NS wil aanmeldservice testen om drukte tijdens coronacrisis te spreiden

NS wil aanmeldservice testen om drukte tijdens coronacrisis te spreiden

Druktespreiding

Het kabinet neemt verschillende maatregelen om het reizen middels het openbaar vervoer veilig te laten verlopen. Een van de maatregelen is de verplichtstelling van een mondmasker bij het reizen met het ov. Daarnaast praten vervoersmaatschappijen over de uitwerking van een aanmeldservice, zo liet NS op vrijdag weten. NS liet daarvoor eerst een onderzoek uitvoeren onder reizigers, in totaliteit namen 100.000 reizigers deel aan het onderzoek. Twee op de drie reizigers kon begrip opbrengen voor een aanmeldservice, waarmee de Nederlandse Spoorwegen de drukte in de trein kan spreiden.

Mondmasker

Een mondmasker is binnenkort verplicht in het Nederlandse openbaar vervoer

In het persbericht gaat de NS niet in op de precieze uitwerking van de aanmeldservice. Daar zal het de komende week aan werken, zo luidt het in het bericht van de NS. Voor de ontwikkeling van deze service, zal het wederom reizigers uitnodigen. Onbekend is of het spoorbedrijf van plan is om binnen korte tijd een app voor Android en iOS op te zetten, of dat ze de functionaliteit in zullen bouwen via de bestaande NS-app of eigen website. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Velthoven, liet eerder weten dat er ‘wordt gekeken naar reserveringssystemen voor in het ov’.

Geen vrije reis

De reactie van reizigersvereniging Rover is minder positief gestemd. Freek Bos, directeur van Rover, heeft in een persbericht laten weten dat zo’n aanmeldservice de vrijheid van het reizen met het openbaar vervoer wegneemt. “Hierdoor zou geen sprake meer zijn van het maken van een vrije reis. Openbaar vervoer wordt dan een stuk minder openbaar en het systeem gaat boven de reiziger”, aldus Freek Bos. Tegelijkertijd vraagt de Rover-directeur zich af of het openbaar vervoer voortaan nog wel “toegankelijk (is, red.) voor mensen die niet overweg kunnen met digitale middelen”.

NS trein

Het reizen met de NS vereist binnenkort mogelijk een vroegtijdige reservering

Vragen over de privacy van zo’n aanmeldservice zijn er ook. Zo willen de vervoerders een prioritering uitvoeren. Daarvoor zouden reizigers moeten aangeven waarom ze willen reizen. Of het systeem er uiteindelijk gaat komen, is onbekend. Volgens de staatssecretaris is het opzetten van zo’n aanmeldservice een traject van de lange adem, zo liet Van Velthoven in een reactie tegenover de NOS weten: “dat zal er echt niet binnenkort zijn, dus laten we ons daar nog niet rijk mee rekenen.” Zou jij zo’n aanmeldservice van de NS willen gebruiken? Laat het ons weten in de reacties onder het artikel.

NS
De Reisplanner Xtra helpt je je treinreis tot in de detail te plannen. Je krijgt informatie over betrouwbaarheid en storingen gelijk op je beeldscherm en je kunt je ..

Meer info

Lees meer over:
NS

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties