Netflix verloor 1 miljoen klanten, dit is wanneer reclame komt

Netflix verloor 1 miljoen klanten, dit is wanneer reclame komt

Sebastien Marien

door Sebastien Marien

Laatst geüpdatet

Netflix verloor 970.000 klanten in het tweede kwartaal van 2022, minder dan de 2 miljoen die verwacht werd. Toch zal het langer duren alvorens het aangekondigde abonnement met reclame beschikbaar is, dat is begin 2023 het geval. Netflix stelt dat het innovatief wil zijn met reclamemodel.

Netflix' abonneeverlies

In een boodschap aan zijn investeerders deelt Netflix dat in het afgelopen tweede kwartaal in totaal 970.000 abonnees hun abonnement hebben opgezegd. Oorspronkelijk sprak de streamingdienst over een verwacht verlies van 2 miljoen klanten. Toch willen investeerders uiteraard vooral groei zien bij het bedrijf en één van de elementen die daarvoor moet zorgen is een voordeligere formule met reclame.

"We hebben recent Microsoft voorgesteld als onze partner voor technologie en reclame en we willen deze formule rond het begin van 2023 lanceren", stelt Netflix in zijn brief aan aandeelhouders. "Zij maken grote investeringen om hun reclamebusiness, goed voor miljarden euro's, uit te breiden naar premium videokanalen. We zijn verheugd dat we met zo'n sterke partner wereldwijd samenwerken."

Reclame beperkt beschikbaar

Eerder werd gelekt dat Netflix nog voor het einde van dit jaar reclame zou tonen met zijn nieuwe abonnement, en als die informatie klopt dan lijkt dat niet te lukken. Verder zal niet elke Netflix-show meteen met reclame te zien zijn. Netflix moet de makers van alle content die het onder licentie aanbiedt eerst nog overtuigen van het idee.

De streamingdienst maakt zich sterk dat de kwaliteit van de reclame in de loop van de jaren ook zal verbeteren en het bedrijf wil ook innovatief zijn. Het reclamemodel wordt eerst in een beperkt aantal markten uitgerold. "We beginnen wellicht in een handvol markten waar veel geld aan advertenties wordt besteed. Zoals bij de meeste van onze ideeën is het de bedoeling dat we het uitrollen, luisteren en leren. Daarna kunnen we er snel op inspelen om ons te verbeteren. In de komende jaren zal onze reclamebusiness er waarschijnlijk anders uitzien dan bij dag één."

Gerelateerde artikelen

Het is niet bekend of een goedkoper abonnement met reclame vanaf het begin beschikbaar zal zijn in België en Nederland. Dinsdag onthulde Netflix dat het het delen van account wil toestaan via een systeem waarbij abonnees bijbetalen voor extra huizen. Wil jij graag weten hoe een streamingdienst zoals Netflix juist werkt: van het verzamelen van content tot de serverinfrastructuur? We leggen het uit.

Overweeg jij om van het abonnement met reclame gebruik te maken, of ben je vooral benieuwd naar de maandelijkse prijs? Laat het ons weten in de reacties.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over Netflix? Download dan onze Android-app en volg ons op Facebook, Instagram, YouTube, Telegram en Twitter.

Netflix

Netflix

Wat is Netflix? Netflix is een streamingdienst die in september 2013 in Nederland gelanceerd is. Je kan met een Netflix-abonnement onbeperkt films, series, documentai ..

0 reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Entertainment

Dit vind je misschien ook leuk