Google Playtime
Google Playtime is een groot evenement dat wordt georganiseerd door Google. Het evenement is bestemd voor ontwikkelaars die hun apps en games in de Play Store hebben staan. Tijdens Playtime vertelt Google ontwikkelaars over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Play en Android, zowel technisch als commercieel.
De Europese editie van Playtime vond plaats op 7 november in Amsterdam. Eén van de aanwezige Google-medewerkers was Purnima Kochikar en dat is niet zo maar een Google-medewerker, want zij is Director of Business Development en ze weet alles over het ecosysteem van Android-apps en -games. Ik heb meteen deze kans aangegrepen om haar een aantal vragen te stellen over de nieuwe ontwikkelingen, de veiligheid en de toekomst van de Play Store.
Purnima Kochikar
Interview Purnima Kochikar
Google Play Pass – abonnement op de Play Store
Google heeft dit jaar zijn Play Pass-abonnement in een aantal landen (4,99 dollar in de Verenigde Staten) uitgerold. Android-gebruikers kunnen met dit abonnement op de Google Play Store ongelimiteerd toegang krijgen tot 350 apps en games en worden hierbij niet gehinderd door advertenties. Daarnaast zijn alle in-app aankopen alvast ontgrendeld.
Wat zijn je verwachtingen ten aanzien van Google Play Pass?
“Google is continu op zoek naar manieren om de Play Store aantrekkelijk te maken voor verschillende groepen gebruikers. In de beginne waren gebruikers op zoek naar eenvoudige spelletjes voor 99 cent. Ze speelden deze uit en gingen op zoek naar de volgende game. Daarna werd het free-to-play-principe in de app-winkel geïntroduceerd. Hiermee wilde Google ervoor zorgen dat gebruikers niet zo snel van game tot game overstapten maar langer één en dezelfde game bleven spelen. Vervolgens waren er mensen die vonden dat er abonnementen in de Play Store moesten komen en deze kwamen er om daarna weer uit te groeien tot verschillende soorten kleinere abonnementen.”
Volgens Purnima is Google Play Pass een evolutie van wat gebruikers en ontwikkelaars graag in de Play Store willen zien. Google focust zich onder andere op families en deze groep gebruikers zien graag gratis content, zonder in-app-aankopen en advertenties, zodat ze hun kinderen met een gerust hart met apps en games aan de gang kunnen laten gaan. Purnima geeft aan dat Play Pass het antwoord is op de vraag van gebruikers, met families in het bijzonder.
Hoe verdienen ontwikkelaars aan Google Play Pass?
Purnima geeft aan dat Play Pass vergelijkbaar is met een Netflix-abonnement. Ontwikkelaars krijgen een deel inkomsten van Play Pass toebedeeld: “Play Pass in met name geschikt voor kleine ontwikkelaars die games maken zonder in-app-aankopen zodat ze met dit abonnement meteen een groot publiek kunnen aanboren.” Voor grote game-ontwikkelaars zoals ‘King’ en ‘Playrix’ zal Pass minder interessant zijn.
Google Play Pass omvat momenteel 350 apps zonder reclame en microtransacties. Komen daar nog meer apps bij?
“Play Pass is in eerste instantie in Japan en Korea gelanceerd en nu is daar Amerika bijgekomen. Het doel is om Play Pass in 2020 in veel meer landen aan te bieden. Ontwikkelaars die hun apps in Play Pass aanbieden profiteren hiervan en daarom is er ook veel interesse in andere markten.” Helaas kan Purnima nog niet aangeven wanneer Nederland aan de beurt is.
Google Play Points – beloningssysteem
Google Play Points is ook een nieuwe ontwikkeling. Dit is een beloningsprogramma waarbij gebruikers punten krijgen als ze iets in de Play Store kopen. Deze punten kun je omzetten in krediet voor de Play Store, inruilen voor in-app-aankopen of doneren aan een goed doel.
Wat zijn je verwachtingen ten aanzien van Google Play Points?
