26 (en zometeen waarschijnlijk wel weer een andere/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/big_smile.png" />).

Die 10.x.x.x adressen zijn door vodafone uitgedeelde lokale adressen in het vodafone netwerk. Alle dataverkeer van en naar je telefoon gaat vervolgens via hun gateway. Aan de internet-kant lijkt het alsof je een totaal ander IP nummer hebt (in mijn geval: 62.140.137.115). Van mijn telefoon uitgaande IP pakketten krijgen op de address translating gateway (Wikipedia: zie Basic NAT) allemaal dat zelfde internet adres. Terugkomende pakketten worden door de NAT vervolgens doorgestuurd naar het lokale 10.x.x.x nummer van jouw telefoon. Ergo, het adres van jouw telefoon is niet bekend op het internet en berichten die naar het IP nummer van jouw telefoon gestuurd worden komen nooit aan (er is namelijk geen route van bekend en daarnaast worden deze lokale adressen ook binnen andere netwerken gebruikt voor lokaal dataverkeer).

Nu neem ik aan dat je jouw firewall open wil zetten voor dataverkeer dat van jouw telefoon af komt. Het vervelende is dat je dus niet kunt zien of dat verkeer van jouw telefoon komt of die van mij; ze hebben beide dezelfde afzender adressen (met beide een ander sequence nummer, dat wel - maar ja, die zijn iedere transfer anders!).

Bloesum

Bloesum

• Berichten 342
  • Reputatie 0
  • 13 augustus 2010
  • 15:31

He Marvic,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik moet nog even verder puzzelen maar ik denk dan dat ik een firewall rule opzet voor 10.* en dan nog een inlog verplicht stel naar de poort/applicatie (of zo iets). Ik wil namelijk op afstand Transmission (torrent) kunnen bedienen.

Cheers,

Bloesum

Marvin

Marvin

• Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 13 augustus 2010
  • 21:12

Dat dacht ik al dat je dat wilde, maar dat is de kern van mijn verhaal: IP adres 10.* komt *niet* bij jouw router binnen. Als pakketten van jouw telefoon met IP nummer 10.x.x.x bij je router aankomen hebben ze ander IP adres gekregen, namelijk het adres van de vodafone gateway. En die is voor alle telefoons in het vodafone NL netwerk het zelfde. Je moet er dus idd een password op zetten voor volledige bescherming.

Bloesum

Bloesum

• Berichten 342
  • Reputatie 0
  • 14 augustus 2010
  • 10:39

Aha. Dus al die mensen die roepen dat ze bij hun bestanden thuis komen via hun mobiel hebben gewoon een poort open staan voor de hele wereld met een login ertussen. Lijkt me niet ideaal. Wifi lijkt me geen probleem, want dat is toch lokaal. Dan hou ik het liever bij Dropbox. Die heeft ook een Android app.

Bewerkt (22 april 2013 12:32)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren