Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Note 20 Ultra

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

• Samsung Galaxy A51

• Poco F2 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Zatta

Zatta

• Lid sinds 28 februari 2011
  • Berichten 777
  • Reputatie 0
  • 13 april 2012
  • 21:42

Er was eens een tijd dat Google Android ontwikkelde. De source van Android is open. Grote bedrijven hebben hiermee versies van Android Ontwikkeld. Samsung heeft daar zijn eigen draai aan gegeven met hun Touchwiz framework en launcher, HTC heeft dat gedaan met hun Sense.

Dan is er nog op een klein eilandje, ver, ver weg, een groepje mensen zoals jij en ik die uit diezelfde bron-code hun eigen versie van Android hebben gebrouwen. Later is dit kleine groepje mensen steeds wat groter geworden en uitgegroeid tot de grootste community in Android-land. Ze worden aangevoerd door Steve Kondic en ze brengen u CyanogenMod!

CyanogenMod is een compleet vanaf de grond af aan opgebouwde Android “distributie”, zoals ze het zelf noemen. Dit betekend dat er geen software van Samsung in zit! Het is stock Android met wat extra's.

Nu komt CyanogenMod9 eraan voor de Iconia Serie. De eerste unofficial (voorheen KANG) build is uit en er wordt gewerkt aan de merge in de officiele Cyanogen repositories

Toch is enige waarschuwing vooraf vereist:
  • CyanogenMod is géén Acer Android. Dus ook geen Acer Ring.
  • Bepaalde features die Acer Roms wel hebben heeft CyanogenMod niet (welke zou ik niet weten, ik heb nog geen dag Acer gedraait.)
  • Het is allemaal nog experimenteel dus potentieel instabiel.

Flashen van Acer stock naar CyanogenMod 9:
  • Zorg dat je je CPUID weet (schijnt heel erg verschrikkelijk belangrijk te zijn)
  • gebruik “adb devices”, he tnummer dat je dan krijgt is je CPUID. het moeten achtien tekens zijn, als het er minder zijn moet je er nog 0x voor zetten zodat het begint met 0x0 (nul x nul).
  • of maak een nandroid en zoek dan op je sdcard, waar de nandroid staat, naar het bestand UID.txt.
  • of doe, in je terminal emulator, “dmesg | grep androidboot.serialno > /sdcard/dmesg.txt”, open dat kleine bestand en zoek naar de regel androidboot.serialno= x , daar staat het nummer x ook. Moet ook beginnen met 0x (zie punt 1). Deze methode moet je direct na opstarten doen, anders staat de CPUID niet meer in de dmesg.
  • De CPUID gebruik je dan hier om de SBK te achterhalen, die laatste heb je nodig voor NVFLASH.

Zorg dat je weet wat NVFLASH is en dat je het kan gebruiken.

Zorg dat je CWM hebt op je tablet.
    Flash de build.
    Wanneer je de Unlocked ICS bootloader (en dus de NVFLASH weg hebt bewandeld) hebt zit je goed, ga door naar “Flashen Gapps”
    • Wanneer je op de HC bootloader (en je ook geen zin hebt in NVFLASH) zit, flash de goede boot.bin

Flashen GAPPS
    • GAPPS bevat: Market (uhh, Play..), Talk, Gmail, Google Quicksearch, Voicesearch, GalleryGoogle en nog allerhande ondersteunde zaken. Gapps bevat dus niet: Maps, Youtube, Picasa etc, dezen kan je gewoon uit de Market halen.

Ik besef me dat dit een nogal korte beschrijving is, het heeft me nogal wat uurtjes gekost om er achter te komen hoe ik het zelf voorelkaar moet krijgen, een goede how-to komt nog wel ergens in de komende weken.

Cyanogemod9 en de Gapps downloaden doen we hier:
  • Builds: XDA thread: Iconia ICS Project - Multi device - Official coming soon
  • Gapps: Goo-inside.me - GAPPS

Kleine tips:
  • Komt nog wel

Ontwikkelaars:
  • gh123man (Brian Floersch) - Google+
  • hbwelch -
  • randomblame -
  • shchers

Op- en aanmerkingen over, of aanvullingen op deze post zijn altijd welkom. Ik sta open voor iedere vorm van opbouwend commentaar.

Bewerkt (24 april 2013 14:37)
  • flevo

flevo

• Lid sinds 08 juli 2010
    • Berichten 952
    • Reputatie 0
    • 16 april 2012
    • 14:37

hallo Zatta
    ik heb een paar vraagjes
    de versie van thor is toch ook CM?
    en hoe kan je wetenen welke bootloader je hebt?
    waar kan je CPUID vinden
    en NVFLASH is dat een schone stock versie er op zetten

mvg flevo

Bewerkt (24 april 2013 14:38)
    bedege

bedege

• Lid sinds 23 juli 2010
    • Berichten 82
    • Reputatie 0
    • 16 april 2012
    • 18:02

van af welke versie kan je hier naar toe en hoe.
    ik heb nu 3.2

Zatta

Zatta

• Berichten 777
    • Reputatie 0
    • 17 april 2012
    • 01:04

flevo;289636
    hallo Zatta
    ik heb een paar vraagjes
    de versie van thor is toch ook CM?
    Nou, dat is te zeggen… Thor's ICS Rom is wel voor het leeuwendeel CM. Maar: hij voegt er dingen aan toe dus die kan je meer zien als custom rom op basis van CM. Bovendien is hij dus, zoals bekend, closed source dus wat dat betreft is hij meer te vergelijken met MIUI-achtige spinsels (die zijn over het algemeen ook gebaseerd op CM). Hij heeft wel zelf zijn device-trees en kernel gemaakt dus in dat opzicht is hij juist weer niet vergelijkbaar met MIUI die juist dat deel van CM overnemen, wat overigens ook de werkwijze is van AOKP. Hierbij generaliseer ik wel een beetje, dat is per apparaat wat verschillend.

flevo;289636
    en hoe kan je wetenen welke bootloader je hebt?
    Dat kan Acer Recovery Installer (in de Google Market/Play) je vertellen (of je neemt de nieuwste bèta van XDA)

flevo;289636
    waar kan je CPUID vinden
    Dat is een wetenschap an sich. Het ligt eraan op welke bootloader je zit. Heb je per ongeluk een gelekte ICS van Acer geflashed dan kan je inde terminal emulator dit doen:
    dmesg > /sdcard/dmesg.txt
    in het tekstbestand dmesg.txt op je sdcard zou dan een lijn moeten staan die bevat "androidboot.serialno" en dan een nummer. Dat is je CPUID.

Mocht je nog op de honeycomb 3.1 bootloader zitten (dat zit jij denk ik en het is ook de weg die ik heb gevolgd) dan is het gemakkelijker om een nandroid backup te maken en te kijken in /mnt/external_sd/clockworkmod/backup/2012-xx-xx.xx.xx.xx/uid.txt

Met dat nummer kan je dan op deze site van Vache een SBK genereren, die heb je uiteindelijk nodig om NVFLASH te kunnen gebruiken. Trouwens, het nummer moet met 0x0 beginnen, als dat er niet voor staat moet je dat er nog even voor zetten. In mijn uid.txt stond dat er al voor maar als je de dmesg weg hebt gevolgd ontbreekt dat er nog voor.

flevo;289636
    en NVFLASH is dat een schone stock versie er op zetten
    mvg flevo
    Nee, dat is een programmatje vergelijkbaar met Heimdall. Je kan daar bootloaders mee flashen (ik denk dat je er nog wel meer mee kan, het is nogal krachtig. Het wordt gebruikt als je in APX mode bent geboot. Ik heb het pakketje van hier (alleen sectie 1.1 lezen, de rest is om zelf een rom te builden uit sources) gebruikt. Zipje op je windows computer uitpakken in CNVFLASH en vanuit daar de instructies volgen van deze post (beschrijft hetzelfde als wat er staat daar waar het pakketje vandaan komt maar dan wat uitgebreider).

Als je dat allemaal hebt gedaan heb je de geunlockeded ICS bootloader en ClockWorkModRecovery en dus kan je de laatste build en gapps achter elkaar flashen in recovery.

Ennuh, waarom zet je je SGS niet ook op CM9?

bedege;289723
    van af welke versie kan je hier naar toe en hoe.
    ik heb nu 3.2
    Ik kan me vergissen maar dan heb je dus ook nog geen root. Hoe is het heb gedaan was beginnen met het downloaden van iconiaroot (dit is een directe downloadlink, kan je het gemakkelijkst aanklikken als je browsed met je A500!!) , dan heb je die vast op je sdcard staan.
    Het is ook handig om vast de nieuwste Acer Recovery Installer bèta van XDAop je SD Card te hebben staan, het kan zijn dat na het downgraden je zo flauw wordt van de fc's en dat je ook je toetsenbord niet meer kan gebruiken.
    Als je dan toch de boel aan het voorbereiden bent, download dan ook gelijk een custom rom, bijvoorbeeld FlexReaper. Dan heb je die alvast op je SD card staan, de volgende stap maakt je tablet namelijk even licht onbruikbaar (voortdurend fc's, erg lastig werken maar daar moet je even doorheen)

Daarna ben ik gaan downgraden via METHOD 2 die hier staat beschreven (wat dus even leid tot een onstabiele tablet)

Na het draaien van de update.zip dus rooten met die app “iconiaroot” en cwm installeren met Acer Recovery Installer. Daarna heb ik Flexreaper geflashed.

