Overname
Apple heeft de overname van het bedrijf achter de bekende Shazam-app afgerond, en de dienst werd voor 400 miljoen dollar overgenomen, dat is zo'n 340 miljoen euro. Eerst zag het ernaar uit dat de Europese Unie de overname wilde tegenhouden, maar na een onderzoek hebben de regulators begin deze maand groen licht gegeven aan Apple.
Shazam is een app die al vanaf de begindagen van Android-smartphones en iPhones actief is. Het was zo'n app die de ogen deed openvallen van mensen die geen ervaring met smartphones hadden. Als je een onbekend liedje hoort, krijg je na enkele seconden zowel de titel als de artiest te zien. In de begindagen van smartphones was het als pure magie, en vandaag is het een onmisbare tool voor wie nieuwe muziek wil leren kennen.
Een advertentie in Shazam
Toekomstplannen?
Apple heeft nu aangekondigd dat de advertenties die in Shazam te zien zijn, die deel uitmaakten van het verdienmodel van de applicatie, weldra zullen verdwijnen. Dat geldt ook voor de Android-app die behouden blijft. Toch is het een raadsel wat Apple precies met Shazam van plan is. Mogelijk wil het de dienst nauwer integreren in Apple Music, of Apple kan de technologie van Shazam gebruiken om een eigen app of product te ontwikkelen.
De kans blijft ook bestaan dat het bedrijf alsnog Shazam op termijn exclusief voor iPhones maakt. De iPhone-maker kan er ook voor zorgen dat nieuwigheden voor de app als eerste in de iOS-versie verschijnen. Daarnaast kan het een einde maken aan de integratie van concurrerende streamingdiensten in Shazam, zoals Spotify, om zo Apple Music te pushen. Nu kan je in een keer een nummer dat je net hebt opgezocht volledig beluisteren via allerlei muziekdiensten, of je kan het in een keer toevoegen aan je afspeellijsten.
Wat denk jij dat Apple met Shazam van plan is? Laat het weten in de reacties.
Via: The Verge