“We willen gebruikers graag iets geven voor hun loyaliteit, zoals gebeurt in hotels en bij vliegtuigmaatschappijen. Daarom hebben we Play Points opgezet en het mooie ervan is dat niet alleen gebruikers maar ook ontwikkelaars van het systeem profiteren. Zij kunnen namelijk zien welke onderdelen van hun game beter presteren als ze punten eraan koppelen. Zo kunnen ze aangeven dat bij de aanschaf van een personage gebruikers extra punten ontvangen. Play Points is dus interessant voor zowel ontwikkelaars als gebruikers.”
Op de vraag of dit beloningssysteem naar Nederland komt, kon ze nog niet veel informatie geven. Ze geeft wel aan dat het systeem zeer geschikt is voor het ontdekken van nieuwe content in de Play Store zoals boeken, films en meer en hoopt dat Google Play naast Japan en Amerika ook snel naar andere landen komt.
Gevaren voor de Google Play Store
Wat doet Google om misbruik van de Play Store te voorkomen?
“We hebben 2 miljard actieve Android-apparaten en 2 miljard gebruikers die maandelijks de Play Store bezoeken. Voor Google is er dus een gigantische taak weggelegd om de Play Store veilig te houden. We gebruiken hier unieke oplossingen voor zoals de combinatie tussen machine-learning en kunstmatige intelligentie met mensen. We filteren 99% van de kwaadaardige apps al uit de Play Store voordat er ook maar iemand eentje geïnstalleerd heeft, dat is voordat Play Protect zijn werk gaat doen.”
Purnima geeft aan dat Google dagelijks 50 miljard apps scant. Daarna komt Play Protect om de hoek kijken. Deze ingebouwde malware-scanner scant geïnstalleerde apps op smartphones, om te kijken of er geen onregelmatigheden zijn. Hierbij worden de apps op verschillende apparaten vergeleken, waarbij er door machine learning gekeken wordt of er vreemde dingen te zien zijn op specifieke toestellen. “Je kan Play Protect zien als een 24/7 beveiligingsdienst op je apparaat die ervoor zorgt dat alles dat je downloadt, veilig is.”
Ondertussen heeft Google gefocust op vertrouwen en veiligheid in de ontwikkelaars-community om dit besef bij deze mensen over te brengen. Daarnaast heeft Google in de afgelopen drie jaar een aantal grote stappen genomen om vertrouwen en veiligheid ook naar gebruikers te brengen. “We hebben permissies naar gebruikers gebracht zodat het voor hen mogelijk is om in te stellen welke apps welke rechten hebben en mogen gebruiken. Daarna introduceerden we SMS Call Log permissions, waarmee de toegang tot de gespreksgeschiedenis en sms-berichten door Android-apps aan banden werden gelegd. Dit heeft geleid tot 98% minder apps die toegang hadden tot deze bestanden.”
Daarna introduceerde Google de privacyfuncties in Android 10 waarbij gebruikers de mogelijkheid hebben om toestemmingen die ze aan apps geven te beperken tot de tijd waarin je de app gebruikt. “We voegen telkens meer van dit soort zaken aan Android toe en willen dat ontwikkelaars hier ook over nadenken”, voegt Purnima eraan toe.
Er komen steeds meer nieuwe soorten malware naar de Play Store. Hoe hou je deze ontwikkelingen bij?
“We hebben hele slimme ingenieurs en technologieën tot onze beschikking. Daarnaast blijven we werken aan het samenwerken met andere partijen [zoals de App Defence Alliance, red.] en Hacker One. Ontwikkelaars konden hun app indienen bij Hacker One om daar vervolgens te laten hacken door hackers.”
Google is dus continu op zoek naar samenwerkingen om de Play Store veiliger te maken en neemt daarvoor ook veel mensen in dienst, aldus Purnima. “We werken ook continu aan ons Safety Net en zorgen ervoor dat software die buiten de Play Store om wordt gedownload niet op het apparaat werkt.
Hoe kunnen kinderen veilig gebruik maken van de Play Store?
“Google heeft vier jaar geleden een leeftijdsclassificatie in de Play Store gelanceerd en doet veel om zaken als content en advertenties geschikt te maken voor kinderen. Nog een voorbeeld is Family Link dat ouders de tools geeft om het smartphone- en tabletgebruik van hun kinderen te beheren. Google wil hier dat ouders bepalen wat hun kinderen te zien krijgen, niet Google. Ouders in Frankrijk denken namelijk heel anders hierover dan Amerikaanse ouders.”
De toekomst van de Google Play Store
Wat is de toekomst van (native) apps?
“Telkens als er een nieuwe technologie wordt gelanceerd, voorspellen mensen dat de voorloper ervan het niet overleeft maar ik denk dat beide prima naast elkaar kunnen bestaan.” Purnima noemt als voorbeeld apps die bestaan naast websites en kunstmatige intelligentie dat bestaat naast de mens. Volgens haar geven sommige gebruikers de voorkeur aan webpagina’s, sommige aan apps en andere aan de Google Assistent. Deze mogelijkheden blijven nog lang naast elkaar bestaan.
Wat is het alternatief voor apps? Google Assistent?
“Google kijkt altijd naar nieuwe technieken die gebruikers kunnen helpen in het dagelijks leven.” Op mijn vraag of het opnemen van Android Auto in de Google Assistent het begin is van het afbouwen van apps antwoordt Purnima het volgende: “Tijdens het autorijden kun je beter geen apps bedienen dus de slimme assistent is hier een uitkomst. Toch maakt Google Assistent hier gebruik van apps bijvoorbeeld Spotify om muziek af te spelen. Daarnaast zullen gebruikers apps gebruiken om bijvoorbeeld hun kerstinkopen te doen.”
Hoe wordt machine learning ingezet voor de Play Store?
Machine learning is een vorm van kunstmatige intelligentie en wordt ook ingezet om de Play Store te verbeteren. Ik vroeg Purnima hoe gebruikers hiervan kunnen profiteren. “Machines worden niet moe en blijven altijd nieuwe dingen leren, in tegenstelling tot mensen,” begint Purnima. “Met 2 miljard gebruikers is het moeilijk om aan te geven welke apps deze gebruikers belangrijk vinden. Daarom gebruiken we machine-learning om te bepalen wat de juiste app is voor de juiste gebruiker op het juiste moment. Dat zie je onder andere in de aanbevolen apps in de Play Store. Gebruikers in India krijgen dus niet het gevoel dat ze alleen maar Amerikaanse content in de appwinkel te zien krijgen. Google gebruikt machine-learning ook om kwaadaardige apps te vinden.”
Hoe kan machine learning in de toekomst ingezet worden?
“Machine learning kan ingezet worden om aankopen van gebruikers te voorspellen. Als een ontwikkelaar zijn via Google Cloud aanbiedt, kunnen zij zien of iemand die hun spel probeert eventueel iets wil gaan kopen. De ontwikkelaar kan dan deze persoon een persoonlijke aanbieding voorschotelen om zo de drempel om iets aan te schaffen te verlagen. Daarnaast kun je voorspellen wanneer iemand een spel saai gaat vinden om zo voortijdig actie te ondernemen.” Purnima verwacht dus dat machine learning zeer waardevol kan zijn voor app-ontwikkelaars omdat de techniek inzicht kan geven in hoe gebruikers hun apps en games gebruiken zodat ze deze desgewenst kunnen aanpassen of verbeteren.
Purnima geeft aan dat Google veel doet aan het analyseren van gebruikersbetrokkenheid. Een voorbeeld is het ontvangen van een notificatie van een game als je deze een tijdje niet meer gebruikt hebt. Ontwikkelaars hebben Google gevraagd deze inzichten voor ze te analyseren zodat ze er hun apps en games mee kunnen verbeteren. Nog een voorbeeld van het analyseren van voor ontwikkelaars interessante data is ‘sentiment analysis’ dat te vinden is in de Google Play Console. Ontwikkelaars met apps of games met duizenden recensies hoeven dan niet alle beoordelingen één voor één door te nemen maar kunnen filteren op bepaalde veel voorkomende woorden. Hierdoor krijgen ze inzicht in wat gebruikers van hun apps of games vinden, zowel in positieve als in negatieve feedback.
Ik ben benieuwd wat jullie van de huidige en toekomstige ontwikkelingen voor wat betreft de Play Store vinden die Purnima in het interview geschetst heeft. Laat het weten in de reacties hieronder.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten