Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

  • Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

  • Pokémon Quest

  • PUBG Mobile

  • Super Mario Run

Trending smartphones
  • ASUS ZenFone 6

  • OPPO Reno 10x Zoom

  • OnePlus 7 Pro

  • Xiaomi Mi 9

  • Samsung Galaxy S10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

  • Sony Xperia Z4 Tablet

Transparantie?

Facebook vertelt je nu waarom je een advertentie of bericht in de newsfeed ziet

· 03 april 2019

Facebook wil meer transparantie bieden over waarom hun algoritmes je een specifieke advertentie of bericht in je newsfeed tonen.

Vertrouwensbreuk Facebook

Het wordt steeds meer duidelijk dat Facebook zich er goed van bewust is dat het een portie vertrouwen bij zijn gebruikers moet terugwinnen. 2018 was niet het beste jaar voor het grootste sociale netwerk ter wereld met een opeenstapeling van schandalen met Cambridge Analytica voorop.

We zagen al dat Facebook het nu over een andere boeg wil gooien met onder andere een focus op encryptie en meer privacy, tenminste als we de beloftes van het bedrijf mogen geloven, want we zien nog steeds geregeld nieuwe feiten over Facebook opduiken die weer bij veel gebruikers de wenkbrauwen doet fronsen zoals deze lijst met risicovolle personen of een slechte beveiliging van wachtwoorden.

Screenshots van de privacyinfo van Facebook

Waarom zie ik dit?

Facebook komt nu met nieuwe maatregelen om zijn reputatie op te schonen. Het bedrijf laat aan gebruikers meer informatie zien omtrent privacy bij advertenties en berichten in het nieuwsoverzicht. Je kan voortaan te zien krijgen om welke reden het algoritme van Facebook jou bepaalde content toont. Daarnaast kan je in één keer je privacyinstellingen aanpassen of de voorkeuren van je nieuwsoverzicht.

Wat advertenties betreft krijg je naast factoren als je geslacht, leeftijd en woonplaats die je aan een doelpubliek voor de reclame koppelen ook te zien of de informatie uit je Facebook-profiel gematcht wordt met advertentielijsten. Mogelijk kan je e-mailadres gekoppeld worden met de lijst met e-mailadressen die de adverteerder in kwestie bezit. Voor berichten in het nieuwsoverzicht zie je bijvoorbeeld dat je in het verleden wel vaker berichten van die bron hebt leuk gevonden of bijvoorbeeld in het bijzonder content met filmpjes leuk vindt.

Screenshots van de privacyinfo van Facebook

Wekt dit vertrouwen?

Het valt natuurlijk nog te bezien of Facebook dankzij deze informatie meer vertrouwen zal kunnen wekken bij gebruikers. Alles hangt er natuurlijk van af of je al dan niet gelooft dat Facebook je ook echt het volledige verhaal vertelt in die 'transparante info'. Zo was er vorig jaar sprake dat Facebook gegevens over gebruikers verzameld die het technisch gezien niet zou mogen bezitten. Dat stelden onderzoekers vast die het fenomeen 'schaduwgegevens' hebben gedoopt. Je leest er alles over in dit artikel.

Wat denk jij? Gaat het volgens jou de goede weg op met Facebook of ben je eerder wantrouwig ten opzichte van het sociale netwerk van Mark Zuckerberg? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.

De nieuwste artikelen over Facebook

Externe bedrijven analyseren privéberichten in opdracht van Facebook

'Facebook werkt aan betaalsysteem gebaseerd op cryptomunten'

Dit heeft Facebook in petto voor WhatsApp, Instagram en het nieuwsoverzicht

Facebook verwacht boete tot 5 miljard dollar voor Cambridge Analytica-schandaal

Tip: deze 5 apps kan je maar beter verwijderen van je smartphone

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (7)
Bezig met laden van reacties...