De Samsung Galaxy S24 FE nu met Wireless Charger Duo t.w.v. €89,99 cadeau!

Rabobank-interview: “We hebben een hele lange weg afgelegd”

Claudia Rahanmetan
Claudia Rahanmetan
17 december 2019, 20:00
5 min leestijd
Rabobank-interview: “We hebben een hele lange weg afgelegd”

Lees verder na de advertentie.

De Rabobank heeft in een gesprek met Androidworld zijn mobiel bankieren-app nader belicht. We spraken over de ontwikkeling, obstakels en de toekomst van de app.

Rabo Bankieren

In mei van 2010 kreeg Androidworld al een preview van wat nu de Rabo Bankieren-app is. Je kon er onderweg je saldo mee checken, geld overboeken tussen eigen rekeningen en met behulp van de Random Reader ook geld naar andere rekeningen overmaken.

Inmiddels is de Rabo Bankieren-app uitgegroeid tot een complete financiële coach met meer dan 100 functies maar dat is niet van de één op de andere dag zo gegaan. We spraken met Alexander Zwart (Tribe Lead Digital Platform) en Stijn Hazen (Area Lead Digital Platform  Consumers) over de ontwikkeling en de toekomst van de app.

Kritiek

De Rabo Bankieren-app werd in september 2015 van een compleet nieuw uiterlijk voorzien en deze viel niet in goede aarde bij gebruikers. De bank kreeg een stroom van kritiek te verduren. De app was traag en het design was niet logisch. De app kreeg bij introductie een rating van een gemiddelde van ongeveer 4,2 sterren en deze zakte na de update in 2015 naar een gemiddelde van 1,8 sterren.

‘App strategies’

Veel grote bedrijven, die voor meerdere platformen ontwikkelen, kiezen vaak voor de ontwikkeling van één app die op meerdere platformen (iOS, Android) gebruikt kan worden. Een veelgehoord kritiekpunt van het nieuwe design van de Rabo-app was het iOS-uiterlijk dat niet aansloot bij de interface die Android-gebruikers van apps gewend waren. Een designer nam zelfs de taak op zich om een compleet nieuw concept van de app te maken, gebaseerd op Material Design. 

Sindsdien doet de Rabobank er naar eigen zeggen alles aan om ervoor te zorgen dat gebruikers weer met plezier de app gebruiken. Nu, vier jaar later, kan de app weer rekenen op een score van 4,0 in de Play Store.

Focus op snelheid en gemak

De Rabobank maakt nog altijd gebruik van het ontwikkelen van één app voor meerdere platformen in plaats van het ontwikkelen van native apps voor elk platform afzonderlijk. Wel bevat de Androidvariant van Rabo Bankieren native elementen die onder andere terug te vinden zijn in het opstart- en het inlogscherm. De bank heeft zelfs twee Android-teams opgericht die zich hiermee bezig houden. Er wordt daarnaast geen software van derden voor de app gebruikt. Alle programmatuur is door de Rabobank zelf ontwikkeld.

Er is daarnaast ook voor elk onderdeel in de app een team aangesteld. Zo is er bijvoorbeeld een team dat zich bezighoudt met betalingen en een team dat zich bezighoudt met overboekingen. Deze specialistische teams moeten ervoor zorgen dat al deze afzonderlijke onderdelen van de mobiel bankieren-app snel werken en eenvoudig zijn in het gebruik.

De Rabobank wil niet alleen dat de Rabo Bankieren-app snel en eenvoudig is in het gebruik, want zelfredzaamheid is ook erg belangrijk. De klant staat volgens de bank namelijk aan het roer van zijn financiën en hij/zij moet zonder problemen zijn of haar financiële zaken in de app kunnen afhandelen.

10.000 bètatesters

Het design van de app speelt natuurlijk ook een grote rol in het gebruiksgemak en dat weet de Rabobank als geen ander. Alle nieuwe functies en design-aanpassingen worden eerst uitgebreid getest door Rabobank-medewerkers en dat zijn er zo’n 10.000. Een dergelijk groot testteam geeft de bank uiteraard een schat aan informatie met betrekking tot bugs en feedback. Alleen als alles in orde is, zal de update van de app in de Play Store en de App Store verschijnen. 

Natuurlijk komen de ontwikkelteams achter de app nog wel eens voor problemen te staan. Zo waren de adaptive icons in Android Oreo een uitdaging bij het ontwerpen van het nieuwe app-icoon. Deze adaptive icons of aanpasbare icoontjes geven alle app-icoontjes op een telefoon een uniforme uitstraling. App-makers moeten hun app-icoontje opsplitsen in twee lagen: een vaste achtergrond en een transparante voorgrond. De voorgrond bepaalt de vorm van het icoontje. Vele designs kwamen hierdoor in de prullenbak terecht omdat ze als adaptive icon er net weer anders uitzagen.

Waar gaat mijn geld naartoe?

Vorige maand introduceerde de Rabobank de functie ‘Waar gaat mijn geld naartoe?’ in zijn app. Met deze functie kun je zien waar je geld vandaan komt en waar je geld naartoe gaat. Een soort huishoudboekje dus. Hoeveel geef je bijvoorbeeld maandelijks uit aan boodschappen? Deze financiële coach kan je ook helpen om ergens op te besparen.

De bank benadrukt hierbij dat de klant te allen tijde beslist of het huishoudboekje in de app wordt ingeschakeld of niet. De functie is namelijk ontwikkeld in het belang van de klant, aldus de bank.

Om al deze geldstromen voor het huishoudboekje inzichtelijk te maken, moeten ze gecategoriseerd worden. De Rabobank gebruikt kunstmatige intelligentie hiervoor maar klanten kunnen ook zelf de categorie van een transactie aanpassen. Er worden overigens geen transactiegegevens met derde partijen gedeeld om categorieën aan transacties te koppelen, Rabobank doet dit zelf. Gepersonaliseerde advertenties op basis van de categorieën zullen niet getoond worden.

Bekijk het gif’je hier

Naast het huishoudboekje kunnen Rabobank-klanten nu ook betaalrekeningen van andere banken toevoegen in de Rabo Bankieren-app. Dit creëert meer overzicht. In de toekomst zullen ook deze rekeningen geanalyseerd kunnen worden door de financiële coach.

De toekomst en de chatbot 

Vanaf januari kunnen Rabobank-klanten een update verwachten die de app van een chatbot voorziet. Klanten hebben dan voor hun vragen de keuze uit een robot of een ‘echt persoon’. Het voordeel van de robot is natuurlijk dat deze 24/7 beschikbaar is.

Naast de chatbot werkt de bank eraan om de Rabo Scanner bij internetbankieren geheel overbodig te maken. Als alternatief kan er dan een QR-code met de app gescand worden. Het is nu overigens al mogelijk om betalingen te doen zonder Rabo Scanner, maar daarvoor moeten klanten hun limiet wel eerst verhogen.

Uiteindelijk wil de Rabobank met zijn app betalen over de gehele lijn makkelijker maken zonder dat de app te ingewikkeld wordt. Hierbij moet dus rekening gehouden worden met verschillende groepen mensen en hun wensen. Dat is behoorlijke opgave maar met de ervaring uit het verleden en de kennis die men nu in huis heeft, ziet de bank dit met alle vertrouwen in.

De Rabo App blijft zich vernieuwen

Rabobank

Rabobank

9
Gratis
Via Google Play

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

0

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

18 december 2019, 2:04

De app loopt nog steeds zo’n 10 jaar achter op alle andere banken. Misschien een ‘lange weg afgelegd’, maar beter een kortere genomen.

18 december 2019, 1:08

De app lijkt de laatste maanden instabieler, voorheen kon ik de app probleemloos openen en gebruiken, tegenwoordig is het maar de vraag of die het het doet. Daarnaast mis ik een donkere thema! Er is zoveel wit in deze app, je moet bijna een zonnebril dragen. Daarnaast is de Rabo wallet wel een goede app, maar is deze helaas niet geïntegreerd in de hoofd-app. Bij ING zitten deze bij elkaar in, het kan dus wel. Het huishoudboekje is wel een welkome toevoeging.

18 december 2019, 0:21

Bezit meerdere bankpassen van verschillende banken en de Rabo app is met afstand de beste

17 december 2019, 21:57

Door stopzetten ABN AMRO Wallet inmiddels over naar de RABO Wallet tot volle tevredenheid!