Wat is AMP?
AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en is een initiatief van Google. Het gaat om speciale, lichte versies van websites die veel sneller laden dan traditionele websites. Als uitgever heb je hier beperkte mogelijkheden om aanpassingen te doen, dit alles om de snelheid te waarborgen. Zo is het uitvoeren van scripts op dergelijke pagina's beperkt.
Inmiddels worden AMP-pagina's al veel gebruikt door Google in de mobiele zoekresultaten. Dit zorgt er voor dat - als de uitgever dit ondersteunt - er direct een snelle, mobiele versie geopend wordt van de betreffende website. Als uitgever heb je wel invloed op inhoud en zaken als kleur en layout, maar er is al veel vastgelegd door Google.
De integratie van AMP in Google+ is een logische stap. Hierbij wordt links die geopend worden via het sociale netwerk op smartphones direct geopend als AMP-pagina. Dat wil dus ook zeggen dat als de website ondersteuning voor deze mobiele snelle pagina's heeft, dat deze dan ook worden aangeroepen.
Links openen
Ook Androidworld maakt gebruik van deze AMP-pagina's. Als je bijvoorbeeld deze pagina met een smartphone opent, dan zal de speciale mobiele pagina automatisch verschijnen. In Google+ hoeven geen speciale links gedeeld te worden om dergelijke pagina's te openen, hier wordt de link automatisch aangepast, net zoals dit werkt in de zoekresultaten van Google.
Op deze speciale linkjes in Google+ wordt met een icoontje aangegeven dat het een AMP-pagina betreft en dus snel geopend kan worden.
Google+ downloaden
De nieuwste versie van Google+ is nu te downloaden in de Play Store, waarin onder andere de AMP-pagina's verwerkt zijn. Om de app te downloaden, klik je op onderstaande button.
Via: Google+