Gebruiker stelt hoge eisen aan apps van merken

Gebruiker stelt hoge eisen aan apps van merken
Veel merken brengen een eigen applicatie uit waarmee ze hun klanten willen bedienen en een stuk merkentrouw willen realiseren. Maar uit onderzoek blijkt dat je daar als bedrijf wel mee moet uitkijken.

Merken

Wanneer je als bedrijf dicht op je klanten wil zitten dan kun je eigenlijk niet zonder eigen applicatie. Het laatste jaar zien we steeds meer merken met een eigen native app komen waarmee ze hun klanten willen bedienen of willen lokken. Sommige applicaties helpen de consument met het bestellen van het product andere geven de consument weer een gratis dienst waarmee het merk de gebruikers wil verleiden om over te stappen.

Dat je als merk of aanbieder niet zomaar even een applicatie moet maken blijkt wel uit onderzoek. Uit het MobileMarketing.nl Consumentenonderzoek 2014 van Adformatie en MediaBunker in samenwerking met iCulture.nl en Androidworld.nl blijkt dat voor 46% een slecht werkende applicatie een reden is om naar een ander merk of andere aanbieder uit te kijken. 

Reclame

Veel gebruikers blijken applicaties van merken op hun telefoon te hebben. Ongeveer 73% van de meer dan 1000 respondenten van het bovengenoemde onderzoek heeft een app van een merk op de smartphone staan. Onder de populaire apps vinden we de app van Albert Heijn die bij bijna 29% geïnstalleerd is op hun smartphone, ook de app van Mc Donalds komt met 14% heel veel voor.

Als men vroeg naar de reden om deze app op de telefoon te gebruiken zei 39% dat ze de toegevoegde waarde van zo'n applicatie belangrijk vinden. Zo helpt de Appie-app de gebruiker om zijn boodschappen te halen en te onthouden. Daarnaast worden de merken-apps gebruikt om meer informatie te vinden of om iets te kopen.

Invloed

Heeft zo'n applicatie nu echt invloed op de consument waneer het gaat om de beeldvorming van een merk? Volgens het onderzoek wel want 29% geeft aan dat ze door het gebruik van een applicatie anders tegen een merk of aanbieder aankijken. Het grootste gedeelte van de respondenten zegt niet beïnvloed te zijn terwijl 4% zegt na het gebruik van een merken-applicatie een negatief beeld te hebben gekregen van een merk. Een slecht werkende app blijkt dus zeker invloed te hebben op een consument. Een slechte ervaring met een app geeft hetzelfde gevoel als een slechte ervaring in bijvoorbeeld een winkel met ondermaats presterend personeel. Bijna 46% geeft aan dat na een dergelijke ervaring van merk te wisselen en meer dan 50% geeft aan dat ze door een slecht werkende app gaan proberen op een andere manier contact te zoeken.

Conclusie

Boodschap aan de adverteerders, aanbieders en merken is dat men een goede applicatie moet maken. Deze applicatie vertegenwoordigt het merk op dat moment en aangezien de smartphone een intieme en persoonlijke omgeving is voor de consument moet je daar wel goed presteren want anders is de kans groot dan men ergens anders de Euro's gaat wegbrengen.

Lees meer over:
Nieuws

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Rabobank en contactloos betalen met Google Pay, de complete uitleg

Rabobank biedt contactloos betalen met Google Pay aan. Met deze betaaldienst hoef je geen pincode in te voeren en geen betaal...

Beste Android-apps in de Google Play Store week 19

In 'Beste Android-apps' bespreken we elke keer een selectie aan toffe apps die je kunnen inspireren. Dit keer een app om in g...

Rabobank introduceert Google Pay als nieuwe betaalmogelijkheid

Vanaf vandaag kunnen Rabobank-klanten betalen met Google Pay via hun Androidtelefoon of smartwatch. Met deze nieuwe betaaldie...

Sony WH-1000XM5 review: meer van het beste voor een hogere prijs

De Sony WH-1000XM4 uit 2020 heeft een opvolger gekregen. Die opvolger heet, hoe kan het ook anders, Sony WH-1000XM5. Deze n...

Stiekem een WhatsApp groep verlaten? Het kan binnenkort!

WhatsApp werkt aan veel nieuwe functies voor zijn chatapp en de volgende waar nu een screenshot van opgedoken is, zal voor ve...

Android Auto 7.7-update lost ernstige verbindingsproblemen op

De nieuwe update van Android Auto moet een einde maken aan een aantal ernstige fouten met de software. In versie 7.7 van de a...

Tele2 verlaagt de prijzen voor deze abonnementen

Tele2 heeft de prijzen van enkele telefoonabonnementen verlaagt. Het gaat om tweejarige contacten met 1, 10 of 20 GB aan mobi...

Governor of Poker 3 - "We mogen best trots zijn op wat er uit Nederland komt" (adv)

In Nederland en België kennen we een flink aantal grote gamestudio’s die onze landen op de kaart zetten. België heeft onder a...

Fitbit en Google Fit werken straks met de Assistent en Nest Hub

Google laat je straks sport- en gezondheidsdata vragen aan de Google Assistent. Er komt een integratie met Fitbit en de Googl...

Lees meer

Net binnen

Fitbit en Google Fit werken straks met de Assistent en Nest Hub

Google laat je straks sport- en gezondheidsdata vragen aan de Google Assistent. Er komt een integratie met Fitbit en de Googl...

Tele2 verlaagt de prijzen voor deze abonnementen

Tele2 heeft de prijzen van enkele telefoonabonnementen verlaagt. Het gaat om tweejarige contacten met 1, 10 of 20 GB aan mobi...

Stiekem een WhatsApp groep verlaten? Het kan binnenkort!

WhatsApp werkt aan veel nieuwe functies voor zijn chatapp en de volgende waar nu een screenshot van opgedoken is, zal voor ve...

Android Auto 7.7-update lost ernstige verbindingsproblemen op

De nieuwe update van Android Auto moet een einde maken aan een aantal ernstige fouten met de software. In versie 7.7 van de a...

Rabobank en contactloos betalen met Google Pay, de complete uitleg

Rabobank biedt contactloos betalen met Google Pay aan. Met deze betaaldienst hoef je geen pincode in te voeren en geen betaal...

Lees meer