'54% blijft klant als account delen op Netflix niet meer kan'

'54% blijft klant als account delen op Netflix niet meer kan'

Als Netflix en andere streamingdiensten straks beletten dat gebruikers nog hun account kunnen delen buiten het gezin, zou 25 procent van de Nederlanders voor zichzelf een streamingabonnement afsluiten. Dat blijkt uit een onderzoek. Abonnementen met advertenties zijn ook voor velen aanvaardbaar.

Account delen op Netflix

Er zijn veranderingen op komst in de wereld van de streamingdiensten. Netflix onderzoekt manieren om het delen van accounts te voorkomen en de dienst maakte al bekend dat er een goedkoper abonnement komt met advertenties. Netflix komt met zo'n formule omdat het sinds dit jaar voor het eerst gebruikers verliest. En ook Disney+ wil een abonnement met reclame introduceren.

Nu streamingdiensten met een nieuwe strategie komen, is het de vraag hoe de consument hierop zal reageren. SurveyMonkey deed daarvoor een onderzoek bij 1.000 Nederlanders. Uit de cijfers blijkt dat 25% van de respondenten voor zichzelf een streamingabonnement neemt als het delen van accounts met mensen buiten het gezin zou stoppen. 29% zou overstappen naar een familie- of groepsaccount en dat wil zeggen dat een meerderheid van 54% dus een klant blijft.

Een minderheid van 46% zegt wel zijn abonnement op bij een streamingdienst die het delen van accounts buiten het gezin onmogelijk maakt. 25% zou namelijk overstappen naar een streamingdienst die het delen van accounts wél tolereert en 21% zou het abonnement geheel stopzetten.

Inflatiedruk en reclame

Verder speelt laat ook de druk door de hoge inflatie zich voelen, voornamelijk bij mensen die een lager inkomen hebben. Op dit moment overweegt 61% van mensen met inkomens tot 20.000 euro per jaar overweegt om hun abonnement stop te zetten of te pauzeren, vergeleken met 47% van mensen die meer verdienen.

Het is dan ook begrijpelijk dat Nederlandse consumenten enthousiast worden van goedkopere abonnementen die met reclame komen. 46% van de respondenten zou overwegen over te stappen naar een goedkoper streamingabonnement met advertenties. Hoe enthousiast kijkers over advertenties zijn, lijkt leeftijdsgebonden: 58% van millennials (26-41 jaar) zou een dergelijke overstap overwegen tegenover 34% van babyboomers (58-76 jaar), 42% van Gen X (42-57 jaar) en 48% van Gen Z (25 jaar of jonger).

In een recente AW Poll gaf een minderheid van de lezers toe dat ze hun streamingaccounts buiten het gezin delen. Wat denk jij van de nieuwe strategie van Netflix en andere streamingdiensten? Neem jij voor jezelf een abonnement als je niet meer met vrienden kan delen of ga je dan binnen je gezin een account nemen? Misschien overweeg je om over te stappen naar een andere streamingdienst? Laat het ons weten in de reacties.

De populairste artikelen over Netflix

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties