Dataverkeer
Google plaatste donderdagmiddag onverwacht een bericht over het datagebruik van advertenties, evenals de processorkracht vereist voor het laden van de advertenties. Het Chromium-team wist te achterhalen dat een klein deel van de advertenties onevenredig veel data gebruiken en bij het laden van advertenties ook meer rekenkracht vereisten. Gebruikers zijn niet de hoogte van het dataverbruik van de advertenties en de zoekgigant maakt zich zorgen om het batterijverbruik van zulke advertenties. Google impliceert tot slot dat deze advertenties gebruikers zelfs geld kunnen kosten.
Een klein deel van de advertenties, gebruikt ontzettend veel data en rekenkracht
Ongeveer 0,3 procent van alle advertenties die Google analyseerde, maakten zich schuldig aan zulke praktijken. Wat opvalt is dat deze advertenties verantwoordelijk zijn voor 27 procent van de data die werd verstookt; daarnaast was 28 procent van de rekenkracht vereist om de advertenties te laden. In de praktijk zouden onder andere advertenties die cryptocurrency mijnen, slecht geprogrammeerd zijn of niet geoptimaliseerd zijn voor netwerkgebruik, verantwoordelijk zijn voor hoog dataverbruik en de benodigde processorkracht. Google wil op termijn een oplossing in Google Chrome implementeren.
Google Chrome
Het Chromium-team heeft wijzigingen aangekondigd, waardoor advertenties groter dan 4 MB door de browser worden geblokkeerd. Indien een advertentie de limiet overschrijdt, dan krijgen gebruikers een errorpagina te zien op de plaats waar de advertentie stond. Naast de limiet van 4 MB, mag de advertentie binnen 60 seconde na het verschijnen voor 15 seconde gebruikmaken van de CPU van je telefoon – daarna zal eenzelfde errorpagina verschijnen. Google geeft aan eerst te experimenteren met de maatregelen; vanaf augustus zou Google de limieten in deze browser definitief inschakelen.
Gebruikers krijgen een errorpagina te zien op de plaats van de advertentie
Het Chromium-team neemt de maatregelen vanuit de coalitie voor betere advertenties, de: ‘Better Ads Standards’. In 2018 legde dezelfde commissie blokkades op aan misleidende advertenties die de gebruiker acties uit lieten voeren die gericht waren op dataverzameling. Uiteraard is het voor Google een maatregel om het gebruik van tools die advertenties blokkeren terug te dringen. Wat zijn de ervaringen met advertenties die bij jou de meeste irritaties oproepen? Laat het weten in de reacties onderaan het artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ads in de krant negeer ik, in opgenomen tv-programma’s spoel ik ze door en op het internet blokkeer ik ze. Verdienmodel met te hoge irritatiefactor…
Ik zou willen zeggen: hè hè, eindelijk. Ik snap dat aanbieders van content graag inkomsten willen hebben, maar als een website onleesbaar wordt of niet meer laadt, schiet het z’n doel compleet voorbij. En dat gebeurt vaker dan me lief is.
Precies de reden waarom ik ads standaard blokkeer op de router. Zonder blocker is mijn 8 jaar oude dell laptop niet vooruit te branden. Met draait het als een zonnetje. Geanimeerde ads moesten verboden worden. Net als langs de autowegen. Levensgevaarlijk.