De Samsung Galaxy S24 FE nu met Wireless Charger Duo t.w.v. €89,99 cadeau!

Garmin bevestigt cyberaanval: klantgegevens veilig [update]

Claudia Rahanmetan
Claudia Rahanmetan
27 juli 2020, 21:40
2 min leestijd
Garmin bevestigt cyberaanval: klantgegevens veilig [update]

Lees verder na de advertentie.

Update 24 juli 16:10 uur: We hebben de verklaring van Garmin Nederland aan het artikel toegevoegd.

Update 27 juli 11:10 uur: Na vier dagen zijn sommige onderdelen van Garmin weer online. De status-pagina’s van Garmin geven dit aan als is die van Garmin Connect niet meer bereikbaar. Volgens deze pagina’s werken de online diensten Garmin Dive, Garmin Golf en LiveTrack weer en kunnen gebruikers activiteiten uploaden.Het synchroniseren werkt op de redactie nog erg traag en niet alle activiteiten zoals stappen worden meegenomen.

Update 27 juli 20:27 uur: Androidworld heeft een verklaring van Garmin over het incident gekregen. Het bedrijf bevestigt de cyberaanval en geeft aan dat de getroffen systemen worden hersteld. Naar verwachting zullen deze binnenkort weer bereikbaar zijn. Dit is de volledige verklaring:

Garmin storing

We kregen de eerste meldingen over de storing donderdagmiddag via onze Telegram-groep binnen. Garmin Nederland liet via Twitter rond dezelfde tijd weten dat gaat om een storing die ervoor zorgt dat zowel de Garmin Connect-app als de Garmin Connect-website niet bereikbaar zijn. Hierdoor worden gegevens van workouts niet meer gesynchroniseerd en kunnen eigenaren van Garmin-wearables geen statistieken meer bekijken van hun trainingen.

Garmin meldt tevens dat deze storing ook gevolgen heeft  voor zijn callcenters: “We kunnen momenteel geen telefoontjes, e-mails of online chats ontvangen. We werken eraan om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen. Excuses voor het ongemak!” Ondertussen is er nog geen update vanuit het bedrijf. Het reageert wel op reacties van Garmin-gebruikers dat het “met man en macht werkt aan een oplossing.”

Ransomware?

Volgens de website ZDNet lag de website van Garmin er ook enige tijd uit, maar dit probleem is inmiddels opgelost. Volgens deze website en de Taiwanese nieuwssite iTHome is de storing te wijten aan een ransomware-aanval. Volgens ZDNet hebben verschillende Garmin-medewerkers op sociale media details over de aanval gedeeld. Deze medewerkers hadden het over een ransomware-aanval. Garmin heeft dit niet bevestigd, dus blijft het een gerucht.

We hebben Garmin Nederland om een reactie gevraagd en de volgende gekregen: “Omdat het om een global issue gaat kunnen wij vanuit Nederland op dit moment geen informatie geven over de toedracht omdat er nog wordt onderzocht wat er precies aan de hand is. Vanuit Garmin global zijn ze hard bezig om te onderzoeken wat de storing veroorzaakt om dit zo snel mogelijk op te lossen. Zodra er meer updates zijn melden we dit op onze Garmin communicatieplatformen.”

Heb jij last van de storing? Laat het ons weten in de reacties onder dit artikel.

> Meld je aan bij Androidworld Runners op Strava

> Meld je aan bij Androidworld sporters op Polar

Garmin Connect™

Garmin

7,6
Gratis
Via Google Play

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

0

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

29 juli 2020, 11:55

Nu, na bijna een week, werkt er veel maar nog lang niet alles zoals je op de statuspagina kunt zien: https://connect.garmin.com/status/

27 juli 2020, 20:55

Hier werkt het weer, alles netjes gesynct en zichtbaar. Wel gek dat ik het hier moet lezen en niet via hun eigen communicatiekanalen (behalve die status site dan)

27 juli 2020, 19:52

Garmin ligt er voor mij maandag 27/7 17:39 nog steeds uit. Te gek voor woorden hoe die schurken vrij eenvoudig infiltreren. Je leven zou er maar van afhangen. Met een beetje pech worden alle bedrijfsgeheimen en klantgegevens aan de concurrentie verkocht.
Sinds de intrede van grootschalige ICT staan bijna in elke bedrijfsomgeving. Niet alleen de voor- en achterdeur open, maar ook het kelderraam en schuifpui. Maakt niet veel meer uit. Er bestaat onder de oligopolisten nog geen enkel bedrijf die zijn klanten durft te beloven dat zij binnen nu en 5 jaar ook geen slachtoffer worden van deze ellende. Jammer allemaal. Als je de bv inhuurt om je te beveiligen kijken ze je meesmuilend aan en zweren ze dat als je hen voor miljoenen inhuurt, je zekerheid in huis haalt.
Ik maak al 40 jaar mee dat geen enkele ICT bedrijf van naam met faam een belofte kan nakomen. Meestal valt de rekening dubbel zo hoog uit en ben je geen meter verder.

