Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • OPPO Find X2 Pro

  • Nokia 8.3

  • Xiaomi Mi 10 Pro

  • Huawei P40 Pro

  • Realme X2 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Tijd voor experimenten...

Google zet stapje terug bij inbrengen van favicons in zoekmachine

· 25 januari 2020

Afgelopen week bracht Google een flinke wijziging naar zijn zoekmachine. Plots verschenen er favicons bij de zoekresultaten. Tegelijkertijd veranderde Google de manier waarop de advertenties zichtbaar zijn in de zoekmachine. Na kritiek gaat het de wijzigingen nogmaals toetsen.

Google Zoeken

Google is wereldwijd de belangrijkste zoekmachine. Concurrenten van Google worden simpelweg de markt uit geconcurreerd door de wijze waarop het Amerikaanse bedrijf iedereen in zijn greep houdt. Toch kan het bedrijf niet zomaar zijn gang gaan met de zoekmachine. Eerder deze maand bracht de zoekgigant wijzigingen naar Google Zoeken. Voor het eerst introduceerde het 'favicons' in de desktopversie van de zoekmachine. Favicons zijn de kleine icoontjes/logo’s die je ziet staan bij een browsertabblad. Tegelijkertijd paste Google de weergave van advertenties in zijn zoekmachine aan.

Weergave van advertenties

Advertenties wordelijk tegenwoordig minder 'uitgelicht' in Google Zoeken

Met de introductie van favicons in de zoekmachine en de gewijzigde weergave van advertenties, is het wederom lastiger geworden om advertenties te onderscheiden van andere zoekresultaten. Voor een advertentie staat enkel nog het zwarte ‘Ad’-logo. Na kritiek van verschillende gebruikers heeft de zoekgigant besloten om de favicons terug te trekken: enkel de wijzigingen voor de manier waarop advertenties worden weergeven, blijft staan. Toch is de kans groot dat de favicons op termijn terug zullen keren. Het bedrijf geeft aan te willen experimenteren met verschillende manieren om ze weer te geven in de zoekmachine.

Experimenten

Waarom Google precies het besluit heeft genomen om favicons te introduceren in de zoekmachine, is nog onbekend. Gebruik je de zoekmachine hoofdzakelijk op je telefoon, dan komen de favicons je wel bekend voor. In de webvariant van de zoekmachine, zien ze er echter niet zo aantrekkelijk uit. Volgens de tweet van Google, zal het de experimenten met de favicons de komende weken verder uitwerken. Sommige gebruikers zullen de favicons tegenkomen in de zoekmachine, terwijl andere gebruikers kunnen surfen zonder favicons tegen te komen. Googles ‘SearchLiaison’, Danny Sullivan, neemt daarbij de leiding.

Favicons in Zoeken

Voor het eerst waren er favicons aanwezig in Google Zoeken (op de desktop)

Het is nog onbekend of de zoekgigant van plan is om de advertenties duidelijker zichtbaar te maken indien ze de favicons toevoegen aan de zoekmachine. Voor veel gebruikers kan het onduidelijk zijn welke resultaten als advertenties weergeven worden en welke resultaten de plek in de zoekmachine hebben ‘verdiend’ middels SEO-optimalisaties en passende content. Waarom Google de favicons aan de zoekmachine toe wil voegen? Volgens een officiële reactie van Google, wil het bedrijf de ervaring op de telefoon en de desktop gelijktrekken. Gezien de favicons al maanden op de mobiele variant aanwezig waren, is deze wijziging nu doorgevoerd in de zoekmachine voor de desktop.

De nieuwste artikelen over Google

Google-app laat je makkelijk een incognito-tabblad openen

Google Assistent krijgt eindelijk een simpeler instellingenmenu

Google Assistent overzichtspagina: nieuw uiterlijk rolt verder uit

Google test nieuwe donkere thema's voor zijn Google-app

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (0)
Bezig met laden van reacties...