Foursquare overname
Foursquare heeft zijn eerste overname ooit gedaan, want het heeft concurrent Placed overgenomen dat deel uitmaakte van Snap, het moederbedrijf van Snapchat. Foursquare was vroeger in de eerste plaats bekend voor zijn sociaal platform waarmee je op locaties kon inchecken en kon nagaan op welke plaatsen je vrienden zijn geweest. Ondertussen heeft het bedrijf die functionaliteit overgebracht naar zijn Swarm-app.
Ondertussen zijn applicatie voor consumenten niet meer de nummer één focus van het bedrijf en 90 procent van zijn inkomsten haalt het vandaag uit advertenties voor bedrijven op basis van locatiedata. Het bedrijf heeft meer dan 10 jaar lang gegevens verzameld over hoe zijn gebruikers zich naar interessante plaatsen begeven en die gegevens worden nu ingezet als ondersteuning voor de marketing van bedrijven.
Concurreren met Google en Facebook
Foursquare heeft 150 miljoen opgehaald, dat is zo’n 134 miljoen euro, voor de overname van Placed. het bedrijf hoopt nu nog beter de concurrentie te kunnen aangaan met grote spelers als Google en Facebook die de advertentiemarkt domineren en ook locatiegebaseerde advertenties verkopen. Placed heeft voortaan ‘Placed provided by Foursquare’.
Het is niet duidelijk waarom Snap zijn dochterbedrijf Placed wil verkopen nadat het twee jaar geleden werd overgenomen. Wel weten we dat het de laatste tijd minder goed gaat met Snapchat en dat het vorig jaar gebruikers heeft verloren, ook al kon Snapchat dit jaar een aantal nieuwe diensten aankondigen samen met een vernieuwde app.
Gebruik jij nog steeds Foursquare of de Swarm-applicatie nog? Heb jij ze vroeger wel gebruikt om in te checken op je favoriete plaatsen? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
Foursquare City Guide
Foursquare
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten