Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

  • Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Xiaomi Mi 9T Pro

  • Samsung Galaxy Note 10 Plus

  • ASUS ZenFone 6

  • OnePlus 7 Pro

  • Google Pixel 3a XL

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Naar aanleiding van onderzoek

Nederlandse supermarkten verbeteren privacy en transparantie in boodschappen-apps

· 23 april 2019

Nederlandse supermarkten gaan de privacy en prijstransparantie verbeteren in hun apps. Uit een onderzoek van de Hogeschool Utrecht is gebleken dat supermarkten-apps maar weinig transparant zijn over de kosten en daarnaast teveel informatie van zijn gebruikers verschaffen.

Op verzoek van Kassa heeft Marcel Stalenhoef, docent Communication & Multimedia Design aan de Hogeschool Utrecht, onderzoek gedaan naar de privacy en transparantie in supermarkten-apps. Uit het onderzoek bleek dat de meeste Nederlandse supermarkten niet transparant genoeg zijn over de kosten en meer persoonlijke informatie van zijn gebruikers vragen dan zou moeten.

Transparantie

Op het gebied van prijstransparantie is er nog aardig wat werk aan de winkel, met name voor de Plus. In de app van de supermarktketen is het onmogelijk om de totaalprijs te zien van je ‘winkelwagen’. Ook de kosten van de individuele producten blijven weg uit je boodschappenlijstje, waardoor men de app niet bepaald transparant kan noemen. Bij Albert Heijn is het iets beter, maar ook deze winkel zou duidelijker kunnen zijn over de betaling. Zo is het mogelijk om de bezorging gratis te krijgen als je bepaalde actieproducten bestelt, alleen kun je deze korting pas zien bij de afronding van de bestelling. Volgens Stalenhoef is dit te onduidelijk voor de consument.

Betalen met Appie

Privacy

Ook zou er in supermarkten-apps te weinig rekening worden gehouden met de privacy van gebruikers. Zo wordt er in dergelijke apps om allerlei persoonlijke gegevens gevraagd die niet noodzakelijk zijn voor het doen van een bestelling. Supermarkten vragen onder meer om informatie over de leeftijd, het geslacht en de huishoudsamenstelling van consumenten. Daarbij zouden de meeste ketens te onduidelijk zijn over de reden waarom ze deze gegevens van gebruikers vragen. Volgens Stalenhoef scoort vooral Coop slecht op dit gebied, maar ook de apps van Albert Heijn, Plus en Picnic zouden verbeterd kunnen worden.

Albert Heijn 'Vind mijn product'-app

Naar aanleiding van het onderzoek beloven Nederlandse supermarkten hun apps aan te passen om beter om te gaan met de privacy van consumenten en meer transparantie te bieden. Albert Heijn geeft aan te voldoen aan zijn eigen privacybeleid, maar toch de app aan te passen ‘om voorop te lopen in privacybescherming’.

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (0)
Bezig met laden van reacties...