Geen enkel bedrijf wil er mee te koop lopen dat zij net als Garmin het slachtoffer zijn geworden van dit soort praktijken. Je likt je wonden en je wacht het moment af dat je opnieuw gegijzeld gaat worden. Dit is nagenoeg niet meer te voorkomen. Helemaal link is dat in sommige gevallen een puber in staat is je dit aan te doen.

27 juli 2020, 16:25

Moeten wij het wachtwoord nu veranderen of niet?

27 juli 2020, 15:10

Vreselijk om te lezen dat bedrijven door gangsters gechanteerd worden. Het is niet niks, inherent aan de gekozen opzet, dat als ze eenmaal binnen gedrongen zijn, je als bedrijf geen kant meer op kunt. Ook de backups zijn vaak al aangetast voor je het in de gaten hebt dat ze bij je binnen zijn.

De Universiteit van Limburg heeft vorig jaar zelfs de gevraagde dwangsom betaald.

Bedrijven hebben tegenwoordig het leeuwendeel van hun ICT werkzaamheden uitbesteed aan bedrijven tegen tarieven waar de honden geen brood van lusten.
Iedere nerd die zich 3 dagen in een ICT cursus heeft verdiept, vlot babbelt, belooft je al heel snel dat hij voor een tarief van € 200,- per uur je verder kan helpen. Je wordt geknipt en geschoren waar je bij staat, want ook al ben je vermogens kwijt voor je beveiliging, de kans dat je wordt bestolen is tegenwoordig ongelooflijk groot. Niet van de minste bedrijven van naam liggen tegenwoordig gevoelige data op straat als ze niet bereid zijn enorme dwangsommen te betalen. Dat haalt heel vaak de krant niet eens. Deze terroristen hadden geen geduld en Garmin dacht we fixen het wel. Het risico is ongelooflijk groot dat Garmin, of willekeurig ander bedrijf in de markt met potentie dat wordt gehackt, van de een op de andere dag zal omdonderen als ze niet betalen.
Wordt je eerst kaal geplukt door je ICT dienstverlener om de beveiliging op orde te krijgen en te houden, kloppen ze even later bij de achterdeur aan met dit soort terroristische daden. Lekker mee.
Stop eens om iedere keer als een malle met nieuwe software te komen, voordat je zekerheid hebt of je huidige product wel goed en veilig is.
Het was veertig jaar geleden al zo dat een aantal oligopolisten je het geld uit de zak klopten, het is nu nog vele malen erger en daarom heen ontspint zich ook nog eens een web aan graaiers en fraudeurs die nauwelijks aandacht hebben voor goede en degelijke producten.

Die script Kids en hackers bedreigen momenteel alles wat los en vast zit. Screen ICT dienstverleners of zij niet te inhalig zijn en wel garant staan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Dwing deze dienstverleners mede verantwoordelijkheid te dragen als bedrijven die zij faciliteren tot slachtoffer worden gemaakt.

26 juli 2020, 20:13

Nog steeds niet mogelijk om te synchroniseren met Connect.
Dus we blijven nog maar even ouderwets op ons gevoel vertrouwen dat we heerlijke hebben getraind ?

26 juli 2020, 2:12

Dit is dag 2 al dat de app niet meer werkt.Het was al vrij snel duidelijk dat dit geen storing was.We wachten af en wachten en wachten………

26 juli 2020, 2:05

Zelf kwam ik vrijdag er achter dat de App niet werkte zoals zou moeten. Jammer genoeg werkt de app nog steeds niet. Hopelijk kan Garmin dit snel oplossen voor haar klanten want hier hebben ze zelf natuurlijk ook biet omgevraagd.

26 juli 2020, 1:34

Zal nog ff duren, er wordt 10 miljoen dollar geëist om de hack op te heffen.
Mooi kloten voor ze, dat wens je ergste vijand niet.

25 juli 2020, 23:26

Net vanmiddag de Garmin venu ontvangen ipv Apple Watch 3.
Kan er kun helemaal niets mee, zelfs niet registreren..
goed begin… ?

25 juli 2020, 23:17

Deze week ziek op bed gelegen dus niks gedaan met mijn horloge. Maar wel zuur dit!

Overigens erg blij met mijn vivomove en de app dus hopelijk snel weer, net zoals ik, op de been 😀

25 juli 2020, 21:52

Pfff, is al dagen bezig die storing, ben het nu wel beu ?

25 juli 2020, 19:17

De app werkt bij mij ook nog steeds niet. Wel heel vervelend… ik zou mijn trainingen moeten doorsturen naar mijn trainer maar het lukt nu niet.

25 juli 2020, 14:41

Helaas nog steeds geen synchronisatie mogelijk. Hopelijk snel opgelost.

