Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

  • Ghostbusters World

Trending smartphones
  • ASUS ZenFone 6

  • OnePlus 7 Pro

  • Google Pixel 3a XL

  • Xiaomi Mi 9T

  • Huawei P30 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

  • Sony Xperia Z4 Tablet

Gebruiker stelt hoge eisen aan apps van merken

· 09 oktober 2014

Veel merken brengen een eigen applicatie uit waarmee ze hun klanten willen bedienen en een stuk merkentrouw willen realiseren. Maar uit onderzoek blijkt dat je daar als bedrijf wel mee moet uitkijken.

Merken

Wanneer je als bedrijf dicht op je klanten wil zitten dan kun je eigenlijk niet zonder eigen applicatie. Het laatste jaar zien we steeds meer merken met een eigen native app komen waarmee ze hun klanten willen bedienen of willen lokken. Sommige applicaties helpen de consument met het bestellen van het product andere geven de consument weer een gratis dienst waarmee het merk de gebruikers wil verleiden om over te stappen.

Dat je als merk of aanbieder niet zomaar even een applicatie moet maken blijkt wel uit onderzoek. Uit het MobileMarketing.nl Consumentenonderzoek 2014 van Adformatie en MediaBunker in samenwerking met iCulture.nl en Androidworld.nl blijkt dat voor 46% een slecht werkende applicatie een reden is om naar een ander merk of andere aanbieder uit te kijken. 

Reclame

Veel gebruikers blijken applicaties van merken op hun telefoon te hebben. Ongeveer 73% van de meer dan 1000 respondenten van het bovengenoemde onderzoek heeft een app van een merk op de smartphone staan. Onder de populaire apps vinden we de app van Albert Heijn die bij bijna 29% geïnstalleerd is op hun smartphone, ook de app van Mc Donalds komt met 14% heel veel voor.

Als men vroeg naar de reden om deze app op de telefoon te gebruiken zei 39% dat ze de toegevoegde waarde van zo'n applicatie belangrijk vinden. Zo helpt de Appie-app de gebruiker om zijn boodschappen te halen en te onthouden. Daarnaast worden de merken-apps gebruikt om meer informatie te vinden of om iets te kopen.

Invloed

Heeft zo'n applicatie nu echt invloed op de consument waneer het gaat om de beeldvorming van een merk? Volgens het onderzoek wel want 29% geeft aan dat ze door het gebruik van een applicatie anders tegen een merk of aanbieder aankijken. Het grootste gedeelte van de respondenten zegt niet beïnvloed te zijn terwijl 4% zegt na het gebruik van een merken-applicatie een negatief beeld te hebben gekregen van een merk. Een slecht werkende app blijkt dus zeker invloed te hebben op een consument. Een slechte ervaring met een app geeft hetzelfde gevoel als een slechte ervaring in bijvoorbeeld een winkel met ondermaats presterend personeel. Bijna 46% geeft aan dat na een dergelijke ervaring van merk te wisselen en meer dan 50% geeft aan dat ze door een slecht werkende app gaan proberen op een andere manier contact te zoeken.

Conclusie

Boodschap aan de adverteerders, aanbieders en merken is dat men een goede applicatie moet maken. Deze applicatie vertegenwoordigt het merk op dat moment en aangezien de smartphone een intieme en persoonlijke omgeving is voor de consument moet je daar wel goed presteren want anders is de kans groot dan men ergens anders de Euro's gaat wegbrengen.

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (7)
Bezig met laden van reacties...