Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Note 10 Lite

  • Realme X2 Pro

  • Moto G8 Plus

  • Samsung Galaxy A51

  • Samsung Galaxy S10 Lite

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Terug naar telefoongesprekken

‘Bereikbaarheid via WhatsApp wordt bij 54 gemeenten stopgezet’

· 08 december 2019

Even een vraag stellen aan je gemeente: vroeger was het echt een vereiste om te bellen of zelfs bij het gemeentehuis langs te gaan. WhatsApp maakt steeds vaker zijn intrede, maar nieuwe regels gooien roet in het eten van 54 Nederlandse gemeenten, die alvast WhatsApp gebruikte.

WhatsApp Business

Laagdrempelig contact wordt steeds belangrijker: voornamelijk omdat mensen minder vaak/graag bellen, is WhatsApp de perfecte manier om vragen over gemeentelijke kwesties te beantwoorden. Nu.nl is in contact getreden met 355 Nederlandse gemeenten. Uit de rondvraag, bleek dat er in totaal 189 gemeenten zijn die gebruikmaken van WhatsApp voor de communicatie met burgers. Het nadeel is, dat WhatsApp klaar is met de manier waarop gemeenten gebruikmaken van WhatsApp, voor hun zakelijke communicatie. Het bedrijf zou zelfs dreigen met juridische stappen tegen de lokale overheden.

WhatsApp Business digitale etalage

WhatsApp Business biedt (veel) meer mogelijkheden, maar is ook een betaalde dienst

Verrassend is het overigens niet. WhatsApp biedt zijn eigen Business-diensten aan. Daar moeten ze voor betalen. Tot op heden wisten de gemeenten creatief onder deze kosten uit te komen, daarbij werd vaak een externe API ingezet. Met de API waren berichten van een ‘persoonlijk nummer’ uit te lezen in een Social Media-dashboard. Daarvanuit was het vervolgens mogelijk, om de berichten van een antwoord te voorzien. Het tijdperk van gratis is voorbij: vanaf 7 december is het niet meer toegestaan om zakelijke berichten af te handelen via een persoonlijk account – voor sommigen komt het de verandering iets te snel.

Met één telefoon

Voor de gemeenten is het een grote wijziging. Voorheen was het mogelijk om WhatsApp samen met andere Social Media-kanalen te onderhouden vanuit één groot dashboard. Het was daarbij tevens mogelijk om op meerdere apparaten WhatsApp-berichten te beantwoorden. Met WhatsApp Business behoort dat niet tot de mogelijkheden: de berichten komen binnen op één telefoon, en zijn dan te beantwoorden via dezelfde telefoon. Voor een gemeente die weinig berichten ontvangt, kan het een prima oplossing zijn. Gemeenten zoals Amsterdam, krijgen al snel te veel berichten om door één medewerker te laten beantwoorden.

Conceptafbeeldingen van Facebook en WhatsApp

WhatsApp wordt steeds belangrijker in communicatiestrategieën voor gemeenten

Voor 54 van de 189 gemeenten zal het doek dan ook vallen: zij stoppen nu (tijdelijk) met WhatsApp. Een aantal gemeenten stoppen definitief met het gebruik van WhatsApp, de kosten wegen daar niet op tegen de baten. Andere gemeenten laten weten dat ze in het voorjaar een heroverwogen keuze zullen maken voor het gebruik van WhatsApp als laagdrempelige communicatiemethode. Mocht je via WhatsApp in contact staan met een gemeente, dan zal je niks merken van de overstap naar een Business-account. In de gemeenten die stoppen met WhatsApp, is het voor de burgers nu ook einde oefening.

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (12)
Bezig met laden van reacties...