Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

  • Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

  • Pokémon Quest

  • PUBG Mobile

  • Super Mario Run

Trending smartphones
  • OnePlus 6T

  • Huawei Mate 20 Pro

  • Google Pixel 3 XL

  • Samsung Galaxy Note 9

  • Nokia 7 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

  • Sony Xperia Z4 Tablet

Hello Kitty

Kinderapps staan vol met advertenties: 'schadelijker dan tv-reclame'

· 05 november 2018

Uit onderzoek van Amerikaanse onderzoekers is gebleken dat kinderapps vol staan met advertenties. Volgens deskundigen zijn deze advertenties schadelijk voor de ontwikkeling van kinderen.

Boordevol advertenties

Amerikaanse onderzoekers hebben 135 kinderapps vanuit de Play Store onderzocht. De resultaten zijn nu bekend gemaakt en daaruit is gebleken dat van 100 procent van de gratis apps voor kinderen onder de 5 jaar reclame bevat. Bij de betaalde apps wordt in 88 procent van de gevallen reclame getoond.

Schadelijk voor de ontwikkeling

Deskundige op het gebied van jeugd, media en mediaopvoeding, Peter Nikken vindt deze resultaten zorgwekkend: "Dat veel apps reclames bevatten, was bekend. Maar dat het om zulke hoge aantallen gaat, is nieuw. Die reclames kunnen negatieve effecten hebben. Zeker in educatieve apps. Als kinderen geconcentreerd iets proberen te leren, verstoren de advertenties het leerproces."

Nikken geeft ook aan dat kinderen worden misleid en verleid als ze de reclame in deze apps bekijken. Ze kunnen er niet omheen, geeft de deskundige aan. De advertenties in apps zijn namelijk beeldvullend en komen tijdens het gebruik naar voren. Op tv wordt reclame in vaste blokken getoond.

Kinderen onder de 8 jaar herkennen volgens Nikken advertenties als zodanig niet en hebben er moeite mee. Oudere kinderen hebben het wel door maar zijn nog makkelijk te verleiden. "Ze willen bepaalde producten bijvoorbeeld hebben, omdat ze denken dat ze er gelukkiger van worden." aldus Nikken.

Gevaarlijker dan tv-reclame

Peter Nikken denkt tevens dat de advertenties in apps een negatiever effect hebben dan de reclameblokken op tv. Dat komt omdat kinderen heel geconcentreerd bezig zijn in een app. Als er dan een advertentie voorbijkomt, kijken ze er op een andere manier naar: "Ze denken bijvoorbeeld dat het erbij hoort en verwerken het op een andere manier."

Daarnaast wordt vaak door middel van algoritmen bepaald welke advertenties er worden getoond. Als er dan een tablet in huis ligt die door meerdere gezinsleden wordt gebruikt, is de kans groot dat kinderen advertenties te zien krijgen die gericht zijn op volwassenen. Zo kwam RTL Nieuws in bepaalde spelletjes advertenties van een zelfmoordpreventielijn tegen.

Als ouder is het natuurlijk belangrijk hier controle op te houden. Zo kun je op een smartphone of tablet meerdere gebruikers-accounts aanmaken en vaak is er ook een speciale kids-modus op tablets. We hebben inmiddels al een aantal artikelen met meer tips voor ouders en kinderen omtrent dit probleem gepubliceerd. Je vind ze hieronder. Hoe gaan jullie als ouders/verzorgers hiermee om?

Kind game gamen

Bron: Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics Via: RTL Nieuws

Bedankt voor de tip Ronald!

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (7)
Bezig met laden van reacties...