Netflix heeft in het afgelopen kwartaal 200.000 abonnees verloren. De streamingdienst werkt nu aan mogelijke oplossingen om de omzet te verhogen.
Goedkopere Netflix-abonnementen
In maart wist financieel directeur van Netflix, Spencer Neumann, nog te melden dat de streamingdienst op dit moment nog niet bezig was met een goedkoper abonnement met advertenties. “Maar zeg nooit nooit”, vulde Neumann aan. Nu meldt Reed Hastings, mede-oprichter van Netflix, tijdens een earnings call aan dat het bedrijf denkt aan het aanbieden van goedkopere abonnementen. Netflix zal in de komende tijd gaan bekijken hoe ze deze goedkopere abonnementen kunnen gaan vormgeven.
Netflix
Netflix
Hastings gaf aan dat hij geen voorstander van advertenties is, maar wel fan is van overzichtelijke abonnementen: “Maar hoezeer ik daar ook een fan van ben, ik ben een grotere fan van de meer keuze voor de consument. En consumenten die een lagere prijs willen betalen voor een abonnement met reclame, geven wat ze willen, is logisch.”
Verlies van 200.000 abonnees
Het aanbieden van een nieuw goedkoper abonnement is mogelijk gebaseerd het verlies van abonnees. Netflix heeft er in het afgelopen kwartaal 200.000 verloren. Het bedrijf hoopte dat er 2,5 miljoen nieuwe abonnees bij zouden komen. Het is voor het eerst in meer dan tien jaar dat de streaminggigant een daling van het aantal abonnees meldt. Onder andere het stilleggen van de activiteiten in Rusland kostte 700.000 klanten. Daarnaast verloor Netflix in de Verenigde Staten en Canada 600.000 klanten vanwege de recente prijswijzigingen, maar hier had het bedrijf al rekening mee gehouden. Netflix verwacht een afname van twee miljoen abonnees in het tweede kwartaal. Momenteel staat de teller op 221,6 miljoen klanten.
Door dit nieuws zijnde aandelen Netflix 26 procent in waarde gedaald en dat verlies staat ongeveer gelijk aan 37 miljard euro in beurswaarde.
Gerelateerde artikelen
Delen van account aanpakken
Ook het delen van accounts buiten het gezin komt in het overleg aan de orde. Netflix maakt het heel duidelijk dat het de winstgevendheid wil vergroten door het delen van wachtwoorden aan banden te leggen: “De grote boost voor streaming dankzij de COVID-pandemie geeft een vertekend beeld. Terwijl we werken aan het opnieuw versnellen van onze omzetgroei door verbeteringen aan onze service en effectievere inkomsten uit het delen van meerdere huishoudens, zullen we onze operationele marge op ongeveer 20% houden.”
Netflix lanceerde in maart nog een test in drie landen waarbij klanten een extra vergoeding betalen voor gebruikers die geen deel uitmaken van het huishouden van de accounteigenaar.