Samsung Galaxy S24: nu met hoge korting!

9292: is de grootste Nederlandse OV-app nu futureproof? [exclusief]

Sebastien Marien
Sebastien Marien
6 februari 2020, 19:13
7 min leestijd
9292: is de grootste Nederlandse OV-app nu futureproof? [exclusief]

Lees verder na de advertentie.

Nieuwe 9292-app

Wie advies wilde over het openbaar vervoer in Nederland kon ’06-9292′ bellen voor telefonisch advies. Later volgde de website maar vandaag staat 9292 ook bekend als een van de belangrijkste OV-apps van Nederland. 75 à, 80 procent van de 9292-gebruikers gaat nu op zoek naar reisadvies met de applicatie, maar binnenkort kunnen ze met de nieuwe app aan de slag.

“De huidige app is al heel wat jaartjes oud en ze was gewoon toe aan verbetering”, dat geeft Marco Langendam toe, hij is reizigersrelatie-specialist bij 9292. De voorbije maanden konden zo’n 2500 mensen aan de slag met de bètaversie van de nieuwe app en het bedrijf heeft in die tijd de nodige feedback verzameld die mee heeft geleid tot de nieuwe applicatie. 

Krijtbord

Aangekomen bij het 9292-kantoor in Utrecht zien we een groot krijtbord waarop de hele roadmap  voor het lanceren van de nieuwe app staat uitgetekend, en op schermen kunnen de ontwikkelaars telkens het aantal actieve gebruikers realtime volgen samen met de laatste review-scores en andere analytische gegevens.

Job Guldemeester is Android Developer voor 9292 en hij poseert voor het bewuste krijtbord met de roadmap voor de app-lancering

“De Android-app is op het moment van schrijven live bij vijf procent van de Android-gebruikers en geleidelijk aan verdubbelen we telkens dat aantal zodat we de app gefaseerd kunnen uitrollen”, dat zegt Job Guldemeester, Android developer bij 9292 tegen Androidworld. “Het voordeel van Android is dat je geleidelijk aan het aantal gebruikers kan opkrikken, terwijl bij iOS de app in één klap voor iedereen beschikbaar moet zijn”, aldus de ontwikkelaar. Nadat de Android-app voor alle gebruikers beschikbaar is, zal de iOS-app aan de beurt zijn, dat blijkt trouwens ook uit de notities van het krijtbord.

Personalisatie troef

“Een duidelijk aspect van de nieuwe app is het personaliseren, want vanaf één enkel beginscherm kunnen we het zoeken van het juiste traject volledig aanpassen aan de reiziger”, zegt reizigersrelatie-specialist Marco Langendam van 9292. “Je kan aangeven of je eerst de fiets neemt of te voet gaat alvorens je een bus neemt en je kan je trajecten en bestemmingen opslaan. Daarnaast gaan we ook deelfietsen integreren in de app. Bij de deelfietsen tonen we tonen de route naar het verhuurpunt, we tonen de prijs en we houden rekening met de beschikbaarheid van de fietsen en de openingsuren.”

9292  app - Hoe plan je een reis?

In een instructievideo toont 9292 de nieuwe interface

Toch zou de 9292-app nog verder kunnen gaan. Stel, je neemt voor een stukje de auto op weg naar Amsterdam om er  een dagje shoppen en je parkeert bij een park and ride-parking van waar je het laatste stuk met de trein gaat. 9292 zou daarbij ook rekening kunnen houden met de autorit om je dan informatie te geven over het OV rond het tijdstip dat je aankomt. Dat is bijvoorbeeld één van de functies van Google Maps, één van de concurrenten van 9292 die ook steeds meer functionaliteiten krijgt. “Wij zien de nieuwe app als een platvorm voor andere verbeteringen in de toekomst”, zegt Langendam “Nu voegen we eerst deelfietsen toe, maar later kijken we mogelijk ook naar andere zaken.”

