Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

• Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

• Pokémon Quest

• PUBG Mobile

• Super Mario Run

Trending smartphones
  • ASUS ZenFone 6

• OPPO Reno 10x Zoom

• OnePlus 7 Pro

• Xiaomi Mi 9

• Samsung Galaxy S10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

Het_ratje

Het_ratje

• Lid sinds 02 december 2010
  • Berichten 3102
  • Reputatie 10
  • 11 november 2012
  • 20:13

Wegens het aantal topics dat de laatste week is aangemaakt op Androidworld hierbij een informatief-topic over wat NL-Alert is, waarom dit gebruikt gaat worden en waardoor het mogelijk nietzou werken op jouw toestel.

Wat is NL-Alert?

NL-Alert is een nieuw aanvullend alarmmiddel van de overheid voor op de mobiele telefoon. Met NL-Alert kan de overheid mensen in de directe omgeving van een noodsituatie met een tekstbericht informeren. In het bericht staat specifiek wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kunt doen. Zo kunnen meer mensen worden bereikt en worden mensen beter geïnformeerd. NL-Alert wordt ingezet bij levens- of gezondheidsbedreigende situaties, zoals een grote brand waarbij giftige rook vrijkomt, explosiegevaar of een overstroming.

Hoe werkt het?

De overheid zendt een tekstbericht naar de mobiele telefoons in de directe omgeving van een (dreigende) noodsituatie. NL-Alert werkt op basis van cell broadcast en niet met sms-berichten. Daardoor werkt NL-Alert óók als het netwerk overbelast is. NL-Alert is gratis en anoniem. Bij NL-Alert is je privacy gewaarborgd. De berichten worden uitgezonden in het gebied waar de noodsituatie zich voordoet. Voor het systeem is Nederland onderverdeeld in 5000 regio's. De overheid kan gericht aan één of meerdere van die regio's berichten sturen in geval van nood. In het bericht staat dan wat er aan de hand is en wat mensen het best kunnen doen.

Maar het werkt niet overal op?

Klopt, het is duidelijk geworden n.a.v. een persbericht van het minsterie dat de netwerken van Vodafone en T-Mobile de meldingen pas begin volgend jaar volledig zullen ondersteunen. Er zijn toestellen die de meldingen alleen over 3G kunnen binnenkrijgen. Bij KPN wordt deze functie momenteel al ondersteund, bij de andere twee providers nog niet. Daar werken de meldingen alleen bij toestellen die 2G-meldingen accepteren, het KAN dus zo zijn dat je momenteel nog GEEN gebruik van de service kunt maken. Let er ook op je (custom) ROM dit wel ondersteunt.

En waar kan ik zien of mijn toestel werkt?H]

Mits je dus in je achterhoofd houdt dat de provider ook van belang is kunt je via deze link de instelhulp gebruiken om je toestel in te stellen. Zie hier: NL-Alert - NL-Alert

http://youtu.be/8-djsGrUaN8

Bron:
NL Alert | Nederland Veilig

Bewerkt (4 november 2013 10:14)
DaveDH

DaveDH

• Lid sinds 07 november 2010
  • Berichten 2801
  • Reputatie 60
  • 11 november 2012
  • 20:22

Mooi gedaan man !

Bewerkt (24 april 2013 15:51)
scavo

scavo

• Lid sinds 23 maart 2011
  • Berichten 599
  • Reputatie 10
  • 11 november 2012
  • 20:26

Goed dat je het hier ook nog ff onder de aandacht brengt. Op mijn telefoon werkt het nog niet maar ik hou het in de gaten. Eigenlijk zou het automatisch op alle telefoons moeten werken maar wat niet is kan nog komen!

Samsung Galaxy S7

JHS_NL

JHS_NL

• Lid sinds 21 januari 2011
  • Berichten 666
  • Reputatie 0
  • 12 november 2012
  • 12:14

Mooi dat je het even onder de aandacht brengt, jammer alleen dat mijn telefoon er niet tussen staat…

Telefoon(s): Xiaomi Mi Mix 2s
Tablet: NVIDIA Shield K1
Android TV: NVIDIA Shield TV

Website:
http://www.joostslager.nl

outlaw

outlaw

• Lid sinds 16 maart 2012
  • Berichten 935
  • Reputatie 0
  • 12 november 2012
  • 12:48

Zoiets belangrijks moet altijd geplaatst worden. Top!!