25 juli 2020, 11:59

Nog steeds niks….
Al gereset maar helaas…
Mogen er vanuit gaan dat het een ernstige Global storing is. Hopelijk snel op gelost…

25 juli 2020, 2:24

Je Garmin kan gelukkig dagen zonder de internet koppeling. Zodra de verbinding terug is naar hun data centra wordt het netjes gesynchroniseerd. & Zal Strava / Endomondo en de andere sportapps wel voor stromen.

Denk overigens wel dat uploaden geen probleem is maar t duurt wel ff eer ze zichtbaar worden in apps, omdat intelligentie en analyse online gebeurt

25 juli 2020, 0:57

al geprobeerd? bij mij geeft hij geen sateliet info beschikbaar. Dus voorlopig helemaal niks mbt date

25 juli 2020, 0:57

Vrees dat alle vorderingen straks gewoon weg zijn

25 juli 2020, 0:14

En garmin via usb aan pc koppelen, activity downloaden en dan in strava uploaden. Heb je toch je data beschikbaar.

24 juli 2020, 23:50

Balen idd, maar gelukkig kun je wel je bestanden op je telefoon back-uppen door hem via usb aan pc te hangen. Zo kun je ook je recente activiteiten uploaden naar Strava.

24 juli 2020, 23:50

Beetje jammer dat het zo extreem lang duurd als het een storing was dan had het al wel verholpen kunnen zijn. En word alles wel ge-update de trainingen die je hebt gedaan als het een keertje weer werkt allemaal.

24 juli 2020, 22:50

Vandaag nét nieuwe Garmin Forerunner binnen gekregen om -net als met mijn racefiets computer- handig te koppelen aan de Garmin app. Helaas…. zal voorlopig hardlopen met de oude TomTom watch. Geen ramp hoor.

24 juli 2020, 22:48

Geen verbinding meer sinds gisteravond

24 juli 2020, 22:30

Duurt te lang.

24 juli 2020, 21:29

Zeker begrip. Zeker geduld. Maar nu toch onderhand wel bar vervelend. In mijn geval sinds gisteren-namiddag geen enkele verbinding meer. Duurt te lang.

24 juli 2020, 21:23

Hier is het probleem ook nog niet opgelost. Duurt wel lang, nou ja geduld hebben maar….

24 juli 2020, 18:30

Hier inderdaad ook al 2 workouts in de wacht om gesynct te worden. Het is rustig op strava in mijn feed door al die Garmin toestellen.

24 juli 2020, 13:15

Over softwarekwaliteit gesproken. Wanneer gaat AW nou eindelijk eens die dubble post oplossen.

Echt, de oplossing daarvoor is zo verschrikkelijk simpel. Het kost werkelijk geen tijd om dat te implementeren en zo verschrikkelijk moeilijk is het ook niet.

Voeg een column toe aan de tabel waar jullie berichten in opgeslagen worden. Zet er een unique constraint op. Voeg een UUID is hidden veld toe aan het input form. Sla de uuid op in de nieuwe kolom.

Problem solved.

24 juli 2020, 13:11

Het zou ransomware kunnen zijn, maar gezien de belabberde kwaliteit van software zie ik daar ook nog wel een mogelijkheid dat ze het zelf om zeep hebben geholpen.

Misschien dat het een les voor ze is en dat ze nu eindelijk meer gaan focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Alhoewel, ik heb er een hard hoofd in. Hun hele marketing is gebaseerd op het feit dat hun featurelijst langer is dan die van de concurrentie. En het werkt. Een hoop mensen kiezen voor Garmin vanwege die featurelijst. Vervolgens gebruiken ze daar niets van dus valt het ze ook niet op dat de meeste features volkomen onzin zijn of helemaal niet werken.

Niet dat de concurrentie echt beter is, overigens. Dus van ellende heb ik ook een garmin.

24 juli 2020, 13:04

Allereerst: zéér tevreden over Garmin. Ik heb de Garmin watch vivoactive 3 nu ruim 1 jaar in gebruik. Nooit problemen. Deze storing is vervelend, maar kan nu eenmaal gebeuren met en er wordt aan gewerkt. Geduld is een schone zaak. Garmin heeft hier ook niet om gevraagd, dus hopelijk hebben Garmin gebruikers ook begrip voor de onmacht/overmacht, want wat niet gaat, gaat niet….

24 juli 2020, 12:32

Alle diensten van Garmin liggen ondertussen al ongeveer 30 uur plat. Het mag wel duidelijk zijn dat er iets heel ernstig aan de hand is. Een technische storing en zeker een gepland onderhoud lijken me niet waarschijnlijk.

24 juli 2020, 12:00

Garmin connect en webside ook vanmorgen nog niet bereikbaar. Gisteravond na 4 miles loopje kwam ik er achter dat er een storing is.