De app is momenteel bij 5 procent van de gebruikers beschikbaar, maar dat aantal wordt de komende tijd telkens verdubbeld

Google Maps-concurrentie

9292 lijkt ook in Maps ook steeds meer een grotere concurrent te zien. “Het is natuurlijk een grote speler hé en zij maken ook gewoon een routeplanner”, vindt Marco Langendam. “Natuurlijk kijken we weleens naar de dingen die zij doen en hoe zij de zaken oplossen, maar er is ook veel informatie nog niet te vinden in Maps, Als je kijkt naar tarieven en abonnementen bijvoorbeeld.” 

Ontwikkelaar Job Guldemeester ziet ook de Nederlandse roots van 9292 als een troef. ” Wij hebben meer dan 26 jaar ervaring in Nederland en lokaal zijn er soms verschillen tussen de systemen van openbaar vervoer waar Maps geen rekening mee houdt.”

Slimme gebruikersinterface

Met de nieuwe 9292 app heeft het bedrijf naar eigen zeggen veel aandacht geschonken aan de gebruikersinterface. Vanaf het beginscherm kan je een traject personaliseren vanuit ‘Opties’ dat meer instellingen laat zien. Daarnaast kan je een route aantikken om dan gemakkelijk elke stap van het traject in detail te doorlopen. Door links en rechts te vegen, kan je ook in één keer latere of vroegere verbindingen bekijken.

“We hebben ons echt de vraag gesteld: ‘Stel dat we nu voor het eerst de app zouden lanceren, hoe zou ze er dan moeten uitzien?'”, legt Guldemeester uit. “De app moet zowel intuïtief zijn voor jongeren als ouderen en dan staat eenvoud centraal. We hebben een designteam die het grootste deel heeft bedacht, maar we hebben ook echt feedback gekregen van reizigers over de knoppen en kleuren van de interface.”

Donker thema

De 9292-ontwikkelaars vroegen eerst om de mening van vrienden en familie, maar de interface werd ook samen met een aantal vrijwillige reizigers verder verbeterd. “We hebben daarvoor ook reizigers bij ons op kantoor uitgenodigd die dan naar verschillende mock-ups van de interface konden kijken”, vertelt Guldemeester. “We konden ze ook vragen stellen zoals: ‘als je op deze knop tikt, wat verwacht je dan dat je te zien krijgt?’, en zo kregen we een beter beeld van hun verwachtingen. Later zijn onze 2500 testers met de app aan de slag gegaan zodat wij de laatste zaken konden finetunen.” 

Een van de zaken die de ontwikkelaars wel vaker in de feedback te horen kregen, was de vraag naar een donkere modus. “Die komt eraan!”, bevestigt Guldemeester. “Nu zijn we volop nog foutoplossingen en kleinere verbeteringen aan het doorvoeren tot de app naar alle gebruikers is uitgerold. Vanaf dan zal het waarschijnlijk deel uitmaken van de eerste update. De app gaat automatisch donkere tinten krijgen afhankelijk van je systeeminstellingen.”

Android 10 biedt als eerste Android-versie ondersteuning voor een systeembreed donker thema

Appbundels

Verder zijn er verbeteringen aan de app die wat meer op de achtergrond plaatsvinden, maar daarom niet minder belangrijk zijn. Een functie die enkele jaren geleden door Google werd geïntroduceerd zijn de appbundels die nu werken met de Play Store. “Je kan een app daarmee indelen in verschillende modules en zo’n module kan bepaalde functies bevatten of nog kleinere gehelen. Het resultaat is dat je zo een kleinere appgrootte krijgt en elk toestel ontvangt ook alleen de modules die voor het apparaat relevant zijn”, legt de 9292-ontwikkelaar uit.