Eric65

Eric65

• Lid sinds 23 juni 2011
  • Berichten 217
  • Reputatie 0
  • 15 november 2012
  • 23:53

Mijn telefoon staat er ook niet tussen (Galaxy Note II). Echter kon ik het wel instellen. Zie de instructie op de NL-Alert site bij Samsung Galaxy S II.
En infoberichten is niet iets nieuws. Jaren geleden bij mijn zus haar Nokia telefoon juist uitgezet omdat ze allemaal onzinnige infoberichten kreeg. Dus lijkt het mij sterk dat o.a. de Samsung Galaxy S III en Galaxy Nexus dit volgens NL-Alert site niet ondersteunen. Ik vermoed eerder dat men niet van alle telefoons de documentatie heeft. Ik zou zeggen tegen eigenaren van deze Samsungs, probeer de stappen bij de Samsung Galaxy S II. Voor degene die geen Samsung of geen ‘berichten’ applicatie hebben. Start je sms applicatie en kijk bij instellingen naar iets als ‘Infoberichten’ of ‘Cell Broadcasting’/CB. Volgens mij heeft iedere telefoon dit. Tenzij je een hele oude telefoon hebt, maar dan zal het wel geen Android zijn

Volgens mij zou het goed zijn als NL-Alert mensen de mogelijkheid geeft om de stappen te noteren als voor hun telefoon dit nog niet aanwezig is, maar dit zelf hebben uit gedokterd. Vele handen maken licht werk.

Bewerkt (24 april 2013 15:52)
Verwijderd_Account_14511

Verwijderd_Account_14511

• Lid sinds 15 februari 2011
  • Berichten 228
  • Reputatie 0
  • 15 november 2012
  • 23:56

Hele oude telefoons hadden dit juist wel. Mijn Siemens S6 Power uit 1998 had het al. Ik denk eerder dat het er naderhand niet meer ingebouwd is omdat er toch niks zinnigs mee gedaan werd.

Het_ratje

Het_ratje

• Berichten 3102
  • Reputatie 10
  • 16 november 2012
  • 10:18

Eric65;358149
Volgens mij heeft iedere telefoon dit.

Nee, niet iedere telefoon heeft dit. En daarnaast is het, wat er in OP staat ook afhankelijk van je provider.
Daarnaast heb je hier natuurlijk genoeg mensen die een Custom-ROM gebruiken, dat maakt het ook weer 'n
beetje moeilijk te overzien.

Eric65

Eric65

• Lid sinds 23 juni 2011
  • Berichten 217
  • Reputatie 0
  • 16 november 2012
  • 12:50

@Het ratje, aan deze opmerking hebben wij niet echt veel. Ik heb gezien dat iemand met een Galaxy S3 infoberichten krijgt en aangeeft dat de stappen hetzelfde zijn als bij de S2. Terwijl NL-Alert aangeeft dat de S3 geen infoberichten kan ontvangen. Mijn Note 2 is van vergelijkbare bouw als de S3 en de mijne kan ook infoberichten ontvangen, ook dezelfde stappen als de S2.

Dus ik probeer juist aan te geven dat mensen niet direct moeten aannemen dat hun telefoon geen infoberichten ondersteund als NL-Alert dit aangeeft. En jij torpedeert dat met jou opmerking zonder echte bewijzen. Dan moet je met specs komen waarin staat (geen infoberichten).

Ik heb een start gemaakt om mensen die een Note 2 hebben dit in te stellen via de stappen van de S2. Ik hoopte dat nieuwe berichten van mensen waren, die hun stappen voor het instellen vermelden, voor telefoons waarvan NL-Alert aangaf dat deze geen infoberichten ondersteunen. Daar hebben we wat aan.

Dat een provider dit misschien niet ondersteund is natuurlijk iets anders. Maar dan nog kan je je telefoon alvast voorbereiden mochten ze dit toch in de toekomst opnieuw ondersteunen of mocht je van provider veranderen.

Het_ratje

Het_ratje

• Berichten 3102
  • Reputatie 10
  • 16 november 2012
  • 13:10

En ik probeer alleen aan te geven dat mensen zich ook niet moeten blindstaren op jouw post. Nogmaals; als je een Stock ROM hebt KAN het zo zijn, als je provider het ondersteunt, dat het werkt. Er staat nergens dat de SGSIII het niet kan, er staat op de site alleen geen instelhulp bij. Misschien omdat ze dit nog niet hebben, of nog gaat komen. Daarom zijn de overige threads dan ook ALLEMAAL gesloten op AW omdat het duidelijk moet zijn dat men verschillende dingen in het achterhoofd moet houden alvorens hier allemaal topics over te gaan aanmaken:

- Custom/Stock ROM
- Telefoon
- Provider

Mochten ervaringen hierover in het topic komen dan is dat alleen maar goed (daarom ook dank voor je bijdrage).
Daarnaast torpedeer ik niks, feit blijft dat het niet op alle telefoons zit. Mocht je nog vragen hebben dan kunnen
we per PM verder discussiëren hierover.

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren