Twitter vraagt gebruikers om artikelen te lezen voor ze te retweeten

Nepnieuwspraktijken
Twitter Comms, het officiële Twitteraccount van het communicatieteam van Twitter, plaatste donderdag een tweet met statistieken van een ‘nieuwe functie’ waarmee het nepnieuws tegen wil gaan. Twitter begon eerder dit jaar met testen van de functie en zal een steeds grotere groep kennis laten maken met de waarschuwing. Misschien heb je de waarschuwing, waarin staat dat de koppen van artikelen niet het volledige verhaal vertellen, al voorbij zien komen.
Voordat je artikelen retweet krijg je eerst deze melding te zien
Als je deze notificatie ontvangt kan je besluiten het bericht niet te retweeten door op ‘annuleren’ te drukken. Uiteraard blijft het mogelijk om de tweet alsnog de retweeten – het kan immers zo zijn dat je het artikel eerder al hebt gelezen, en dus bekend bent met de inhoud. Twitter hoopt er echter op dat mensen die het artikel nog niet hebben gelezen, dit alsnog doen alvorens de retweet te plaatsen.
Succesvolle testen
Als we de monitoringresultaten van Twitter ter harte mogen nemen, is het een succesvolle functie – volgens het bedrijf worden artikelen 40 procent meer geopend nadat de notificatie verschijnt. Er zou ook een stijging van 33 procent zichtbaar zijn in het aantal mensen die artikelen openen alvorens de retweet-actie uit te voeren. Tot slot zou ‘een deel van de retweets’ definitief niet worden uitgevoerd na het lezen van artikelen.
Twitter heeft bij het laatste gegeven geen percentage meegegeven. Desondanks is het goed nieuws dat Twitters strijd tegen nepnieuws vorm begint te krijgen. Dit heeft geen impact op artikelen die via tweets geplaatst worden, maar zorgt er wel voor dat nepnieuws minder bereik krijgt via retweets. Of de functie binnen de beperkte testfase heeft geleid tot een kleinere olievlek van nepnieuws, blijft op het moment van schrijven onbekend.
Bredere uitrol
Wat wel bekend is, is dat Twitter van plan is om de functie naar een bredere doelgroep uit te rollen. Twitter Comms zegt dat er wordt gewerkt aan een wereldwijde uitrol van de notificatie. Daarnaast is er volgens de communicatieafdeling nog werk te verzetten aan de notificatie. Momenteel neemt de notificatie best veel ruimte in beslag als hij de eerste keer verschijnt. Twitter is van plan om hem bij een tweede verschijning kleiner te weergeven.
Wanneer iedereen de notificatie zal ontvangen zodra een artikel wordt geretweet, is nog onbekend. Heb jij de notificatie al eens ontvangen in de Twitter-app? Wat vinden jullie van deze melding? Laat het ons weten in de reacties onderaan het artikel.
Plaats reactie
0 reacties