Na het rooten etc kan je je CPUID gaan achterhalen via de nandroid methode, dat leek mij de gemakkelijkste weg maar zoals je al hebt gezien is er ook nog een METHOD 1, dan heb je alvast je CPUID en kan je denk ik gelijk door bij het installeren van de bootloader voor ICS.

Zo, is het toch nog een soort van ad-hoc howtootje geworden, ik ga dit denk ik deze week nog wel eens ergens allemaal uitwerken.

flevo

flevo

• Lid sinds 08 juli 2010
    • Berichten 952
    • Reputatie 0
    • 17 april 2012
    • 09:12

je hebt er een mooi (howtoo) verhaal van gemaakt.
    ik heb nu de ics versie van thor waar ik opzich wel tevreden mee ben maar om een keer iets anders te proberen is dit zeker de moeite waard.
    ik moet nu voor mezelf een goed stappen plan bedenken voor de weg die ik moet volgen om naar deze versie te en evt weer terug.

Timelord

Timelord

• Lid sinds 05 juni 2010
    • Berichten 2392
    • Reputatie 20
    • 17 april 2012
    • 09:43

Aangezien ieder mens anders is, zou het dan niet veel handiger (en minder werk) zjin om alle programma's die
    in de Market te downloaden zijn, weg te laten uit de ROM ?

Oukitel K5000 7.0 (nog) ongeroot
    Samsung Note geroot 4.2.1 Spirit Rom (op sterven na dood)
    HTC Desire geroot Slim Rom 4.4.4
    HTC one X + geroot 4.2.2 ViperX+ 2.1.1
    One plus one geroot 6.01
    LG P990 geroot 2.3
    Samsung A8 ongeroot (werk)
    Umidigi a5 Pro ongeroot (nog wel).

flevo

flevo

• Lid sinds 08 juli 2010
    • Berichten 952
    • Reputatie 0
    • 17 april 2012
    • 12:01

Timelord;289973
    Aangezien ieder mens anders is, zou het dan niet veel handiger (en minder werk) zjin om alle programma's die

waarom goede apps uit de rom weglaten. laat deze aub er in staan.

Zatta

Zatta

• Berichten 777
    • Reputatie 0
    • 17 april 2012
    • 12:23

Timelord;289973

Dat is hier het geval. Google apps (gapps) die in de market staan zitten dus ook niet in de gapps-pakketjes.
    Die gapps zitten ook niet in de rom maar dat heeft een andere reden, zie dit verhaal maar eens:
    http://wiki.rootzwiki.com/Gapps

Vanwaar eigenlijk deze opmerking?

Zatta

Zatta

• Berichten 777
    • Reputatie 0
    • 17 april 2012
    • 12:26

flevo;289966
    je hebt er een mooi (howtoo) verhaal van gemaakt.
    ik heb nu de ics versie van thor waar ik opzich wel tevreden mee ben maar om een keer iets anders te proberen is dit zeker de moeite waard.
    ik moet nu voor mezelf een goed stappen plan bedenken voor de weg die ik moet volgen om naar deze versie te en evt weer terug.

Je kan ook met je 3.1 (of 3.0.1) bootloader deze rom draaien, dan moet je nog een extra boot.bin (andere kernel dus) flashen: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=24791777&postcount=2

Timelord

Timelord

• Lid sinds 05 juni 2010
    • Berichten 2392
    • Reputatie 20
    • 17 april 2012
    • 12:44

Zoals ik al aangaf: als je ze hebben wilt kun je ze zelf downloaden.

GAPPS bevat: Market (uhh, Play..), Talk, Gmail, Google Quicksearch, Voicesearch, GalleryGoogle en nog allerhande ondersteunde zaken. Gapps bevat dus niet: Maps,

Ikzelf heb geen behoefte aan Talk, Google Quicksearch, Voicesearch, GalleryGoogle,
    maar Maps gebruik ik weer wel.

Door een ROM kaal op te leveren kun je het dus echt helemaal naar eigen smaak inrichten.
    (Zover ze te downloaden zijn dan he)

Zo vermijd je mijns inzien het welles nietes verhaal.

Oukitel K5000 7.0 (nog) ongeroot
    Samsung Note geroot 4.2.1 Spirit Rom (op sterven na dood)
    HTC Desire geroot Slim Rom 4.4.4
    HTC one X + geroot 4.2.2 ViperX+ 2.1.1
    One plus one geroot 6.01
    LG P990 geroot 2.3
    Samsung A8 ongeroot (werk)
    Umidigi a5 Pro ongeroot (nog wel).

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren