In- en uitchecken met je smartphone
Tijdens de test zullen gebruikers hun smartphone kunnen gebruiken voor het in- en uitchecken in het openbaar vervoer door het hele land. Het is nog niet mogelijk om kortingsproducten of abonnementen te laden tijdens te testfase en ook zul je gebruik moeten maken als tester van het automatisch opwaarderen van je OV-saldo.
KPN gebruikt voor deze test de Smart-OV-app, Vodafone gebruikt naast de Smart-OV-app ook zijn eigen Wallet-app, die ook gebruikt kan worden om contactloos te betalen in combinatie met de prepaid-creditcard Vodafone SmartPass en creditcards van ICS. Via de Smart-OV-app zal ook te zien zijn of je uitgecheckt hebt of niet. en het in- en uitchecken werkt ook als het scherm van je telefoon uitstaat.
Aanmelden voor Smart-OV
Je dient je aan te melden voor de proef, waarbij in eerste instantie slechts 200 plaatsen beschikbaar zijn. Aanmelden kan op deze pagina. Je dient echter wel aan de voorwaarden te voldoen. Zo moet je een abonnement hebben bij KPN of Vodafone, 18 jaar of ouder zijn, minimaal vier keer in de week met het openbaar vervoer reizen en je dient een ondersteunde smartphone te hebben.
De volledige voorwaarden vind je hier. Bij het inschrijfformulier staan ook de ondersteunde toestellen vermeldt, waarbij de lijst van ondersteunde toestellen voor Vodafone-klanten een stuk langer is dan voor KPN-klanten. Wanneer je uitgekozen wordt om mee te doen aan de test, krijg je een nieuwe simkaart opgestuurd.