IBAN-Naam Check

Lees verder na de advertentie.
De Rabobank heeft als eerste Nederlandse bank een systeem ingevoerd waarbij gekeken wordt of de IBAN van een betaal- of spaarrekening van een Nederlandse rekeninghouder overeenkomt met de bij de betaalopdracht ingevoerde naam. Het terughalen van geld dat er per ongeluk naar een verkeerde rekening is overgeboekt via een ‘procedure onverschuldigde betaling’ kost veel tijd en is niet altijd mogelijk. Tot nu toe werden betalingen die gedaan worden via internet- of mobielbankieren niet gecontroleerd. De enige uitzondering daarop waren betalingen van en naar rekeningen van de voormalige Postbank.
Bij andere banken was er nog geen controle. Dit heeft er mede mee te maken dat de meeste lange bankrekeningnummers een ingebouwd mechanisme bevatten om fouten bij het overtypen te voorkomen. Dit geldt ook voor IBAN. De twee nummers die volgen op de landcode, NL in het geval van Nederlandse bankrekeningnummers, zijn een controlegetal. Doordat dit getal gebaseerd is op een berekening die wordt losgelaten op de rest van het nummer, kan de bank controleren of het gaat om een geldige IBAN, of dat er een fout is gemaakt bij het overtypen.
Typfouten worden door het controlegetal vrijwel altijd voorkomen, maar het is alsnog mogelijk dat je geld overmaakt naar de verkeerde persoon. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer iemand je probeert op te lichten. Voortaan kijkt de Rabobank bij het overmaken of de IBAN overeenkomt met de naam die opgeeft. Andere Nederlandse banken zullen het systeem van de Rabobank overnemen en zullen dit de komende maanden in gaan voeren.
Verschillende meldingen
Er zijn meerdere meldingen die je zou kunnen krijgen wanneer de naam niet overeenkomt met het rekeningnummer. Wanneer de naam grotendeels overeen komt, bijvoorbeeld bij een typfout in de naam, zul je de naam te zien krijgen die bij de Bank bekend is. Je kunt dan zelf controleren of dit de persoon of het bedrijf is waarnaar je geld over wilde maken.
Wanneer het gaat om een volledig andere naam, zul je alleen te zien krijgen dat de naam niet overeenkomt met de IBAN. Dit is om de privacy van de daadwerkelijke rekeninghouder te beschermen. Je kunt daarbij zelf beslissen of je de betaling doet of niet: de bank legt de verantwoordelijkheid daarbij bij jezelf. Er zijn namelijk gevallen denkbaar waarbij er één rekening gebruikt wordt voor verschillende bedrijfsnamen, bijvoorbeeld voor webshops die onder meerdere namen opereren.
Als het gaat om een buitenlandse IBAN of wanneer een rekening niet in het systeem staat, bijvoorbeeld bij een net geopende rekening, zal er een melding verschijnen die aangeeft dat het niet mogelijk is om een naamcheck uit te voeren.
Rabo Bankieren updaten
Wanneer je de Rabo Bankieren-app de afgelopen week nog hebt geüpdatet, moet de nieuwe IBAN-check werken. Wanneer je de applicatie vanaf vandaag voor de eerste keer opstart, krijg je een melding dat deze check nu ook voor jou beschikbaar is.
Via: Rabobank
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Goed nieuws en bedankt voor het artikel.
Ze hoeven de naam niet te laten zien ze moeten allen checken of de naam en rek.nr. overeen komen.
Zo niet dan is het aan de klant om uit te zoeken wat er niek klopt. (Spelfout of cijfertjes omgedraait)
Dit kon bij de ING jaren geleden al, alleen moest die functie er toen uit vanwege privacy. Als je een rekeningnummer met willekeurige naam invulde dan kon je de naam van de rekeninghouder zien. Precies hetzelfde wat de Rabobank nu doet. Dus niet nieuw. Ben benieuwd hoe lang het nu toegestaan blijft…
Nooit mee gemaakt
Zou het niet eens tijd worden
Achterlijk dat het geen standaard praktijk is.
Technisch geen enkel probleem.
Wow..knijp me. Is de Rabobank nu een keer de eerste met iets? Kan niet.