Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Z Flip

  • Samsung Galaxy Note 10 Lite

  • Realme X2 Pro

  • Samsung Galaxy S20 Ultra

  • Moto G8 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Muziek en podcasts, graag!

Vanaf 2020 hoor je geen politieke advertenties via Spotify

· 29 december 2019

Sinds het Cambridge Analytica-schandaal uit 2017, zijn bedrijven steeds voorzichtiger als het aankomt op politiek (gemotiveerde) advertenties. Spotify heeft besloten om na Twitter de politieke advertenties ‘in de ban’ te doen. Zo hoeven luisteraars zulke advertenties nooit meer aan te horen.

Spotify advertenties

Als je Spotify gebruikt zonder een Premium-abonnement gebruikt, zal je ten minste elke 30 minuten een advertentie moeten beluisteren. Het lijkt daarmee soms meer op een radiozender, dan een streamingsdienst. Desondanks blijft het fijn dat de dienst gratis te gebruiken is: Spotify kost voor een ‘standaard’ abonnement 9,99 euro per maand – terwijl je voor het Family-abonnement al 14,99 euro neer moet tikken. Dat blijft een klap geld, terwijl niet iedereen dat ‘zomaar’ heeft liggen. Voor gebruikers van de gratis dienst, teert Spotify dus op advertentiegelden: binnenkort stopt het wel met de politieke advertenties, zo blijkt uit een rapport van AdAge.

Spotify

Spotify heeft zijn maatregelen tegen de politieke advertenties op zijn streamingsdienst bevestigd in een reactie aan The Verge. Het zou zijn om een ‘ingelaste pauze’ in het serveren van advertenties die politieke opvattingen bevatten. Vroeger kwamen de politieke advertenties voornamelijk binnen via papieren folders: dat is inmiddels al een tijdje niet meer zo. Veel partijen zetten social media in om hun doelgroep te bereiken – advertenties die tussen de alledaagse berichten verschijnen. In de reactie aan de nieuwswebsite, laat Spotify weten dat het de capaciteit en middelen niet heeft om de advertenties te controleren, dus stoppen ze met de advertenties.

Twitter als voorloper

Over het algemeen wordt Twitter niet gezien als de voorloper, maar in dit opzicht heeft de dienst de leiding genomen: het heeft eerder al besloten om de politiek (gemotiveerde) advertenties een halt toe te brengen. Twitter wordt gezien als een medium waar veel politieke content op wordt rondgebracht – tegelijkertijd is het de plek waar veel nepnieuws ontstaat. Met de volgende Tweede Kamer-verkiezingen in het vooruitzicht, mag je weer met een gerust hart de foldertjes aanpakken van de politieke partijen: op sociale media zal het een stuk rustiger worden. Browse gerust door, het is bijna 2020 – je zal er waarschijnlijk weinig van (gaan) merken.

De nieuwste artikelen over Spotify Music

Spotify-tip: zo bekijk je songteksten bij een nummer

Spotify heeft 124 miljoen abonnees, groeide met 29 procent in 2019

'Spotify toont de muziek van je vrienden met Tastebuds-functie'

Dit zijn de meest gestreamde nummers van Spotify in 2019

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (0)
Bezig met laden van reacties...