Het is interessant dat 9292 gebruikmaakt van appbundels, want die zorgen ervoor dat je vlotter toestellen kan van nieuwe versies kan voorzien zonder dat je verschillende apk-bestanden moet ontwikkelen. Appbundels zijn ook een opzet naar Instant apps en zo kan 9292 op termijn bepaalde functionaliteiten van zijn app op een telefoon laten werken zonder dat volledige versie daarvoor geïnstalleerd is. “Wie op sociale media een linkje van 9292 ziet, zou daarop kunnen tikken om meteen een reisadvies te krijgen alsof je van de app gebruikmaakt. Die functie zit nog niet ingebouwd, maar het zou een mooie nieuwigheid kunnen zijn voor de toekomst”, geeft Guldemeester aan.

Job Guldemeester kijkt naar de roadmap met alle taken van het ontwikkelingsproces en als laatste stap staat ‘Party’ te lezen

Futureproof?

Belangrijk voor 9292 is dat de nieuwe app futureproof wordt gemaakt. Het overgrote deel van de 9292-gebruikers gebruikt nu de app in plaats van de website en in de periode daarvoor was de telefoon dan weer belangrijk. Nieuwe platformen komen en gaan, maar is ook 9292 daarvoor voorzien?

We zien dat smarthome-apparaten zoals slimme speakers en smart displays steeds meer de huizen van Nederlandse gezinnen beginnen te veroveren, en je kan nu al aan de Google Nest Hub vragen om het verkeer naar je werk op een kaartje weer te geven op het scherm. We vroegen daarom aan 9292 of het bedrijf ook overweegt om zo’n eigen integratie te maken.

Met Google Maps kan je het verkeer van een traject op smart displays bekijken

Smart displays

“We kijken wel naar zulke dingen, maar het is niet zo dat we het al op onze roadmap hebben staan”, geeft Marco Langendam toe. “Dat zijn dingen die ik als ontwikkelaar ontzettend graag zou doen”, vult Guldemeester aan. “Maar dan gaan we die zaken eerst moeten verkennen om dan vervolgens te  bepalen of we zo’n integratie willen.”

Zou jij geïnteresseerd zijn in een 9292-integratie voor Google Assistent en slimme schermen? Laat het de ontwikkelaars dan weten in de reacties onderaan dit artikel. Vertel ook of je uitkijkt naar de nieuwe app en je mag ook eigen suggesties geven van nieuwe functies voor de app.

9292 reisplanner OV + e-ticket

9292

8.2
Gratis
Via Google Play

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

6

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

8 februari 2020, 12:33

Voor de nerds onder ons ze hebben ook een smartwatch versie. Nog niet geprobeert want ik doe niets met het ov, wel voorbij zien komen in de app store van Samsung

7 februari 2020, 19:00

Ik wil nog even toevoegen voor de 9292 crew.
Ik zou de nieuwe app graag gebruiken de komende tijd!
Maar als ik hem nu download krijg ik nog de oude app, dit vind ik jammer want dit artikel is ook een mooie manier om weer mensen van ‘google maps’ naar 9292 te krijgen.

Op dit moment blijf ik toch nog een google maps fan, voor het plannen van het OV.
Ik zie graag een artikel of officiële lancering van de nieuwe app.

7 februari 2020, 17:05

Nu nog de info betrouwbaarder maken als er iets veranderd.

7 februari 2020, 10:04

Ik de oude verwijderd want ik werd gek van de reclames …maar heb deze weer geinstalleerd en ga hem zeker gebruiken. Wat was de vorige dan slecht als je het met deze vergelijkt zeg jezus…..

6 februari 2020, 23:42

Deed al mee met de bèta en ben er tevreden over. De app was echt veel te lang niet aangepakt. Integratie met Google Assistant mag zeker komen. Gewoon even tegen Google zeggen dat je de route uitgestippeld wilt hebben. Easy peasy.

6 februari 2020, 22:58

Ik heb hem net kunnen downloaden…. wat een verbetering zeg …. de reclames zitten ook niet meer in de weg en vallen haast niet op.

Vooralsnog niks negatiefs …. Nice job?