Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

  • Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Note 20 Ultra

  • Google Pixel 4a

  • OnePlus Nord

  • Samsung Galaxy A51

  • Poco F2 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Einde verdienmodel?

'WhatsApp zet advertenties tijdelijk in de ijskast'

· 17 januari 2020

WhatsApp is sinds de oprichting in 2009 uitgegroeid tot een van de populairste messengers ter wereld. Een verdienmodel eraan hangen, is dan natuurlijk erg interessant maar het lijkt er op dat dat voorlopig niet komt.

WhatsApp verdienmodel

In 2009 richtte Jan Koum samen met zijn zakenpartner Brian Acton de messenger WhatsApp op. Het doel van beide heren was om een messenger te ontwikkelen die zonder advertenties zou kunnen bestaan. Daarbij stonden de ervaring en privacy van de gebruiker hoog in het vaandel stonden. In januari van 2014, gaf Koum op een conferentie in München aan dat er nooit advertenties in WhatsApp zouden komen. 

Een maand later kocht Facebook WhatsApp voor 16 miljard dollar en sindsdien is er veel veranderd. Zo kwam er een abonnementsvorm, waarbij er een bedrag van ongeveer één euro per jaar betaald moest worden om de dienst gebruiken. Hier stapte WhatsApp vanaf en de chatdienst werd, voor consumenten, volledig gratis.

Het verdienmodel is inmiddels verlegd naar WhatsApp Business, de zakelijke variant van WhatsApp, maar blijkbaar vallen de inkomsten wat tegen. Eind 2018 liet een WhatsApp-topman namelijk weten dat er advertenties naar WhatsApp Status zouden komen, vergelijkbaar met de advertenties in Instagram Stories. De oprichters waren het hier niet mee eens en beide ruilden WhatsApp in voor een andere bezigheid.

WhatsApp bellen en video

Einde verdienmodel?

Sindsdien hebben we niet veel meer vernomen van het WhatsApp-verdienmodel, tot vandaag. Volgens The Wall Street Journal laat Facebook zijn plannen om geld te verdienen aan WhatsApp voor wat het is. Bronnen van het dagblad hebben onthuld dat WhatsApp onlangs een team heeft ontbonden dat was opgericht om de manieren te vinden om advertenties in de messenger te integreren. Het werk van het team werd vervolgens verwijderd uit de code van WhatsApp.

Facebook is nog steeds van plan om op een gegeven moment advertenties te introduceren in WhatsApp Status, maar voor nu is de focus verschoven naar het genereren van inkomsten via WhatsApp Business. Met deze zakelijke variant kunnen bedrijven bovendien automatisch reageren op vragen van de klantenservice en producten via de catalogusfunctie in de app weergeven. Dit kan de WhatsApp helpen om wat inkomsten te genereren.

WhatsApp Business digitale etalage

WhatsApp Business catalogusfunctie

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (14)
Bezig met laden van reacties...