Samsung 2025? Maak nu kans op een Music Frame t.w.v. €449!

Dit zijn de eerste beelden van WhatsApp Business

Claudia Rahanmetan
Claudia Rahanmetan
6 oktober 2017, 16:03
3 min leestijd
Dit zijn de eerste beelden van WhatsApp Business

Lees verder na de advertentie.

WhatsApp voor bedrijven

WhatsApp heeft in september bekend gemaakt met twee zakelijke oplossingen bezig te zijn. Het gaat om een gratis WhatsApp-bedrijfsapp voor kleine bedrijven en een oplossing voor grote bedrijven met klanten over de hele wereld. Tot nu toe hebben we nog geen beelden gezien van deze WhatsApp-variant. Tot nu toe want de eerste screenshots van onder andere de app en de inschrijfpagina zijn nu gelekt.

Momenteel worden de apps getest door een select groepje bedrijven, waaronder vliegtuigmaatschappij KLM. Zogenaamde testpartners krijgen onderstaande mededeling te zien.

Hoe gebruik je WhatsApp Business? 

De zakelijke WhatsApp-app wordt apart aangeboden. Gebruikers kunnen dus gebruik maken van twee apps voor privé en voor zakelijke aangelegenheden. Je kan er ook voor kiezen om alleen WhatsApp Business te gebruiken. Dan zul je gegevens moeten overzetten. Het gebruik van twee apps, of een app op twee toestellen wordt ook als optie gegeven. 

Opvallend aan onderstaande afbeelding is dat er ondersteuning is toegevoegd voor een vast telefoonnummer. Zo hoef je als bedrijf je mobiele nummer niet meer te gebruiken en kun je je bedrijfsnummer gebruiken.

We kunnen ons voorstellen dat ZZP’ers graag twee apps gebruiken, een voor privé en een zakelijk. Grotere bedrijven zullen alleen WhatsApp Business gebruiken.

Hoe zit de app eruit?

WhatsApp Business is hier in de Play Store te vinden. Het icoontje is gelijk aan die van de ‘consumenten-versie’ behalve de letter ‘B’ in het midden. Alleen bètatesters komen in aanmerking voor het testen.

De screenshots hieronder laten geen grote wijzigingen zien, behalve de naam. Wel is er bij de instellingen ‘statistics’ te zien, die geen diepgravende info toont, alleen het aantal verstuurde, ontvangen en gelezen berichten. Hopelijk wordt dit nog uitgebreid.

Ook nieuw is ‘Business settings’. Hier kun je je bedrijfsprofiel aanpassen. Je ziet hier bijvoorbeeld of je geverifieerd bent. Geverifieerde bedrijven zijn herkenbaar door het vinkje naast de naam, zodat ze makkelijk te onderscheiden zijn van ‘gewone’ gebruikers. Verder is er een regel voor een omschrijving, website en e-mailadres.

Het label onder de locatie staat voor categorieën en dat zijn er behoorlijk wat:

Dan zijn er ook nog ‘Away Messages’ die aangeven dat je tijdelijk niet bereikbaar bent. Hier kun je de buiten kantooruren ingeven. Een bericht eventueel met emoji is hier ook mogelijk. Als een klant dat een app’je buiten kantooruren stuurt, krijgen ze dat bericht te zien.

Wat zien je klanten?

Als klanten contact opnemen krijgen ze een schermpje te zien en gele berichten. Zo kun je zien dat je  met een bedrijf aan het chatten bent. Normale berichten in WhatsApp hebben een groene kleur. Uiteraard krijgen zo ook alle info uit het bedrijfsprofiel te zien.

De eerste indrukken zijn goed. Er dient nog wel wat aan gesleuteld te worden, maar een begin is er. We zijn benieuwd hoe lang het gaat duren totdat de slijterij om de hoek er ook gebruik van gaat maken!

Inofficiële alternatieven

Veel bedrijven staan momenteel al hun klanten te woord met WhatsApp of met tools die klantenservicesoftware via WhatsApp en WhatsApp Web aanbieden. De komst van de nieuwe en officiële oplossingen zal er hoogstwaarschijnlijk voor zorgen dat deze omwegen geblokkeerd worden.

Aanmelden voor WhatsApp Business

Het is mogelijk om je als bedrijf aan te melden, maar we hebben geen idee hoe lang de wachtrij is. Aanmelden kan hier. De gelukkigen die toegang hebben gekregen, kunnen de zakelijke app dan hier in de Play Store downloaden.

Via: Android Police

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

2

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

6 oktober 2017, 22:59

Ben benieuwd of ze de WhatsApp dialogue provider voor Anywhere365 gaan blokkeren. Of anders gewoon een maandelijks tarief gaan vragen aan de enterprise

6 oktober 2017, 21:06

Leuk, kun je dan ook met meerdere gebruikers op hetzelfde account werken?
En wij op kantoor zitten achter een Windows computer