Spotify artiesten blokkeren
De muziekstreamingdienst Spotify werkt aan een nieuwe optie in zijn muziekdienst waarmee gebruikers bepaalde artiesten kunnen blokkeren. De nieuwe optie wordt momenteel in de iOS-app getest en The Verge heeft deze optie al even kunnen proberen.
Het werkt volgens de site heel eenvoudig. Gebruikers kunnen een artiest blokkeren zodat deze nergens meer in Spotify voorkomt. De nummers van de geblokkeerde artiest worden niet meer vanuit de bibliotheek, en de toplijstjes afgespeeld. Zelfs de radiostations zullen deze nummers overslaan. De functie laat je overigens alleen nummers van de individuele artiest blokkeren, niet de nummers van anderen waar de artiest op meespeelt.
Spotify testte de blokkeerfunctie in 2017 ook al maar besloot toch, na “serieuze overwegingen”, de test niet voort te zetten. De muziekstreamingdienst komt hier nu dus op terug en dat zou te maken kunnen hebben met de zanger R. Kelly. Deze Amerikaans r&b-zanger kwam onder vuur te liggen toen een documentaire met beschuldigingen van seksueel geweld en misbruik aan het adres van Kelly opdook. Spotify verwijderde toen, onder grote druk, R. Kelly uit hun eigen afspeellijsten. De muziek van deze artiest is elders op Spotify nog wel gewoon te beluisteren. Spotify legt nu dus het balletje bij de luisteraar neer. Als zij een bepaalde artiest op Spotify willen blokkeren, dan kunnen ze dat zelf beslissen.
Beschikbaarheid blokkeerfunctie
Spotify heeft niet bekend gemaakt of en wanneer de mogelijkheid om artiesten te blokkeren wordt uitgerold. Wat vinden jullie van deze functie en zouden jullie hem gebruiken?
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Mooi dat Spotify dit doet. Ik ben het er helemaal mee eens dat de bal bij de luisteraar ligt. Ik denk dat dit de juiste manier is. Zo kan er ook een boodschap van afkeur naar R Kelly uitgaan, waarvan iedereen weet dat die boodschap van luisteraars komt. En dat is een veel krachtiger boodschap dan een afkeur door Spotify zelf.
Ik had ooit een kast met ruim 1500 cd’s en die heb ik allemaal nog op schijf staan en daaruit een playlist van 5000 nummers op m’n telefoon. Een tekort aan muziek zal ik niet snel last van hebben dus.
Spotify gebruik ik alleen op m’n werk zodat ik makkelijker dingen at request beschikbaar heb en ook makkelijk nieuwe muziek kan luisteren. Reclame neem ik voor lief.
Ik vind het alleen erg raar dat er op niet op basis van mijn luister geschiedenis reclame wordt voorgeschoteld… Hoe hard ze ook proberen, die dikste NL hiphop ga ik niet aanzetten ?
Volgens mij zou Spotify veel meer dan die 10 euro aan mij kunnen verdienen als ze gerichter advertenties op mij afsturen. Een gedragscode/luister profiel zou redelijk geschikt zijn voor dergelijke advertenties.
Aan de andere kant, ik luister zoveel verschillende stromingen dat de AI redelijk het spoor kwijt zou raken bij ?
Trekken ze dit dan ook door naar de reclames die je krijgt? Ja, ik ben cheap, ik heb gratis Spotify dus reclames… Dat maakt mij als 80’s kid niet uit want ben dat gewend van het medium radio van vroegah. Waar ik me wel aan stoor is dat ze mij reclame voorschotelen van één of andere playlist met de dikste hiphop van Nederland met onder andere je boy lil kleine…
Spotify moet er eerst maar voor zorgen dat de app überhaupt fatsoenlijk werkt en niet crasht.
Justin Bieber, om maar even een voorbeeld te geven. Lijkt me duidelijk hoe ik over de functie denk 😉